- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Opel Meriva 1,6 CDTI og 1,4 Aut.

Opel Meriva fortjener fremgang


Af Søren Clauding – 12. februar 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Opel Meriva i EURO6 ligaen >>>


Da Opel Meriva kom til Danmark i 2010 var den med det samme en salgssucces. Siden er salget faldet, hvad der kan forklares gennem almindelig tilbagegang på markedet, flere konkurrenter er kommet til, og prisstrukturen har ikke været til fordel for Opel, som måske ikke helt har kunnet hamle op med kundernes forventning. Først for nylig har Opel Danmark gennemført den nødvendige pristilpasning.

 

Og så har den lidt beskedne og ikke alt for selvbevidste front – bilens ansigt – måske også haft en betydning. Designet er strammet op og prismæssigt har Opel gjort sig umage for at ramme rigtig, så den opdaterede bil passer godt ind i markedet for den type biler med en startpris på 190.000 kroner. Som sådan er der ingen prisforskel på den nye og den gamle Meriva og man får dermed i al sin enkelhed mere for pengene. De ændringer burde give fremgang, det fortjener bilen i hvert fald.

 

Svært at forstå

Givet er det også, at fornyelsen af motorprogrammet må spille ind på kundernes præferencer. Problemet – eller udfordringen – er måske ofte, at i lige præcis den målgruppe, som Meriva henvender sig til, er indsigten og forståelsen af betydningen af f.eks. EURO 6 certificerede motorer mindre. Det kan ganske enkelt være svært at værdiansætte.


1,6 turbo-dieselmotoren.


Let at forstå…

Mindre svært er det formentlig at forholde sig til, at Opel Meriva hos det anerkendte tyske ”TÜV”, som hvert år undersøger 8 millioner biler, er registreret som den mest fejlfri bil blandt de 2-3 årige biler. At gå længere tilbage end 2-3 år er meningsløst, fordi den nye Meriva først kom på markedet i 2010 og det først er i perioden siden, at Opel har foretaget de store ændringer.

 

Det genspejles da også direkte i kundetilfredsheden. Målt af det velanskrevne J.D.Power and Associate er Opel Meriva nr. 1 hos bilejere, der har kørt i deres bil i gennemsnitligt to år.

 

Ergonomisk anerkendelse

Siden Opel Meriva blev lanceret for godt tre år siden har Opel også opnået en fin anerkendelse hos den tyske AGR organisation for sin ergonomisk rigtige indretning. AGR består af uafhængige læger og kiropraktikere, og de har givet Opel Meriva, som den første bil nogensinde, et certifikat i sin helhed for den vellykkede ergonomi.

 

Opel Meriva har som bekendt baghængslede bageste sidedøre, der gør indstigningsforholdene til bagsæderne meget lettere. Både for- og bagdøre åbner i en vinkel på tæt ved 90 grader og bagsæderne kan indstilles på mange forskellige måder, afhængig af behov, og optimere derved brugen af bilen. På positivlisten tæller også, hvis man ønsker at tilkøbe det, det fleksible indbyggede cykelstativ, som muliggør transport af tre cykler.

 

I Danmark vil alle modelvarianter, bortset fra basisversionen, være udstyret med automatisk lyskontrol, regnsensor til aktivering af vinduesviskerne og automatisk nedblænding af bakspejlet. Desuden kan man f.eks, tilkøbe forlygter, hvor lyskeglen automatisk tilpasser sig bilens hastighed og drejer, når bilen drejer. Læderrat med varme og knappet til betjening af radioen er standard på både Enjoy og Cosmo udstyrsversionerne.


Opel Meriva i Motorradioen 1

Opel Meriva i Motorradioen 2



Fakta om den nye Opel Meriva:


Introduktion i Danmark: Primo marts 2014

 

Foruden facelift er ”drivlinenyhederne”:

 

1,4 ltr. Turbo-benzinmotor med 6-trins automatgear: 120 hk, 200 Nm/1850-4200 omdr./min. 13,9 km/l, 169 g CO2/km. 0-100 km/t: 11,9 sek. Topfart: 185 km/t.

 

1,4 ltr. Turbo-benzinmotor med 6-trins automatgear: 140 hk, 200 Nm/1850-4900 omdr./min. 13,9 km/l, 169 g CO2/km. 0-100 km/t: 11,1 sek. Topfart: 193 km/t.

 

1,6 ltr. Turbo-dieselmotor med 6-trins manuelt gear: 136 hk, 320 Nm/2000 omdr./min. 22,7 km/l, 116 g CO2/km. 0-100 km/t: 9,9 sek. Topfart: 197 km/t.

 

1,7 ltr. Turbo-dieselmotor med 6-trins automatgear: 110 hk, 280 Nm/2300 omdr./min. 16,4 km/l, 160 g CO2/km. 0-100 km/t: 12,9 sek. Topfart: 178 km/t.

 

I maj måned kommer en 1,6 Turbo-dieselmotor med 110 hk.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt