- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audi TT Sportback concept.

Klik på billederne og se dem større


2014 Paris Motorshow – verdenspremierer

TT Konceptudvikling


Af Søren Clauding – november 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audis unikke sportsvogns ikon, TT, er under stadig udvikling. Den tyske bilfabrik har ved flere lejligheder afprøvet, hvordan den kompakte landevejs-racer ville kunne se ud, hvis den fik plads til flere end to med tilhørende flere døre. Senest på Paris Motorshow først i oktober, hvor man præsenterede det fjerde bud på en spiselig løsning, for det er altid risikabelt at ændre på et ikon - sæt nu markedet ikke synes om det.

 

Og netop den bil, man præsenterede i Paris, kunne meget vel gå hen at blive det endelige køretøj i serieproduktion. Visuelt ligger Audi TT Sportback concept, som den er døbt, nemlig meget tæt op ad TT sportsvognens klassiske udtryk, så dens status vil der næppe blive ændret på fordi den får et 5-dørs familiemedlem. Spørgsmålet er, om der er købere i den store stil til en 5-dørs TT. Det vil tiden vise.

 

For i bund og grund er der tale om en sammensmeltning af de sportslige og elegante 5-dørs-modeller Audi A5 Sportback og Audi A7 Sportback. Den 5-dørs Audi TT Sportback concept er 4,47 m lang, 1,89 m bred, 1,38 m høj og dens akselafstand er 2,63 m. I længden er den dermed ikke mindre end 29 cm længere end den almindelige TT, men det skal der vel også til, hvis man vil have bagsæde i bilen med egen indgang.

 

Højteknologiske løsninger

Foruden det visuelle præsenterer konceptbilen flere højteknologiske løsninger. F.eks. skabes fjernlyset i Audi TT Sportback concept vha. laserteknologi – i hver forlygte danner et modul af fire kraftige dioder en lyskegle, som lyser flere hundrede meter frem. Laserspottet, der er aktivt fra 60 km/h, supplerer LED-fjernlyset, og et kamera registrerer andre trafikanter og blænder ned når nødvendigt.

 

Indvendig erstatter et digitalt kombi-instrument ”Audi virtual cockpit” de traditionelle, fysiske instrumenter og den centrale MMI-skærm. Føreren kan vælge mellem flere visningsniveauer til det 12,3" store display. Betjeningen foretages via multifunktionsrattet eller via MMI-terminalen, hvor dreje-/trykknappen udstyret med en touchpad kan anvendes til indtastning af tegn og til bevægelser som på en smartphone.

 

I maskinrummet finder man indtil videre en 2,0 TFSI-motor, der leverer 400 hk. Derved klares de 0-100 km/t på 3,9 sek. Det tal holder formentlig også i regnvejr, for konceptbilen har permanent firehjulstræk og en 7-trins S tronic-gearkasse.  Brændstoføkonomien er i øvrigt imponerende. Trods de mange kræfter kan man køre 14,3 km/l ved blandet kørsel.

 

TT Roadster

Foruden koncept-TT’eren er Audi om kort tid også klar med en ny åben udgave af TT, en regulær roadster. I Danmark lander den betids nok til, at man kan nyde foråret, i marts/april.

 

For at kunne tillade sig populært sagt, at skære toppen af en TT har Audi forstærket karrosseriets bund og dermed både forbedret torsionstivheden og vibrationskomforten. Og så har bilen naturligvis kaleche – ikke et foldetag, hvilket både passer bedre til en roadster og også er mindre pladskrævende, hvorved man har kunnet bevare de klassiske TT-linjer. I øvrigt har alle åbne Audi’er kaleche.

 

Kalechen er elektrisk betjent og vejer kun 39 kg. Når den åbnes, foldes kalechen i Z-form til en flad pakke. I den aluminiumsfordybning, hvor den ligger, begrænser den ikke bagagerummet, der rummer 280 l. Det elektriske drev med de to elmotorer klarer åbningen og lukningen på 10 sek., også mens bilen kører op til ca. 50 km/t.

 

Fra en hastighed på 120 km/t sørger en spoiler, der kører elektrisk ud fra bagklappen, for ekstra tryk på bagakslen, hvilket giver bedre stabilitet og dermed større sikkerhed. A-stolperne af aluminium har en ekstra stolpe af stål indvendigt, og heri er der et massivt stålrør. En indvendig forstærkning af stål giver aluminiumspanelerne større styrke. V-formede stålstivere gør zonerne under motor- og bagagerummet stivere og fastgør hjælperammerne.


Audi TT Roadster.

Audi verdenspremierer: Interview med Britt Stellinger, PR-chef hos Audi Danmark


2014 Paris Motorshow: Små og store nyheder

Klik på billedet, læn dig tilbage i stolen og oplev de vigtigste små og store nyheder på Paris Motorshow - verdens største motorshow.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Audi TT Sportback concept:

 

 


Audi TT Roadster:

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt