S-Cross betyder Suzuki Cross.
Men cross kan ikke relateres til brugen i
forbindelse med f.eks. motorcross. Og dog, for vi
kunne ikke dy os for at stryge ud i terrænet med den
nye Suzuki SX4 S-Cross i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler, som fandt sted i
området vest for Barcelona i Spanien. Og det klarede
den udmærket, om end det skal tilføjes, at den fik
opbakning fra vejrgudernes side: Det var ganske
enkelt knastørt i dagen op til og under testen.
Tilbage på asfalten er den nye bil både levende og
underholdende. Suzuki har formået at skabe en
affjedring, som på den ene side ikke giver
nævneværdig krængning og samtidig er tilstrækkelig
absorberende, når det kommer til større ujævnheder –
samtidig med, og det er en kunst, at den også
håndterer små ujævnheder på en komfortabel og
tillidsvækkende måde.
Man fornemmer ganske enkelt kørebanen og eneste
ankepunkt er en elektrisk servostyring, som i lidt
for høj en grad bistår føreren med at holde kursen,
når det går lige ud. Men det er dybest set nok en
smagssag, hvad man kan lide.
Træk på to eller fire hjul
Bilen markedsføres både med tohjulstræk, 2WD, og
firehjulstræk, 4WD eller ”All Grip”, som Suzuki
kalder det, hvor især sidstnævnte er teknisk
gennemført, så firehjulstrækket ikke alene hjælper
til øget fremkommelighed på fedtet underlag og ude i
terrænet, men også medvirker til at øge stabiliteten
på plan asfalt.
Ved prøvekørslerne var der to varianter til
rådighed: En forhjulstrukken bil med 120 hestes 1,6
liters benzinmotor uden turbo samt en
firehjulstrukken variant med dieselmotor.
Fartpræstationerne er ikke kardinalpunktet bag
udviklingen af de to drivliner, og ingen af
versionerne er vanvittig hurtige. Men der er kræfter
nok til, at understøtte de underholdende
køreegenskaber og faktisk præsterer 4WD dieselen så
godt, at den må trække en anhænger på 1500 kg.
Benzinmotoren.
Dieselmotoren.
Underholdende køreegenskaber
Vægtforskellen på de to er to yderligheder, fordi
dieselmotoren og 4X4 transmissionen tilsammen vejer
over 200 kg. Det bevirker, at 4WD dieselen er mere
komfortabel end 2WD benzineren. Men de er begge lige
sjove at køre, for hvor den lettere benzinbil med
tohjulstræk nyder godt af, at være væver og agil,
ikke mindst gennem de snævre hårnålesving, der er
mange af på de spanske bjergveje, er 4WD dieselen
måske nok lidt langsommere. Til gengæld er den
underholdende at køre også dér, hvor vejgrebet er
mangelfuldt. Man kan med andre ord som køber vælge
det cross-over der passer til sin egen
cross-livsstil.
I øvrigt er 4WD-udgaven udstyret med en
drivlinestyring, hvor man som fører kan vælge mellem
en normal, en sportsindstilling, en sne-og-mudder
indstilling og indstilling, hvor man fastlåser
firehjulstrækket.
Konkurrencedygtig prissætning
Når den kommer på markedet i Danmark først i oktober
er den prissat med behørig hensyn taget til
konkurrenternes prissætning. Den allerbilligste
udgave med benzinmotor, 2WD og basisudstyr koster
220.000 kroner. Det er eksakt det samme som
listeprisen på den tilsvarende Nissan Qashqai. Men
udstyret er lidt forskelligt og de falder nok ud til
Suzuki’ens fordel.
Økonomi handler naturligvis også om driftsøkonomi.
Med et forbrugstal på 18,5 km/l for den benzindrevne
2WD og 23,8 km/l for den tilsvarende bil med diesel
er Suzuki helt fremme, men ikke banebrydende.
I praksis
Til gengæld er der al mulig grund til at tro, at i
praksis vil især benzinvarianten, som er Suzukis
egen udvikling, komme meget tæt på de officielle
tal, simpelthen fordi en suge-motor uden turbo ofte
vil være lettere at køre fornuftigt, men det går
selvfølgelig lidt ud over køreglæden.
Om det er anderledes for dieseludgaven må bero på en
prøve på et senere tidspunkt, men den er udviklet af
Fiat og de plejer nok at kunne sikre god
brændstoføkonomi. Begge motorer er yderst lydløse og
temmelig vibrationsfri, det har man gjort rigtig
godt.
Glimrende pladsforhold
Indretningen er meget ”Suzuki” med sekskanter og
gode funktionelle løsninger. Bilen måler 4,3 meter i
længden, den byder på glimrende benplads på bagsædet
og et temmelig rummeligt bagagerum på 430 liter, der
dog fordrer at man kører uden reservehjul.
Bagagerummet er udrustet med en løs bund, som enten
kan placeres i en topposition på niveau med
bagsæderyglænene, når de lægges ned, eller helt
fjernes for maksimal bagageplads. I øvrigt er
bagsæderyglænene justerbare – det giver 10 liter
ekstra, hvis de placeres i en mere lodret position,
som dog ikke er særlig komfortabel for
bagsædepassagererne.
Den hidtidige SX4, med tilnavnet CombiBack er 16 cm
kortere end S-Cross og de to biler skal køre et
parallel-løb mindst et års tid. Prisforskellen er da
også til at tage at føle på: 150.000 kroner koster
den billigste CombiBack. Suzuki har desuden et
erklæret mål om, at lancerer en ny bil om året i de
kommende år. Først for står en ny kompaktbil til
afløsning for SX4 CombiBack, den kunne godt tage
udspring i den konceptbil, Suzuki netop har
præsenteret på Frankfurt Motorshow (læs
om Suzuki iv.4 hér >>>)
Lamel-delt panorama soltag
Sidst, men ikke nødvendigvis mindst, skal nævnes, at
Suzuki med S-Cross også lancerer verdens første
næsten lamel-delte panoramasoltag, hvordan første
halvdel skydes op over den bageste halvdel under
åbningen, hvorefter de sammen åbner fuldstændigt for
et temmelig stort åbent soltag.
|