Nissan Pulsar er detaljernes bil. Visuelt ser den
udmærket ud, rimelig dynamisk og moderne. Men det er
ikke på grund af dens banebrydende design, at man
kaster sig over den nye bil. Til gengæld byder den
på mange fine detaljer, som tilsammen skaber et
meget komplet køretøj. Og så er det et faktum, at
japanske biler kvalitetsmæssigt er helt på toppen –
også selvom Nissan Pulsar bygges i Europa på Nissans
fabriksanlæg i Barcelona. Dertil kommer, at den har
fine, harmoniske køreegenskaber.
Hvad det sidste angår, er det vigtigt at holde sig
for øje, at Nissan Pulsar på ingen måde er en
sportsvogn og køreegenskaberne er da heller ikke
sportslige i traditionel forstand. Motorprogrammet
omfatter to kendte og ret nye Nissan motorer, en 1,2
liters 115-hestes turbobenzin og en 110 hestes 1,5
liters turbodiesel. Begge motorer udmærker sig først
og fremmest ved god brændstoføkonomi og Pulsar kan
køre 20 km pr. liter benzin respektive 27,8 km pr.
liter dieselolie.
1,5-liters dieselmotoren.
1,2-liters benzinmotoren.
Komfortabel affjedring
Ved ikke at tilstræbe ultimative sportslige
køreegenskaber har man kunnet give Pulsar en
fremragende komfortabel affjedring. Affjedringen
absorberer både større og mindre ujævnheder
forbilledligt, hvad der var meget tydeligt på de
varianter, der var til rådighed ved de første
internationale prøvekørsler omkring Barcelona i
Spanien. Bilerne var alle udrustet med top-udstyret,
som kaldes Tekna og inkluderer 17” alufælge i stedet
for de 16” fælger, der er standard på de lavere
udstyrsmodeller.
Dækmonteringen var 50 procent lavprofil og begrænset
affjedring i dæksiderne. Det sikrer god og præcis
styring, men sætter også den mekaniske affjedring på
prøve. Den bestod med glans. Samtidig har Nissan
udrustet Pulsar med en moment-baseret
spærredifferentiale. Nogle kalder det Torque
Vectoring System, hos Nissan hedder det Active Trace
Control. Systemet foranlediger, at motorkræfterne
overføres til det forhjul, der har bedst vejgreb.
Det giver bedre træk og mere underholdende kørsel.
Lydløs
Nissan Pulsar er med en højde på 1,52 meter og en
frihøjde på næsten 16 cm noget højere end de fleste
af konkurrenterne og en større højde giver alt andet
lige mere krængning. Det har man fået glimrende styr
på i Pulsar. Forbavsende er det også, hvor lydløs
bilen er. Dieselmotoren brummer naturligt nok, især
under acceleration, men med benzinmotor er den bare
rigtig støjsvag.
Nissan Pulsar har i øvrigt også klassens længste
akselafstand på 2700 mm – det er 5 cm mere end den
også temmelig velkørende Ford Focus. Idéen er, dels
at medvirke til kørselsstabiliteten – det fungerer
forbilledligt – dels at give bedre pladsforhold i
kabinen.
Kabine- og bagagerumsplads
Hvad det sidste angår, er især bagsæde benpladsen
formidabel. Bedst i klassen, fastslår Nissan, og
næsten 11 cm bedre end gennemsnittet hos de store
mellemklassebiler i det såkaldte D-segment. Vi kan
blot fastslå, at det ser ud som om at pladsen er
bedre eller mindst ligeså god som i Skoda Octavia og
det siger ikke så lidt. Det er i øvrigt opnået uden
at gå på kompromis med sidestillingen og uden at
stjæle plads fra bagagerummet.
Her disponerer man over 385 liter, som kan øges til
1,4 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned.
Bagagerummet er let at komme til, bagklappen åbner
tilstrækkeligt, hvis man er 1,8 meter høj og
indretningen er rimeligt regulær. Man kan undre sig
over, at bagsæderne ikke kan skydes frem og derved
omforme lidt af den overdådige benplads til
bagageplads. Men man må ikke glemme, at bilen blot
koster 210.000 kroner i billigste version.
Safety Shield
Især hvad angår den megen teknologi er Nissan Pulsar
en detaljernes bil. Man introducerer også her i
Tekna-udstyrsudgaven det såkaldte Safety Shield, der
bl.a. inkluderer ”Around View Monitor” – dvs. fire
små kameraer, placeret på fronten, under hvert
sidespejl og på bagklappen. Sidstnævnte er oven i
købet udstyret med en føler, der registrerer når
kameralinsen er beskidt. Derpå spules linsen helt
automatisk ren, og tørres af en lille blæser, så
systemet ikke svigter.
Billederne fra de fire kameraer vises på en 5,8”
skærm i centerkonsollen og føreren kan derved se,
hvad der befinder sig i de blinde vinkler hele bilen
rundt i en slags fugle perspektiv. Around View
Monitor aktiveres automatisk, når bilen sættes i
bakgear eller manuelt ved en trykknap, så længe man
kører mindre end 10 km/t.
Legende børn
Systemet ligger til grund for en anden
sikkerheds-feature kaldet Moving Object Detection.
Systemet er både akustisk og optisk. Det giver lyd,
hvis nogen eller noget bevæger sig bag ved bilen,
f.eks. legende børn eller dyr. Det registrerer
bevægelser i en vinkel på op til 180 grader.
Et andet sikkerhedssystem advarer om andre
trafikanter i Pulsar’ens blinde vinkler. Først
tændes et diskret advarselslys, og hvis føreren
alligevel begynder at skifte vognbane, blinker lyset
og der lyder et advarselssignal.
Vognbaneassistent
Around View Monitor er også ansvarlig for
Vognbaneassistent-systemet, som advarer, hvis bilen
forlader en vognbane uden at blinklyset er slået
til.
Alle de hjælpemidler kræver imidlertid, at man køber
en Tekna udstyrsvariant af Pulsar, som er 70.000
kroner dyrere end basisudgaven, Visia. Men ét
afgørende sikkerhedsudstyr fås også på den mellemste
udstyrsversion, kaldet Acenta. Det er en automatisk
nødbremse, som bremser bilen ned, hvis en
forankørende bil pludselig standser eller bringes
til standsning f.eks. ved en kollision.
Andet udstyr
Som ekstraudstyr til Acenta modellen kan man for
13.000 kroner også tilkøbe NissanConnect (standard i
Tekna), som er et infotainmentsystem, der
samarbejder med de fleste moderne smartphones og
også inkluderer navigation. Andet ekstraudstyr til
Acenta er LED nærlys (meget bedre end Xenon-lygter),
lys sensorer og regnsensor. Læderbetrukne sæder kan
tilkøbes til Acenta og Tekna. Automatgear er desuden
en option til benzin-bilerne, som er tilgængelig,
når bilen markedsføres i Danmark. Merprisen er
25.000 kroner.
Standardudstyr på alle Pulsar er bl.a. sædevarme,
aircondition (2-zone klimaanlæg på de to højere
udstyrsniveauer), seks airbags og el-ruder i alle
fire sidedøre. |