Næste sommer bliver Danmark sammen med England og
Tyskland de første europæiske lande, hvor Toyotas
nye brintbil bliver introduceret. Der bliver ganske
enkelt tale om verdens første serieproducerede
brintbil - et spændende projekt, som har store
perspektiver og meget let kan gå hen og blive for
bilproduktionen hvad digital-fotograferingen er
blevet, ved overgang fra film.
Ved et eksklusivt interview under Paris Motorshow
fortæller Toyotas øverst chef for Research &
Development, Gerald Killmann, at det for Toyotas
side også handler om, at involvere det danske marked
i den læreproces, som den første fase i en
serieproduktion altid vil være.
”En af forskellene på udviklingen af hybridbiler og
brintbiler er, at hybridbilerne var baseret på en
eksisterende infrastruktur, fordi der var
tankstationer med benzin og diesel overalt,”
forklarer Gerald Killmann.
Behov for samarbejdspartnere
”For at gøre brintbilen til en succes, er vi
afhængige af samarbejdspartnere, som f.eks. kan
medvirke til at opbygge et netværk af tankstationer,
hvor man kan påfylde brint. I Danmark finder vi et
politisk engagement og også de rette partnere som
f.eks. firmaet H2 Logic, der er blandt de førende
virksomheder i Europa, når det gælder etableringen
af brint-tankstationer.”
”Det er også vigtigt at forstå, at brint ikke på få
år kommer til at erstatte de hidtidige brændstoffer.
Vi forventer at fossile brændstoffer som benzin og
dieselolie vil være i brug frem til 2040-2050, så
langt henad vejen vil der være tale om et parallelt
forløb, hvor vi drager erfaringer, lærer og forbedre
vores udnyttelse af brint som energilangringskilde.”
Gerald Killmann forklarer, at brint ikke findes som
primær energikilde i naturen. I den nuværende verden
er den mest et biprodukt fra industriel produktion,
men på længere sigt vil der være en idé i, at
producere brint ved hjælp af f.eks. den
elektricitet, der fremstilles med vindkraft. Derved
bruges brinten som en slags energi-lager, for siden,
når den blandes med ilt i bilernes brændselsceller,
at genopstå som elektricitet, der da kan bruges til
at drive bilerne med.”
Spørgsmålet om bil
Det åbne spørgsmål i første fase af
serieproduktionen er måske mere end noget andet, om
Toyota vil få succes med en biltype, som der i
Danmark ikke købes så mange af, nemlig en sedan.
”Better Place” projektet er et skræmme-eksempel på
et fejlslagent dansk bilprojekt, men spørgsmålet er,
om ikke bilmodelvalget var en væsentlig del af
årsagen til, at Better Place kollapsede. For den
bil, Renault Fluence, som var den eneste model, der
kunne købes til brug på Better Place’s
batteriskiftestationer var en bil, som ”ingen”
danskere ville købe, selv ikke hvis den var udstyret
med en konventionel drivline.
”Vi er helt klar over problematikken omkring bilens
form,” siger Gerald Killmann. ”Udfordringen er, at
finde et design, som har appeal på mange forskellige
markeder, men ser vi tilbage på vores første
serieproducerede hybridbil, var den også en sedan.
Fordelen er ikke mindst, at designet er aerodynamisk
effektivt, og senere må der så komme andre
modeltyper til,” fastslår han.
2014 Paris Motorshow: Små og store nyheder
Klik på billedet, læn dig tilbage i stolen og
oplev de vigtigste små og store
nyheder på Paris Motorshow - verdens største
motorshow.
Kan også ses på YouTube >>>
|