- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World testdrive: Suzuki SX4 S-Cross

S-Cross for Cross-driving


Af Søren Clauding – 24. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S-Cross betyder Suzuki Cross. Men cross kan ikke relateres til brugen i forbindelse med f.eks. motorcross. Og dog, for vi kunne ikke dy os for at stryge ud i terrænet med den nye Suzuki SX4 S-Cross i forbindelse med de første internationale prøvekørsler, som fandt sted i området vest for Barcelona i Spanien. Og det klarede den udmærket, om end det skal tilføjes, at den fik opbakning fra vejrgudernes side: Det var ganske enkelt knastørt i dagen op til og under testen.

 

Tilbage på asfalten er den nye bil både levende og underholdende. Suzuki har formået at skabe en affjedring, som på den ene side ikke giver nævneværdig krængning og samtidig er tilstrækkelig absorberende, når det kommer til større ujævnheder – samtidig med, og det er en kunst, at den også håndterer små ujævnheder på en komfortabel og tillidsvækkende måde.

 

Man fornemmer ganske enkelt kørebanen og eneste ankepunkt er en elektrisk servostyring, som i lidt for høj en grad bistår føreren med at holde kursen, når det går lige ud. Men det er dybest set nok en smagssag, hvad man kan lide.

 

Træk på to eller fire hjul

Bilen markedsføres både med tohjulstræk, 2WD, og firehjulstræk, 4WD eller ”All Grip”, som Suzuki kalder det, hvor især sidstnævnte er teknisk gennemført, så firehjulstrækket ikke alene hjælper til øget fremkommelighed på fedtet underlag og ude i terrænet, men også medvirker til at øge stabiliteten på plan asfalt.

 

Ved prøvekørslerne var der to varianter til rådighed: En forhjulstrukken bil med 120 hestes 1,6 liters benzinmotor uden turbo samt en firehjulstrukken variant med dieselmotor. Fartpræstationerne er ikke kardinalpunktet bag udviklingen af de to drivliner, og ingen af versionerne er vanvittig hurtige. Men der er kræfter nok til, at understøtte de underholdende køreegenskaber og faktisk præsterer 4WD dieselen så godt, at den må trække en anhænger på 1500 kg.


Benzinmotoren.

 

Dieselmotoren.


Underholdende køreegenskaber

Vægtforskellen på de to er to yderligheder, fordi dieselmotoren og 4X4 transmissionen tilsammen vejer over 200 kg. Det bevirker, at 4WD dieselen er mere komfortabel end 2WD benzineren. Men de er begge lige sjove at køre, for hvor den lettere benzinbil med tohjulstræk nyder godt af, at være væver og agil, ikke mindst gennem de snævre hårnålesving, der er mange af på de spanske bjergveje, er 4WD dieselen måske nok lidt langsommere. Til gengæld er den underholdende at køre også dér, hvor vejgrebet er mangelfuldt. Man kan med andre ord som køber vælge det cross-over der passer til sin egen cross-livsstil.

 

I øvrigt er 4WD-udgaven udstyret med en drivlinestyring, hvor man som fører kan vælge mellem en normal, en sportsindstilling, en sne-og-mudder indstilling og indstilling, hvor man fastlåser firehjulstrækket.



Konkurrencedygtig prissætning

Når den kommer på markedet i Danmark først i oktober er den prissat med behørig hensyn taget til konkurrenternes prissætning. Den allerbilligste udgave med benzinmotor, 2WD og basisudstyr koster 220.000 kroner. Det er eksakt det samme som listeprisen på den tilsvarende Nissan Qashqai. Men udstyret er lidt forskelligt og de falder nok ud til Suzuki’ens fordel.

 

Økonomi handler naturligvis også om driftsøkonomi. Med et forbrugstal på 18,5 km/l for den benzindrevne 2WD og 23,8 km/l for den tilsvarende bil med diesel er Suzuki helt fremme, men ikke banebrydende.

 

I praksis

Til gengæld er der al mulig grund til at tro, at i praksis vil især benzinvarianten, som er Suzukis egen udvikling, komme meget tæt på de officielle tal, simpelthen fordi en suge-motor uden turbo ofte vil være lettere at køre fornuftigt, men det går selvfølgelig lidt ud over køreglæden.

 

Om det er anderledes for dieseludgaven må bero på en prøve på et senere tidspunkt, men den er udviklet af Fiat og de plejer nok at kunne sikre god brændstoføkonomi. Begge motorer er yderst lydløse og temmelig vibrationsfri, det har man gjort rigtig godt.

 

Glimrende pladsforhold

Indretningen er meget ”Suzuki” med sekskanter og gode funktionelle løsninger. Bilen måler 4,3 meter i længden, den byder på glimrende benplads på bagsædet og et temmelig rummeligt bagagerum på 430 liter, der dog fordrer at man kører uden reservehjul.



Bagagerummet er udrustet med en løs bund, som enten kan placeres i en topposition på niveau med bagsæderyglænene, når de lægges ned, eller helt fjernes for maksimal bagageplads. I øvrigt er bagsæderyglænene justerbare – det giver 10 liter ekstra, hvis de placeres i en mere lodret position, som dog ikke er særlig komfortabel for bagsædepassagererne.

 

Den hidtidige SX4, med tilnavnet CombiBack er 16 cm kortere end S-Cross og de to biler skal køre et parallel-løb mindst et års tid. Prisforskellen er da også til at tage at føle på: 150.000 kroner koster den billigste CombiBack. Suzuki har desuden et erklæret mål om, at lancerer en ny bil om året i de kommende år. Først for står en ny kompaktbil til afløsning for SX4 CombiBack, den kunne godt tage udspring i den konceptbil, Suzuki netop har præsenteret på Frankfurt Motorshow (læs om Suzuki iv.4 hér >>>)

 

Lamel-delt panorama soltag

Sidst, men ikke nødvendigvis mindst, skal nævnes, at Suzuki med S-Cross også lancerer verdens første næsten lamel-delte panoramasoltag, hvordan første halvdel skydes op over den bageste halvdel under åbningen, hvorefter de sammen åbner fuldstændigt for et temmelig stort åbent soltag.


 

Læs også: S-Cross for cross-living >>>



Hurtige fakta om Suzuki SX4 S-Cross:

Introduktion i Danmark: 5.-6. oktober 2013


Drivliner:

1,6 benzin 5 M/T 2WD, 120 hk, 156 Nm v. 4400 omdr./min.: 0-100 km/t: 11,0 sek. Topfart: 180 km/t. Benzinøkonomi: 18,5 km/l. CO2: 124 g/km. Anhænger: 1200 kg.

1,6 benzin CVT aut.gear 2WD, 120 hk, 156 Nm v. 4400 omdr./min. 0-100 km/t: 12,4 sek. Topfart: 170 km/t. Benzinøkonomi: 18,2 km/l. CO2: 125 g/km.

1,6 benzin 5 M/T 4WD, 120 hk, 156 Nm v. 4400 omdr./min.: 0-100 km/t: 11,0 sek. Topfart: 180 km/t. Benzinøkonomi: 17,5 km/l. CO2: 130 g/km. Anhænger: 1200 kg.

1,6 benzin CVT aut.gear 4WD, 120 hk, 156 Nm v. 4400 omdr./min.: 0-100 km/t: 11,0 sek. Topfart: 180 km/t. Benzinøkonomi: 17,5 km/l. CO2: 130 g/km.

1,6 turbodiesel 6 M/T 2WD, 120 hk, 320 Nm v. 1750 omdr./min. 0-100 km/t: 12,0 sek. Topfart: 180 km/t. Brændstoføkonomi: 23,8 km/l. CO2: 110 g/km. Anhænger: 1500 kg.

1,6 turbodiesel 6 M/T 4WD, 120 hk, 320 Nm v. 1750 omdr./min. 0-100 km/t: 12,0 sek. Topfart: 180 km/t. Brændstoføkonomi: 22,7 km/l. CO2: 114 g/km. Anhænger: 1500 kg.


Modelprogram/listepriser:

Benzinmodeller:

1,6 GL: kr. 219.990.

1,6 GL+: kr. 239.990.

1,6 GL+ CVT aut.gear: kr. 269.990.

1,6 GLS: kr. 269.990.

1,6 GLX: kr. 274.990.

1,6 GL+ AllGrip (4WD): kr. 284.990.

 

Dieselmodeller:

1,6 GL: kr. 252.990.

1,6 GL+: kr. 272.990.

1,6 GLS: kr. 307.990.

1,6 GL+ AllGrip (4WD): kr. 317.990.

1,6 GL+ AllGrip (4WD): kr. 352.990.

 

Udstyr:

GL: Bl.a.: 7 airbags. Hill-holder. Aircondition. Fartpilot med –begrænser. Multijusterbart rat. Sædevarme. El-ruder for og bag. El-sidespejle m. varme. Fjernbetjent centrallås. 

GL+: GL plus bl.a. 2-zone aut. aircondition. 16” alufælge. Nøglefri betjening. Tågeforlygter. Læderrat.

GLS: GL+ plus bl.a. el-betjent panorama-glassoltag. 17” alufælge. Bluetooth. Sorttonede ruder bag.

GLX: GLS plus Xenon forlygter, p-sensorer for og bag. Regnsensor.

 

Dimensioner:

Længde: 4,30 m. Bagagerum: 430/1269 liter.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt