KIA Optima i Motorradioen
KIA er god til de helt små biler og dem, der er lidt
større. Plus SUV’er naturligvis. Men den koreanske
fabrik manglede et tilbud til kunderne i den store
mellemklasse. I hvert fald i Danmark, ja for så vidt
hele Europa. Det har man nu, den hedder KIA Optima,
og den lanceres i Danmark midt i september.
KIA Optima er en temmelig stor bil. Den måler 4,85
meter i længden, er en regulær sedan og ikke mindst
i USA har man haft kolossal succes med søsterbilen
til Hyundai i40 – det er en af årsagerne til, at
introduktionen på det europæiske marked har ladet
vente lidt på sig. Det er nærliggende, at
sammenligne de to modeller, ikke mindst for at
skille dem fra hinanden.
Optima er stor
10 cm i længden er en målbar forskel, derudover er
der hele den visuelle oplevelse, hvor det næsten
ikke er til at se en lighed. Samt teknikken.
Akselafstanden er forskellig og selvom visse
komponenter i hjulophængene er ens, som tilfældet jo
i høj grad også er hos f.eks. Volkswagen gruppens
VW, Audi, Skoda og SEAT, er bilerne forskelligt sat
op, hvilket gør køreoplevelsen lidt anderledes.
Også garanti og organisationen bag de to biler
forskellig. I Danmark har de hver deres importør.
Nellemann koncernen står bag KIA Motors Danmark og
hvad garantien angår, giver KIA ikke mindre end 7
års mekanisk garanti på deres biler (dog må man
maksimalt køre 150.000 kilometer, med mindre man gør
det på under 3 år – da er garantien uden
kilometerbegrænsning). Garantien er vigtig at have i
erindring, for når man hører, at prisen for den
billigste udgave af KIA Optima blot er 280.000
kroner kunne man fristes til at dømme ”dårlig
kvalitet”.
KIA står ved og tager ansvar
Men det vil være en fejlagtig dom, det viser
erfaringerne og de underbygges af KIA’s garanti
forpligtelse. De står ganske enkelt ved deres
produkter og det er jo i sig selv betryggende og
formentlig en væsentlig faktor bag KIA/Hyundai
koncernens succes i Europa.
KIA Optima kendtes tidligere som Magentis i Danmark.
Optima navnet har dog eksisteret på udenlandske
markeder og nu er det så ens overalt. At anvende en
global strategi er næppe nogen dårlig beslutning,
for det er ingen hemmelighed, at markedet for de
store mellemklassebiler ikke har været det
allerbedste, siden den økonomiske krise begyndte.
Moderate forventninger trods opsving
Herhjemme forventer man hos KIA da heller ikke, at
Optima vil ændre på salgsstatistikkerne. Men KIA har
tænkt sig at tage deres del af kagen. I 2015 sælger
man et sted mellem 200 og 500 biler, forventes der.
Det er svært at forudsige salget, bl.a. fordi der er
en tendens til, at kunderne igen er begyndt at
efterspørge større biler, men man ved ikke i hvor
høj en grad denne tendens slår igennem. Det skyldes
formentlig og ikke mindst de mange, der er blevet
nye bilejere, fordi småbilerne er blevet så billige
– men så siden opdager alle de begrænsninger, der er
ved de små biler.
Netop derfor er prisen en meget vigtig parameter. Og
280.000 kroner for en ny bil i Optima størrelsen er
temmelig attraktivt. Især fordi udstyrsniveauet er
højt – alufælge, LED kørelys, 2-zone klimaanlæg,
el-ruder for og bag, læderrat, sædevarme, fartpilot
og tågeforlygter er eksempelvis standard til den
pris. Man skal dog være opmærksom på at KIA
traditionen tro kun sælger bilen til den pris i én
farve – hvid. Vil man have lidt mere kulør på, skal
man af med mellem 7000 og 10.000 kroner oveni.
Maskinerierne
Sammen med KIA Optima, som i øvrigt netop er blevet
faceliftet, introducerer KIA også en nye 165-hestes
benzinmotor. Den vender vi tilbage til på et senere
tidspunkt, fordi vi i forbindelse med de første
danske prøvekørsler af den nye bil koncentrerede os
om den velkendte, økonomiske 136-hestes 1,7 liters
diesel. Den harmonerer godt med bilen og muliggør en
brændstoføkonomi officielt på over 20 km/l.
Merprisen for dieseludgaven er 20.000 kroner og den
grønne ejerafgift er 1500 kroner højere årligt. De
penge er hurtigt tjent ind, hvis man køre mange og
lange ture.
Det vil være ret sandsynligt, for KIA Optima lægger
nemlig op til længere ture. Den er yderst behagelig,
komfortabel, lydløs og styrer udmærket ved danske
kørselsforhold. Også på ujævnt underlag gør den sig
godt og det er en vigtig ting i Danmark, hvor
vejbelægningen ikke alle steder er så jævn, som man
kunne ønske sig.
God plads
Pladsforholdende er glimrende. God plads på
bagsædet, et bagagerum på over 500 liter. Men man
skal passe lidt på sin bagage, for de bøjler, der
bærer bagagerumsklappen, er ikke pakket ind i
panelerne og vil, hvis man ikke er opmærksom, let
kunne leve op til øgenavnet ”bagageknusere”.
En god feature er, at bagsæderyglænene kan lægges
ned ved træk i et udløsergreb, placeret lige under
den øverste kant til bagagerummet. Det er enkelt og
en ekstra tyverisikring, fordi tyvene ikke
umiddelbart har adgang til bagagerummet fra
passagerkabinen.
|