- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


 

First World Testdrive: Toyota RAV4

Fra mini SUV til business class


Af Søren Clauding – 28. februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da den første generation af Toyota RAV4 blev introduceret tilbage i 1995, var der tale om en yderst kompakt SUV på størrelse med de nuværende mikro-biler. Siden er RAV4 blevet voksen og den fjerde generation, som introduceres i Danmark midt i april, er en meter længere end den oprindelige – og den er godt i gang med at blive forvandlet til en regulær firmabil på det mere eksklusive niveau.

 

Alene i forhold til forgængeren, der har små 7 år på bagen, er den nye RAV4 vokset over 20 cm i længden. Den er også blevet lidt bredere og lavere, den ser noget frækkere ud og ikke mindst: især med firehjulstræk har den nye RAV4 eminente køreegenskaber, fordi firehjulstrækket ikke alene benyttes til øget fremkommelighed dér, hvor endnu ingen har lagt asfalt, det medvirker også til langt sikrere kørsel.

 

Forhjulstræk er prisattraktivt

Som udgangspunkt vil det dog nok være de forhjulstrukne udgaver, der bliver interessante i Dannmark. Toyota har endnu ikke færdigforhandlet priserne med fabrikken, men Pressechef Anders Thystrup lover, at de bliver konkurrencedygtige. Man lægger da også ud med et ganske stærkt beskatningsgrundlag (interessant for dem, der kører firmabil), på 300.000 kroner. Det giver månedlige netto-ydelser på niveau med Ford Mondeo og VW Passat – og ingen af de to har samme brede anvendelighed som RAV4.

 

Bag udviklingen har fra Toyotas side ligget et ønske om at få en større bid af kagen i den såkaldte C-SUV kategori, der er den eneste SUV-kategori i Europa – og Danmark – som er i vækst. Det er de mellemstore SUV’er, der er tale om, en kategori, hvor især VW Tiguan har gjort sig gældende, samme klasse som også den nye Honda CRV tilhører.

 

Konkurrencedygtigt produkt er et krav

Det kan man naturligvis kun gøre sig forhåbninger om ved at lancere et stærkt konkurrencedygtigt produkt – det rækker ikke alene at være verdens største bilfabrik og at være kendt for absolut topkvalitet og et effektivt forhandlernet - og det er præcis hvad Toyota har gjort.

 

Udvendigt er designet blevet meget skarpere. Det er det aktuelle Toyota designsprog, der nu også er inkorporeret i RAV4, som forbavsende nok ser endnu bedre ud i virkeligheden end på fotos (det er ellers ofte omvendt). Både fronten og profilen er dynamisk og udstråler en pondus, som den samlede konstruktion ikke har problemer med at leve op til.

 

Karakter og stil

Indvendigt er man fulgt helt med. Det indvendige design har karakter og stil – og frem for alt har man anvendt materialer som underbygger målsætningen om, at gøre bilen til en funktionel og pæn businessbil. Den er blevet et køretøj, man kan være bekendt at hente sine forretningspartner i, godt underbygget af glimrende bagageplads på 547 regulære litre, et let tilgængeligt bagagerum og fremragende plads på bagsædet. I stedet for som i en limousine at krybe ned på bagsædet, stiger man ubesværet ind og har plads til både stort Scandinavian-style vinterfodtøj, en laptop og med højt til loftet føler man sig ikke klemt inde.

 

Tilsvarende på forsædet, hvor betjeningsgreb er rigtigt placeret og fralægningspladserne er mange og brugbare. Det meget effektive og prisattraktive Toyota Touch multimedie-system er en værdifuld option – kun lider skærmen fortsat af, at reflektere for meget uvedkommende lys udefra, som til tider gør den vanskeligt læsbar.



Økonomisk diesel

Vel vidende, at kravene til moderne biler inkluderer god brændstoføkonomi, introducerer Toyota sammen med den nye RAV4 også en økonomisk 2-liters dieselmotor, der yder 124 hestekræfter, præsterer et godt moment og er i stand til, officielt i hvert fald, monteret i motorrummet på RAV4 med forhjulstræk, at få bilen til at køre over 20 kilometer på en liter dieselolie.


2-liters D-4D motoren.


I Danmark har Toyota tradition for, at de fleste RAV4 er blevet solgt på gule nummerplader som vans. Det er fortsat et marked, man venter sig meget af, fordi bilen prismæssigt vil være attraktiv for bilejere med de særlige behov for fremkommelighed, som RAV4 løser: Den kan som van vejes op til at kunne trække 2700 kg, og med det effektive firehjulstræk, som kan låses i en 50/50 position, så der er garanti for lige meget trækkraft på alle fire hjul, er den rigtig god til at trække campingvogne, hestetrailere, mindre fritidsbåde etc.

 

Toyota i Danmark regner med at firedoble salget af personbils-RAV4’ere og blandt varebilerne helmer man ikke før man er nr. 1.

 


Toyota RAV4 First Test: Komfortable køreegenskaber og stor fremkommelighed - læs mere >>>


 

Der er fænomenal god plads på bagsæderne og

når bagsæderyglænene lægges ned, forsvinder

siddefladerne fremad og ned og derved bliver bagagerumsgulvet helt plant.

 

Bagagerummet rummer 547 liter.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt