- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Nissan Pulsar

Nissan Pulsar er detaljernes bil


Af Søren Clauding – 17. september 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nissan Pulsar er detaljernes bil. Visuelt ser den udmærket ud, rimelig dynamisk og moderne. Men det er ikke på grund af dens banebrydende design, at man kaster sig over den nye bil. Til gengæld byder den på mange fine detaljer, som tilsammen skaber et meget komplet køretøj. Og så er det et faktum, at japanske biler kvalitetsmæssigt er helt på toppen – også selvom Nissan Pulsar bygges i Europa på Nissans fabriksanlæg i Barcelona. Dertil kommer, at den har fine, harmoniske køreegenskaber.

 

Hvad det sidste angår, er det vigtigt at holde sig for øje, at Nissan Pulsar på ingen måde er en sportsvogn og køreegenskaberne er da heller ikke sportslige i traditionel forstand. Motorprogrammet omfatter to kendte og ret nye Nissan motorer, en 1,2 liters 115-hestes turbobenzin og en 110 hestes 1,5 liters turbodiesel. Begge motorer udmærker sig først og fremmest ved god brændstoføkonomi og Pulsar kan køre 20 km pr. liter benzin respektive 27,8 km pr. liter dieselolie.


1,5-liters dieselmotoren.

 

1,2-liters benzinmotoren.


Komfortabel affjedring

Ved ikke at tilstræbe ultimative sportslige køreegenskaber har man kunnet give Pulsar en fremragende komfortabel affjedring. Affjedringen absorberer både større og mindre ujævnheder forbilledligt, hvad der var meget tydeligt på de varianter, der var til rådighed ved de første internationale prøvekørsler omkring Barcelona i Spanien. Bilerne var alle udrustet med top-udstyret, som kaldes Tekna og inkluderer 17” alufælge i stedet for de 16” fælger, der er standard på de lavere udstyrsmodeller.



Dækmonteringen var 50 procent lavprofil og begrænset affjedring i dæksiderne. Det sikrer god og præcis styring, men sætter også den mekaniske affjedring på prøve. Den bestod med glans. Samtidig har Nissan udrustet Pulsar med en moment-baseret spærredifferentiale. Nogle kalder det Torque Vectoring System, hos Nissan hedder det Active Trace Control. Systemet foranlediger, at motorkræfterne overføres til det forhjul, der har bedst vejgreb. Det giver bedre træk og mere underholdende kørsel.

 

Lydløs

Nissan Pulsar er med en højde på 1,52 meter og en frihøjde på næsten 16 cm noget højere end de fleste af konkurrenterne og en større højde giver alt andet lige mere krængning. Det har man fået glimrende styr på i Pulsar. Forbavsende er det også, hvor lydløs bilen er. Dieselmotoren brummer naturligt nok, især under acceleration, men med benzinmotor er den bare rigtig støjsvag.

 

Nissan Pulsar har i øvrigt også klassens længste akselafstand på 2700 mm – det er 5 cm mere end den også temmelig velkørende Ford Focus. Idéen er, dels at medvirke til kørselsstabiliteten – det fungerer forbilledligt – dels at give bedre pladsforhold i kabinen.

 

Kabine- og bagagerumsplads

Hvad det sidste angår, er især bagsæde benpladsen formidabel. Bedst i klassen, fastslår Nissan, og næsten 11 cm bedre end gennemsnittet hos de store mellemklassebiler i det såkaldte D-segment. Vi kan blot fastslå, at det ser ud som om at pladsen er bedre eller mindst ligeså god som i Skoda Octavia og det siger ikke så lidt. Det er i øvrigt opnået uden at gå på kompromis med sidestillingen og uden at stjæle plads fra bagagerummet.



Her disponerer man over 385 liter, som kan øges til 1,4 kubikmeter, når bagsæderyglænene lægges ned. Bagagerummet er let at komme til, bagklappen åbner tilstrækkeligt, hvis man er 1,8 meter høj og indretningen er rimeligt regulær. Man kan undre sig over, at bagsæderne ikke kan skydes frem og derved omforme lidt af den overdådige benplads til bagageplads. Men man må ikke glemme, at bilen blot koster 210.000 kroner i billigste version.

 

Safety Shield

Især hvad angår den megen teknologi er Nissan Pulsar en detaljernes bil. Man introducerer også her i Tekna-udstyrsudgaven det såkaldte Safety Shield, der bl.a. inkluderer ”Around View Monitor” – dvs. fire små kameraer, placeret på fronten, under hvert sidespejl og på bagklappen. Sidstnævnte er oven i købet udstyret med en føler, der registrerer når kameralinsen er beskidt. Derpå spules linsen helt automatisk ren, og tørres af en lille blæser, så systemet ikke svigter.



Billederne fra de fire kameraer vises på en 5,8” skærm i centerkonsollen og føreren kan derved se, hvad der befinder sig i de blinde vinkler hele bilen rundt i en slags fugle perspektiv. Around View Monitor aktiveres automatisk, når bilen sættes i bakgear eller manuelt ved en trykknap, så længe man kører mindre end 10 km/t.

 

Legende børn

Systemet ligger til grund for en anden sikkerheds-feature kaldet Moving Object Detection. Systemet er både akustisk og optisk. Det giver lyd, hvis nogen eller noget bevæger sig bag ved bilen, f.eks. legende børn eller dyr. Det registrerer bevægelser i en vinkel på op til 180 grader.

 

Et andet sikkerhedssystem advarer om andre trafikanter i Pulsar’ens blinde vinkler. Først tændes et diskret advarselslys, og hvis føreren alligevel begynder at skifte vognbane, blinker lyset og der lyder et advarselssignal.

 

Vognbaneassistent

Around View Monitor er også ansvarlig for Vognbaneassistent-systemet, som advarer, hvis bilen forlader en vognbane uden at blinklyset er slået til.

 

Alle de hjælpemidler kræver imidlertid, at man køber en Tekna udstyrsvariant af Pulsar, som er 70.000 kroner dyrere end basisudgaven, Visia. Men ét afgørende sikkerhedsudstyr fås også på den mellemste udstyrsversion, kaldet Acenta. Det er en automatisk nødbremse, som bremser bilen ned, hvis en forankørende bil pludselig standser eller bringes til standsning f.eks. ved en kollision.

 

Andet udstyr

Som ekstraudstyr til Acenta modellen kan man for 13.000 kroner også tilkøbe NissanConnect (standard i Tekna), som er et infotainmentsystem, der samarbejder med de fleste moderne smartphones og også inkluderer navigation. Andet ekstraudstyr til Acenta er LED nærlys (meget bedre end Xenon-lygter), lys sensorer og regnsensor. Læderbetrukne sæder kan tilkøbes til Acenta og Tekna. Automatgear er desuden en option til benzin-bilerne, som er tilgængelig, når bilen markedsføres i Danmark. Merprisen er 25.000 kroner.

 

Standardudstyr på alle Pulsar er bl.a. sædevarme, aircondition (2-zone klimaanlæg på de to højere udstyrsniveauer), seks airbags og el-ruder i alle fire sidedøre.

Andre Nissan prøvekørsler >>>

 

Læs også: Nissan Pulsar – den rigtige beslutning >>>


Se videoen: Klik på billedet og tag med på en kort køretur i den nye Nissan Pulsar.


 

 

Lækre detaljer som gode brede armlæn i dørene giver et godt indtryk.


Hurtige fakta om Nissan Pulsar:


Introduktion i Danmark: Medio november 2014

 

Motorer og præstationer:

DIG-T 115 MT: 1,2 ltr. 4 cyl. turbobenzin. 115 hk. 190 Nm/2000 omdr./min. 0-100 km/t: 10,7 sek. Tophastighed: 190 km/t. Brændstoføkonomi: 20,0 km/l. CO2: 117 g/km.

 

dCi 110 MT: 1,5 ltr. 4 cyl. turbodiesel. 110 hk. 260 Nm/1750-2500 omdr./min. 0-100 km/t: 11,5 sek. Tophastighed: 190 km/t. Brændstoføkonomi: 27,8 km/l. CO2: 94 g/km.


Udstyrsniveauer:

Visia:

Bl.a.: Tågebaglygte. Forlygtesprinklere. El-betjente el-opvermede sidespejle. Aircondition.Fartpilot med –begrænser. Multijusterbart rat. Fjernbetjent centrallås. El-ruder for og bag. 5” skærm. Sædevarme. Asymetrisk deleligt bagsæderyglæn. 6 airbags. ESC, Active Trace Control. 2 X Isofix. USB+AUX. Audio med 4 højtalere.

 

Acenta:

Yderligere bl.a.: Tågeforlygter. 2-zone klimaanlæg. Læderrat. Kollisionsradar. Audio med 6 højtalere. 16” alufælge.

 

Tekna:

Yderligere bl.a.: Lyssensor. LED nærlys og LED ”Lyssignatur”. Mørktonede ruder. El-foldbare sidespejle. Nøglefri betjening. Bakkamera. Moving Object Detection. Around View Monitor. Vognbaneassistent. Advarsel om biler i den blinde vinkel. Nissan Connect. 17” alufælge.


Listepriser:

DIG-T 115, 6 MT Visia: kr. 209.900.

DIG-T 115, Xtronic (aut. gear) Visia: kr. 234.900.

dCi 110, 6 MT Visia: kr. 236.900.

 

Acenta: Visia + kr. 30.000.

Tekna: Acenta + kr. 40.000.


Link til importøren


 

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt