Opel ADAM Rocks i Motorradioen Del 1
Opel ADAM Rocks i Motorradioen Del 2
Med lanceringen af den nye maskuline variant af den
fancy minibil, Opel ADAM Rocks, igangsætter Opel en
målrettet indsats rettet mod det maskuline køn. Opel
ADAM sælger godt. Alene i Danmark er der solgt over
1000 eksemplarer siden introduktionen i januar 2013.
Men det er fortrinsvis kvinder, der har kastet sig
over bilen med det maskuline navn.
Internationalt har Opel konstateret, at 70 procent
af ADAM køberne er piger. Det er der jo ikke noget
galt i. Men man vil naturligvis gerne have også de
mandlige bilkøbere på banen og det skal den nye
model-variant, ADAM Rocks hjælpe til med at opnå.
Rocks er nemlig gennemarbejdet maskulin i hele sit
væsen og sin fremtoning. Og så er den ikke bare
designet i Tyskland, den bygges også som den eneste
minibil på markedet i Tyskland. Det borger i sig
selv for kvaliteten og det er et faktum Opel selv
lægger vægt på i forbindelse med introduktionen af
den nye bil, som i Danmark finder sted sidst i
oktober.
Produceret i Tyskland
Det skal dog tilføjes, at resten af Adam familien
også produceres i Tyskland, men netop i forbindelse
med ADAM Rocks understreger Opel det forhold. Måske
er mænd mere fokuseret på det kvalitets omdømme,
tysk-byggede biler med rette har opnået.
Der er imidlertid også den lille, men ikke
ubetydelige praktiske begrundelse, at man i al sin
enkelthed ikke ville kunne bygge Adam på andre af
Opels fabrikker. Opel har gennemautomatiseret sine
produktionsteknikker for at kunne opnå det høje
kvalitets niveau, der kendetegner Opel biler anno
2014.
Det gælder alle fabrikkerne, men det er alene i
Eisenach i Tyskland, at man kan styre differentiere
produktionen i en sådan grad, at kunderne i
princippet kan definere sin helt egen Opel ADAM og
derfor købe en unik bil. Da de næsten uendelige
designmuligheder også gælder for ADAM Rocks, skal
også den variant bygges og kan kun bygges i Eisenach.
Mere robust look
For i sagens natur er Rocks-varianten fortsat en
Opel ADAM. Forskellen er især at finde i en
anderledes fremtoning. Den har fået kraftige
kofangere og paneler for og bag, inspireret af
terrængående offroadere. Hjulene er sat lidt længere
ud i siden og så er den hævet. Ikke så meget, men de
15 mm, som der er tale om, er med til at give et
mere råt, robust og maskulint udtryk.
Siden er det jo så op til den enkelte kunde, at
finjustere den rette udstråling gennem eksempelvis
farvesammensætning og kombinationer, som der er
utrolig mange af. Alene hvad angår karrosserifarven
er der 19 meget forskellige kulører. Sidespejle,
dørhåndtag, tag og interiør kan varieres i en
uendelighed, så ingen kan påstå, at man i
designmæssig forstand er bundet på hænder og fødder
ved valget af en ADAM. Det er jo formentlig også én
af årsagerne til bilens succes – til trods for at
den forholdsmæssigt er forholdsvis kostbar,
sammenligner man med andre biler i samme størrelse.
Købsattitude
Hvad det sidste angår, går den ikke at sammenligne
en ADAM Rocks til mindst 215.000 kroner med f.eks.
en minibil til 100.000 kroner, selvom de
størrelsesmæssigt er ens. Også Opel selv har biler,
endda i det lidt større B-segment til halvdelen af
prisen for en ADAM Rocks. Bedst kan man sammenligne
Adam Rocks med f.eks. MINI eller Citroëns eksklusive
DS3-serie. Det er i hvert fald lidt af den samme
købs attitude, der skal ligge til grund for valget,
om end bilerne er væsens forskellige.
Dertil kommer, at der er helt håndgribelige grunde
til at betale mere for bilen, udover de danske
registreringsafgifter, som stiger progressivt så en
bil til 200.000 kroner bidrager forholdsmæssigt mere
til statskassen end en af de billige biler. Med en
ADAM Rocks får man bedre kvalitet, meget mere udstyr
og ikke mindst en bil, der kører meget bedre, hvad
de første internationale testkørsler på de ujævne
veje i og omkring den lettiske hovedstad Riga
vidnede om.
Også en helt ny og økonomisk benzinmotor og 6-trins
gearkasse gør sit til at optimere køreoplevelsen. |