- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First test: Nissan e-NV200

Ny El-bil fra Nissan med stort potentiale

Men politikerne har bolden…


Af Søren Clauding – 30. september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan har bygget sin anden elektriske bil. I modsætning til den første, succes-køretøjet Leaf, er den nye baseret på en eksisterende bil, nemlig NV200 – en populær varebil, der byder på klassens største varerum. Den kan også fås som rummelig personbil, med tilnavnet Evalia. Om der er dømt succes, afhænger meget af politikernes beslutningsevne.

 

Politisk set er det en hurdle, at den nuværende afgiftsfritagelse af elbiler ophører ved udgangen af 2015. Allerede nu er man i el-bilsindustrien, som ikke mindst inkluderer de virksomheder, der skal sikre distributionen af elektricitet via offentlige ladestandere, så småt ved at trække i håndbremsen.

 

Andre markeder får førsteret

Det samme gælder importvirksomhederne, for selvom Nissan har en global målsætning og fortrøstningsfuldt fortsætter udviklingen af el-biler, uanset danske politikere ikke kan træffe beslutninger (som der endda er politisk flertal for på tværs af partierne i Folketinget, fortæller Anders Jelstrup fra Dansk Elbil Alliance), er der andre markeder, som i langt højere grad har understøttet købet af el-biler. Og de står naturligvis i forreste række, når det gælder om at modtage leverancer. Derved kan det selverklærede ambitiøse og miljøbevidste danske Folketing lynhurtigt se dets hensigter blive overhalet indenom af andre lande, som er længere fremme i skoene.

 

Den nye Nissan kan let komme til at lide derunder. Det er synd, for den sidder lige i solar plexus på den del af bilmarkedet, der i den grad kan udbytte el-bilernes fordele. Præcis som den nye Peugeot Partner EV gør det. Det er en arbejdsbil, der med en aktionsradius på i praksis 120-140 kilometer vil kunne anvendes af et utal af organisationer, private virksomheder såvel som offentlige institutioner.

 

7-sædet personbil

Ligeledes er personbilsudgaven yderst velegnet til storfamilien som pendlerbil, og bliver det i endnu højere grad, når den inden længe (forventes der fra Nissans side) også vil kunne fås med 7 siddepladser. Som 5-sæder disponerer man blot over utrolig bagagekapacitet. Oven i købet prissat så attraktivt, at man må se i øjnene at Nissan Leaf ofte vil blive fravalgt af familier med store pladsbehov, bosiddende i eget hus og med et kørselsforbrug, der holder sig under bilens rækkevidde.


 

 


Men bilens anvendelighed, udover den, de oplagte købere umiddelbart har fordel af, er naturligvis begrænset, hvis ikke infrastrukturen til stadighed udbygges. Der skal flere ladestandere til, spredt flere steder i landet, suppleret af hurtigladere, og det vil ingen investere i, hvis ikke den økonomiske fordel ved at køre i el-bil fastholdes.

 

Staten får sin del

Som det er i øjeblikket, er en el-bil fri for registreringsafgift. Der betales dog fortsat moms, så staten får fortsat sin del af kagen. Faktisk opnår staten et det samme eller et højere provenu ved salg af en el-bil som Evalia end ved salg af en minibil til under 100.000 kroner. For det andet betales der ingen løbende afgift. Derved mister staten godt nok en årsindkomst på sølle 580 kroner pr. solgt bil, hvis man sammenligner med de allerbilligste og mest økonomiske på markedet. Men det burde man vel kunne overskue.

 

Der er da som nævnt tilsyneladende også flertal for at forlænge afgiftsfritagelsen. Det kniber bare med at få omformet hensigterne til lovforslag. Det er oplevet før…

 

Moderne bytransport

Hvis afgiftsfritagelsen forlænges til 2018 er det, køberne får mulighed for at anskaffe, moderne, velkørende urban-biler. Vi har kørte et par korte ture i bilen, både som varevogn og som personbil, i Stockholms gader. De vinder ved glimrende køreegenskaber, de er kvikke i trafikken – også meget kvikkere end et accelerationstal på 0-100 km/t på 14 sekunder er udtryk for. I motorrummet, hvor man normalt finder en 1,5 liters dieselmotor, ligger der i en e-EV200 en 109-hestes elektromotor, som leverer sit store drejningsmoment fra stort set første motoromdrejning.

 

DET gør den kvik, letkørt, uden gearskifte, naturligvis, og yderst lydløs. Personbilen støjer mindre end varebilsudgaven, hvor der er en vis rumlen fra kabinen, genereret af dækstøj overført gennem hjulophængene. Men ellers er støjniveauet så lavt, som man kan forvente i en elbil og kørslen er ganske komfortabel, bl.a. fordi den forholdsvis store vægt (batterierne vejer 267 kg) er sværere for ujævnhederne at flytte end en let bil. Vægten er placeret lavt og derved er tyngdepunktet også meget lavt og det gør bilen velkørende trods den større højde.

 

Fornuftigt prissat

Prismæssigt kan man anskaffe en e-NV200 for 200.000 kroner ekskl. moms som varebil mens personbilen kan fås fra 276.350 inklusiv moms. Der er lige den lille finesse, at personbilen også hedder e-NV200, men det er ikke så passende for en personbil. Derfor findes der to varianter med hver sit tilnavn. Den ene hedder Combi, den anden hedder som nævnt Evalia. Når kun den sidste er nævnt ovenfor, er det fordi Nissan forventer, at det primært er Evalia, der vil blive solgt – merprisen er nemlig beskedne 8000 kroner og man får ret meget mere for pengene.

Andre Nissan prøvekørsler finder du hér >>>


 

Anders Jelstrup, Dansk Elbil Alliance.

 

 

 

 


Hurtige fakta om Nissan e-NV200:

Er salgsklar i Danmark netop nu.


Priser:

Personbil:

Combi-5 Comfort Plus, kr. 276.350.

Evalia-5 Premium, kr. 284.688.

Varebil:

Comfort, kr. 199.900.

Comfort Plus, kr. 257.262.

Comfort Plus og Nissan Connect, kr. 212.530.

Premium, kr. 219.310.

Varebilspriserne er eksklusiv moms.

 

Dimensioner:

Længde: 4,56 m.

Højde: 1,85 m.

Bagagerumskapacitet, personbil: 2,27-3,1 m3.

Varerumskapacitet, varebil: 4,2 m3.

 

Motor:

109 hk (80 kW) el-motor 24 kW/t. Forhjulstræk.

 

Præstationer:

0-100 km/t: 14,0 sek. Topfart: 123 km/t. Rækkevidde: 170 km. Rækkevidde i praksis: 120-140 km.

 

Udstyr:

e-NV200 Van Premium: Bl.a.: Bluetooth, USB og AUX. 7” touchscreen. Navigation. Fjernstyring via mobiltelefon af bl.a. temperatur og opladningsstart. Stemmegenkendelse. Bakkamera. El-sidespejle, foldbare. Regnsensor. Sædevarme. Fuldautomatisk aircondition. Læderrat. Fartpilot med hastighedsbegrænser. Ratvarme. Lynopladetilslutning. 6 airbags. 15” alufælge.

 

e-NV200 Evalia Premium: Som Van plus bl.a.: Skydedøre i begge sider. Tonede ruder ved bageste sideruder. Flyborde på forsæderyglæn.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt