Læs også: Opel Meriva i EURO6 ligaen >>>
Da Opel Meriva kom til Danmark i 2010 var den med
det samme en salgssucces. Siden er salget faldet,
hvad der kan forklares gennem almindelig tilbagegang
på markedet, flere konkurrenter er kommet til, og
prisstrukturen har ikke været til fordel for Opel,
som måske ikke helt har kunnet hamle op med
kundernes forventning. Først for nylig har Opel
Danmark gennemført den nødvendige pristilpasning.
Og så har den lidt beskedne og ikke alt for
selvbevidste front – bilens ansigt – måske også haft
en betydning. Designet er strammet op og prismæssigt
har Opel gjort sig umage for at ramme rigtig, så den
opdaterede bil passer godt ind i markedet for den
type biler med en startpris på 190.000 kroner. Som
sådan er der ingen prisforskel på den nye og den
gamle Meriva og man får dermed i al sin enkelhed
mere for pengene. De ændringer burde give fremgang,
det fortjener bilen i hvert fald.
Svært at forstå
Givet er det også, at fornyelsen af motorprogrammet
må spille ind på kundernes præferencer. Problemet –
eller udfordringen – er måske ofte, at i lige præcis
den målgruppe, som Meriva henvender sig til, er
indsigten og forståelsen af betydningen af f.eks.
EURO 6 certificerede motorer mindre. Det kan ganske
enkelt være svært at værdiansætte.

1,6 turbo-dieselmotoren.
Let at forstå…
Mindre svært er det formentlig at forholde sig til,
at Opel Meriva hos det anerkendte tyske ”TÜV”, som
hvert år undersøger 8 millioner biler, er
registreret som den mest fejlfri bil blandt de 2-3
årige biler. At gå længere tilbage end 2-3 år er
meningsløst, fordi den nye Meriva først kom på
markedet i 2010 og det først er i perioden siden, at
Opel har foretaget de store ændringer.
Det genspejles da også direkte i kundetilfredsheden.
Målt af det velanskrevne J.D.Power and Associate er
Opel Meriva nr. 1 hos bilejere, der har kørt i deres
bil i gennemsnitligt to år.
Ergonomisk anerkendelse
Siden Opel Meriva blev lanceret for godt tre år
siden har Opel også opnået en fin anerkendelse hos
den tyske AGR organisation for sin ergonomisk
rigtige indretning. AGR består af uafhængige læger
og kiropraktikere, og de har givet Opel Meriva, som
den første bil nogensinde, et certifikat i sin
helhed for den vellykkede ergonomi.
Opel Meriva har som bekendt baghængslede bageste
sidedøre, der gør indstigningsforholdene til
bagsæderne meget lettere. Både for- og bagdøre åbner
i en vinkel på tæt ved 90 grader og bagsæderne kan
indstilles på mange forskellige måder, afhængig af
behov, og optimere derved brugen af bilen. På
positivlisten tæller også, hvis man ønsker at
tilkøbe det, det fleksible indbyggede cykelstativ,
som muliggør transport af tre cykler.
I Danmark vil alle modelvarianter, bortset fra
basisversionen, være udstyret med automatisk
lyskontrol, regnsensor til aktivering af
vinduesviskerne og automatisk nedblænding af
bakspejlet. Desuden kan man f.eks, tilkøbe
forlygter, hvor lyskeglen automatisk tilpasser sig
bilens hastighed og drejer, når bilen drejer.
Læderrat med varme og knappet til betjening af
radioen er standard på både Enjoy og Cosmo
udstyrsversionerne.
 |