Citroën Cactus i Motorradioen
”Det er ikke et mål i sig selv, at bryde grænserne,
men en nødvendighed, hvis man vil opnå de optimale
løsninger for vores kunder,” fastslog Citroëns
chefdesigner, Mark Lloyd, der tirsdag var på besøg i
Danmark sammen med sin seneste kreation,
konceptbilen ”Cactus”.
Selve konceptbilen blev præsenteret på Frankfurt
Motorshow i september (læs
om Cactus på IAA hér >>>), men under besøget i
København var der bedre muligheder for at komme
under lakken på den spektakulære Citroën, der
forventes at være meget tæt på den
produktionsfærdige Citroën C4 Cactus, som
præsenteres i februar og har verdenspremiere på
Genève Motorshow i marts.
Spejl af filosofien
Cactus konceptet er et håndgribeligt spejlbillede af
den filosofi, der kommer til at præge
C-produktlinjen i de kommende år. Citroën oplever
stor succes med premium-linjen, DS, der har solgt i
over 400.000 eksemplarer siden lanceringen for fire
år siden. Derfor er det ikke overraskende, at
visuelle elementer, eksempelvis bilens profil, fører
tankerne over på f.eks. DS4. Med Cactus bryder man
imidlertid bevist så mange grænser, at udover en vis
lighed mellem indramningen af de to biler, er Cactus
helt sin egen, og det forventes de serieproducerede
C’ere også at blive.
Bag den nye bil ligger en helt overordnet tankegang:
En Citroën ”C” skal være menneskelig, enkel og
intelligent. Man arbejder med otte nøglebegreber:
”Vedkommende” – en bil skal påvirke, den skal
være vedkommende og ikke være ligegyldig.
”Komfort” – den skal være fysisk komfortabel
men også dynamisk og akustisk til at leve med.
”Naturlig” – ergonomisk optimal, men må gerne
have en bevist relation til bilen.
”Enkel” – der skal være præcis, hvad der er
brug for.
”Ærlig” – den skal leve op til sine løfter.
”Respektfuld” – den skal respektere sin
historiske herkomst.
”Optimistisk” – den skal være positiv og
optimistisk med blik på fremtiden.
”Unik” – den skal skabe unik værdi for
brugerne af bilen.
At omforme sådanne begreber til et køretøj på fire
hjul er en langvarig proces, hvor man analyserer
brugernes attitude og handlingsmønstre. Man har
taget udgangspunkt i brugernes hverdag og
eksempelvis indrettet kabinen med vægt på
samhørighed og brugsrigtighed.
Brugsgenstande med egenværdi
”Det er over 50 år siden, at vi fandt ud ikke
længere at indbygge et TV-apparat i et møbel,”
forklarede Mark Lloyd. ”Det er på høje tid at vi gør
det samme med bilerne. Derfor har vi taget alle
enkelt elementerne ud af instrumentbordet og
placeret dem uden på.”
Designerne har skabt individuelle elementer, som
hver især har deres egen appellerende form og
anbragt dem, hvor det var ergonomisk og
forståelsesmæssigt rigtigt. Man kan sammenligne med
en bolig, hvor borde og stole er anbragt dér, hvor
der er brug for dem, og de optræder som individuelle
elementer med deres egen ofte værdsatte form, uden
at være integreret i vægge, skabe og reoler. I
boligen er diverse husholdningsgenstande også
anbragt, hvor det er hensigtsmæssigt. Ligeså med
f.eks. de to berøringsskærme, som er placeret på
Cactus instrumentbordet.
Sofasæder
Sæderne i Cactus er af sofatypen, hvorved Citroën
også vender tilbage til tidligere tiders
bilindretning. Bilproducenterne gik oprindelig bort
fra sofasæder, fordi de indebar en sikkerhedsmæssig
risiko. Sikkerhedsfaktoren håndterer man i dag
anderledes og det er derfor fuldt forsvarligt, at
sidde i et sofasæde, der er designet med
sikkerhedsaspektet for øje. Dertil kommer, at man,
for at opnå bedst mulige pladsforhold i kabinen, har
indbygget passagerairbag’en i loftet.
En sjov detalje – og ikke uden betydning, hvis man
f.eks. kører meget bil i Paris – er de såkaldte
airbumps, der er indbygget i såvel sidedøre som
kofangere. De er fremstillet i fleksible og bløde
materialer med indbyggede luftlommer og beskytter
bilen mod små stød.
I tørre tal er Citroën Cactus i øvrigt 4,21 meter
lang, 1,75 meter bred, 1,53 meter høj og frihøjden
er på 21 cm. Altså en på alle leder og kanter
temmelig kompakt bil med de samme muligheder for
bred anvendelighed som de kompakte cross-overe, der
så småt er ved at blive rigtig populære os især de
europæiske bilkøbere. |