Nissan har bygget sin anden elektriske bil. I
modsætning til den første, succes-køretøjet Leaf, er
den nye baseret på en eksisterende bil, nemlig NV200
– en populær varebil, der byder på klassens største
varerum. Den kan også fås som rummelig personbil,
med tilnavnet Evalia. Om der er dømt succes,
afhænger meget af politikernes beslutningsevne.
Politisk set er det en hurdle, at den nuværende
afgiftsfritagelse af elbiler ophører ved udgangen af
2015. Allerede nu er man i el-bilsindustrien, som
ikke mindst inkluderer de virksomheder, der skal
sikre distributionen af elektricitet via offentlige
ladestandere, så småt ved at trække i håndbremsen.
Andre markeder får førsteret
Det samme gælder importvirksomhederne, for selvom
Nissan har en global målsætning og
fortrøstningsfuldt fortsætter udviklingen af
el-biler, uanset danske politikere ikke kan træffe
beslutninger (som der endda er politisk flertal for
på tværs af partierne i Folketinget, fortæller
Anders Jelstrup fra Dansk Elbil Alliance), er der
andre markeder, som i langt højere grad har
understøttet købet af el-biler. Og de står
naturligvis i forreste række, når det gælder om at
modtage leverancer. Derved kan det selverklærede
ambitiøse og miljøbevidste danske Folketing
lynhurtigt se dets hensigter blive overhalet indenom
af andre lande, som er længere fremme i skoene.
Den nye Nissan kan let komme til at lide derunder.
Det er synd, for den sidder lige i solar plexus på
den del af bilmarkedet, der i den grad kan udbytte
el-bilernes fordele. Præcis som den nye Peugeot
Partner EV gør det. Det er en arbejdsbil, der med en
aktionsradius på i praksis 120-140 kilometer vil
kunne anvendes af et utal af organisationer, private
virksomheder såvel som offentlige institutioner.
7-sædet personbil
Ligeledes er personbilsudgaven yderst velegnet til
storfamilien som pendlerbil, og bliver det i endnu
højere grad, når den inden længe (forventes der fra
Nissans side) også vil kunne fås med 7 siddepladser.
Som 5-sæder disponerer man blot over utrolig
bagagekapacitet. Oven i købet prissat så attraktivt,
at man må se i øjnene at Nissan Leaf ofte vil blive
fravalgt af familier med store pladsbehov,
bosiddende i eget hus og med et kørselsforbrug, der
holder sig under bilens rækkevidde.
Men bilens anvendelighed, udover den, de oplagte
købere umiddelbart har fordel af, er naturligvis
begrænset, hvis ikke infrastrukturen til stadighed
udbygges. Der skal flere ladestandere til, spredt
flere steder i landet, suppleret af hurtigladere, og
det vil ingen investere i, hvis ikke den økonomiske
fordel ved at køre i el-bil fastholdes.
Staten får sin del
Som det er i øjeblikket, er en el-bil fri for
registreringsafgift. Der betales dog fortsat moms,
så staten får fortsat sin del af kagen. Faktisk
opnår staten et det samme eller et højere provenu
ved salg af en el-bil som Evalia end ved salg af en
minibil til under 100.000 kroner. For det andet
betales der ingen løbende afgift. Derved mister
staten godt nok en årsindkomst på sølle 580 kroner
pr. solgt bil, hvis man sammenligner med de
allerbilligste og mest økonomiske på markedet. Men
det burde man vel kunne overskue.
Der er da som nævnt tilsyneladende også flertal for
at forlænge afgiftsfritagelsen. Det kniber bare med
at få omformet hensigterne til lovforslag. Det er
oplevet før…
Moderne bytransport
Hvis afgiftsfritagelsen forlænges til 2018 er det,
køberne får mulighed for at anskaffe, moderne,
velkørende urban-biler. Vi har kørte et par korte
ture i bilen, både som varevogn og som personbil, i
Stockholms gader. De vinder ved glimrende
køreegenskaber, de er kvikke i trafikken – også
meget kvikkere end et accelerationstal på 0-100 km/t
på 14 sekunder er udtryk for. I motorrummet, hvor
man normalt finder en 1,5 liters dieselmotor, ligger
der i en e-EV200 en 109-hestes elektromotor, som
leverer sit store drejningsmoment fra stort set
første motoromdrejning.
DET gør den kvik, letkørt, uden gearskifte,
naturligvis, og yderst lydløs. Personbilen støjer
mindre end varebilsudgaven, hvor der er en vis
rumlen fra kabinen, genereret af dækstøj overført
gennem hjulophængene. Men ellers er støjniveauet så
lavt, som man kan forvente i en elbil og kørslen er
ganske komfortabel, bl.a. fordi den forholdsvis
store vægt (batterierne vejer 267 kg) er sværere for
ujævnhederne at flytte end en let bil. Vægten er
placeret lavt og derved er tyngdepunktet også meget
lavt og det gør bilen velkørende trods den større
højde.
Fornuftigt prissat
Prismæssigt kan man anskaffe en e-NV200 for 200.000
kroner ekskl. moms som varebil mens personbilen kan
fås fra 276.350 inklusiv moms. Der er lige den lille
finesse, at personbilen også hedder e-NV200, men det
er ikke så passende for en personbil. Derfor findes
der to varianter med hver sit tilnavn. Den ene
hedder Combi, den anden hedder som nævnt Evalia. Når
kun den sidste er nævnt ovenfor, er det fordi Nissan
forventer, at det primært er Evalia, der vil blive
solgt – merprisen er nemlig beskedne 8000 kroner og
man får ret meget mere for pengene. |