Audis unikke sportsvogns ikon, TT, er under stadig
udvikling. Den tyske bilfabrik har ved flere
lejligheder afprøvet, hvordan den kompakte landevejs-racer ville kunne se ud,
hvis den fik plads til flere end to med tilhørende flere
døre.
Senest på Paris Motorshow først i oktober, hvor man
præsenterede det fjerde bud på en spiselig løsning,
for det er altid risikabelt at ændre på et ikon - sæt
nu markedet ikke synes om det.
Og netop den bil, man præsenterede i Paris, kunne
meget vel gå hen at blive det endelige køretøj i
serieproduktion. Visuelt ligger Audi TT Sportback
concept, som den er døbt, nemlig meget tæt op ad TT
sportsvognens klassiske udtryk, så dens status vil
der næppe blive ændret på fordi den får et 5-dørs
familiemedlem. Spørgsmålet er, om der er købere i
den store stil til en 5-dørs TT. Det vil tiden vise.
For i bund og grund er der tale om en
sammensmeltning af de sportslige og elegante
5-dørs-modeller Audi A5 Sportback og Audi A7
Sportback. Den 5-dørs Audi TT Sportback concept er
4,47 m lang, 1,89 m bred, 1,38 m høj og dens
akselafstand er 2,63 m. I længden er den dermed ikke
mindre end 29 cm længere end den almindelige TT, men
det skal der vel også til, hvis man vil have bagsæde
i bilen med egen indgang.
Højteknologiske løsninger
Foruden det visuelle præsenterer konceptbilen flere
højteknologiske løsninger. F.eks. skabes fjernlyset
i Audi TT Sportback concept vha. laserteknologi – i
hver forlygte danner et modul af fire kraftige
dioder en lyskegle, som lyser flere hundrede meter
frem. Laserspottet, der er aktivt fra 60 km/h,
supplerer LED-fjernlyset, og et kamera registrerer
andre trafikanter og blænder ned når nødvendigt.
Indvendig erstatter et digitalt kombi-instrument
”Audi virtual cockpit” de traditionelle, fysiske
instrumenter og den centrale MMI-skærm. Føreren kan
vælge mellem flere visningsniveauer til det 12,3"
store display. Betjeningen foretages via
multifunktionsrattet eller via MMI-terminalen, hvor
dreje-/trykknappen udstyret med en touchpad kan
anvendes til indtastning af tegn og til bevægelser
som på en smartphone.
I maskinrummet finder man indtil videre en 2,0
TFSI-motor, der leverer 400 hk. Derved klares de
0-100 km/t på 3,9 sek. Det tal holder formentlig
også i regnvejr, for konceptbilen har permanent
firehjulstræk og en 7-trins S tronic-gearkasse.
Brændstoføkonomien er i øvrigt imponerende. Trods
de mange kræfter kan man køre 14,3 km/l ved blandet
kørsel.
TT Roadster
Foruden koncept-TT’eren er Audi om kort tid også
klar med en ny åben udgave af TT, en regulær
roadster. I Danmark lander den betids nok til, at
man kan nyde foråret, i marts/april.
For at kunne tillade sig populært sagt, at skære
toppen af en TT har Audi forstærket karrosseriets
bund og dermed både forbedret torsionstivheden og
vibrationskomforten. Og så har bilen naturligvis
kaleche – ikke et foldetag, hvilket både passer
bedre til en roadster og også er mindre
pladskrævende, hvorved man har kunnet bevare de
klassiske TT-linjer. I øvrigt har alle åbne Audi’er
kaleche.
Kalechen er elektrisk betjent og vejer kun 39 kg.
Når den åbnes, foldes kalechen i Z-form til en flad
pakke. I den aluminiumsfordybning, hvor den ligger,
begrænser den ikke bagagerummet, der rummer 280 l.
Det elektriske drev med de to elmotorer klarer
åbningen og lukningen på 10 sek., også mens bilen
kører op til ca. 50 km/t.
Fra en hastighed på 120 km/t sørger en spoiler, der
kører elektrisk ud fra bagklappen, for ekstra tryk
på bagakslen, hvilket giver bedre stabilitet og
dermed større sikkerhed. A-stolperne af aluminium
har en ekstra stolpe af stål indvendigt, og heri er
der et massivt stålrør. En indvendig forstærkning af
stål giver aluminiumspanelerne større styrke.
V-formede stålstivere gør zonerne under motor- og
bagagerummet stivere og fastgør hjælperammerne.
Audi TT Roadster. |