- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Test: Opel ADAM Rocks

MADE IN GERMANY – MADE FOR MEN


Af Søren Clauding – 4. September 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opel ADAM Rocks i Motorradioen Del 1

 

Opel ADAM Rocks i Motorradioen Del 2


Med lanceringen af den nye maskuline variant af den fancy minibil, Opel ADAM Rocks, igangsætter Opel en målrettet indsats rettet mod det maskuline køn. Opel ADAM sælger godt. Alene i Danmark er der solgt over 1000 eksemplarer siden introduktionen i januar 2013. Men det er fortrinsvis kvinder, der har kastet sig over bilen med det maskuline navn.

 

Internationalt har Opel konstateret, at 70 procent af ADAM køberne er piger. Det er der jo ikke noget galt i. Men man vil naturligvis gerne have også de mandlige bilkøbere på banen og det skal den nye model-variant, ADAM Rocks hjælpe til med at opnå. Rocks er nemlig gennemarbejdet maskulin i hele sit væsen og sin fremtoning. Og så er den ikke bare designet i Tyskland, den bygges også som den eneste minibil på markedet i Tyskland. Det borger i sig selv for kvaliteten og det er et faktum Opel selv lægger vægt på i forbindelse med introduktionen af den nye bil, som i Danmark finder sted sidst i oktober.

 

Produceret i Tyskland

Det skal dog tilføjes, at resten af Adam familien også produceres i Tyskland, men netop i forbindelse med ADAM Rocks understreger Opel det forhold. Måske er mænd mere fokuseret på det kvalitets omdømme, tysk-byggede biler med rette har opnået.

 

Der er imidlertid også den lille, men ikke ubetydelige praktiske begrundelse, at man i al sin enkelthed ikke ville kunne bygge Adam på andre af Opels fabrikker. Opel har gennemautomatiseret sine produktionsteknikker for at kunne opnå det høje kvalitets niveau, der kendetegner Opel biler anno 2014.

 

Det gælder alle fabrikkerne, men det er alene i Eisenach i Tyskland, at man kan styre differentiere produktionen i en sådan grad, at kunderne i princippet kan definere sin helt egen Opel ADAM og derfor købe en unik bil. Da de næsten uendelige designmuligheder også gælder for ADAM Rocks, skal også den variant bygges og kan kun bygges i Eisenach.

 

Mere robust look

For i sagens natur er Rocks-varianten fortsat en Opel ADAM. Forskellen er især at finde i en anderledes fremtoning. Den har fået kraftige kofangere og paneler for og bag, inspireret af terrængående offroadere. Hjulene er sat lidt længere ud i siden og så er den hævet. Ikke så meget, men de 15 mm, som der er tale om, er med til at give et mere råt, robust og maskulint udtryk.

 

Siden er det jo så op til den enkelte kunde, at finjustere den rette udstråling gennem eksempelvis farvesammensætning og kombinationer, som der er utrolig mange af. Alene hvad angår karrosserifarven er der 19 meget forskellige kulører. Sidespejle, dørhåndtag, tag og interiør kan varieres i en uendelighed, så ingen kan påstå, at man i designmæssig forstand er bundet på hænder og fødder ved valget af en ADAM. Det er jo formentlig også én af årsagerne til bilens succes – til trods for at den forholdsmæssigt er forholdsvis kostbar, sammenligner man med andre biler i samme størrelse.

 

Købsattitude

Hvad det sidste angår, går den ikke at sammenligne en ADAM Rocks til mindst 215.000 kroner med f.eks. en minibil til 100.000 kroner, selvom de størrelsesmæssigt er ens. Også Opel selv har biler, endda i det lidt større B-segment til halvdelen af prisen for en ADAM Rocks. Bedst kan man sammenligne Adam Rocks med f.eks. MINI eller Citroëns eksklusive DS3-serie. Det er i hvert fald lidt af den samme købs attitude, der skal ligge til grund for valget, om end bilerne er væsens forskellige.

 

Dertil kommer, at der er helt håndgribelige grunde til at betale mere for bilen, udover de danske registreringsafgifter, som stiger progressivt så en bil til 200.000 kroner bidrager forholdsmæssigt mere til statskassen end en af de billige biler. Med en ADAM Rocks får man bedre kvalitet, meget mere udstyr og ikke mindst en bil, der kører meget bedre, hvad de første internationale testkørsler på de ujævne veje i og omkring den lettiske hovedstad Riga vidnede om.

 

Også en helt ny og økonomisk benzinmotor og 6-trins gearkasse gør sit til at optimere køreoplevelsen.

Læs mere om hvordan Opel rokker ved køreoplevelsen hér >>>


Andre Opel prøvekørsler hér >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt