- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det kan fortsat være attraktivt at privatlease en BMW - ikke mindst fordi leasingselskabet har ansvaret for værditabet i leasingperioden. En BMW 316d kan leases over 24 måneder (40.000 kilometers kørsel) med 30.000 kroner som førstegangsydelse og derpå kr. 4295 om måneden. Prisen inkluderer foruden værditabet også service og leveringsomkostninger. Man skal dog selv bekoste brændstof, evt. nye dæk, forsikring og ejerafgift.


Privatleasing er ikke blevet dyrere

- og er for mange fortsat et attraktivt alternativ til at købe


Af Søren Clauding – februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For cirka et år siden ændrede Folketinget reglerne for beskatning af privatleasede biler. Indtil da var leasingbiler sluppet med at skulle betale afgift til staten af ”netto-prisen” plus en avance på 9 procent. Da fortjenesten ved salg af især de lidt dyrere biler som regel var større end 9 procent, indebar det at, forhandlerne kunne ”sælge” bilerne på leasingaftaler til en lav ydelse, simpelthen fordi afgiften var lavere på leasingbilerne og bilerne som sådan totalt set var billigere.

 

Det blev ændret og forventningerne var, at det på den ene side ville skæppe mere i statskassen, på den anden side ville blive dyrere for den, der skulle lease en bil. Sådan er det imidlertid ikke gået.

 

”Forklaringen er,” siger Lars Nikolajsen, som er kommerciel direktør hos BMW Danmark med ansvar for Financial Services, ”at der i den samme periode har været kraftig konkurrence på priserne, hvorved branchen som helhed er gået ned i avance. Danmark har desuden haft gavn af de svage sydlandske markeder, hvor bilfabrikkerne har valgt at kanalisere bilerne ud på bl.a. de nordiske markeder, hvor der fortsat købes biler, i stedet for at standse produktionen helt.”

 

På den måde får bilfabrikkerne langt hen ad vejen dækket deres marginalomkostninger ved produktionen og de kan klare sig med færre omlægninger og reduktioner i produktionsprocesserne.

 

Samme priser nu som dengang

”Resultatet i Danmark er blevet,” fortsætter Lars Nikolajsen ”at leasingpriserne i dag er stort set de samme som inden lovændringen sidste år, visse priser er endda blevet lavere end dengang, mens der er en smule stigning på andre – men gennemsnittet er stort set det samme.”

 

Med til historien hører dog, at bilpriserne generelt er faldet, pga. konkurrencesituationen og det voldsomt faldende bilsalg i Sydeuropa, og derfor er den relative fordel ved at lease fremfor at købe blevet mindre.

 

”Alligevel oplever vi, at omkring en tredjedel af vores kunder fortsat leaser bilerne i stedet for at købe. Tidligere var tallet 50 procent,” oplyser Lars Nikolajsen.

 

Fleksible leasingløsninger

”Med til at fastholde leasingmarkedet er formentlig, at vi er blevet bedre til at tilpasse leasingprodukterne til markedets behov,” fortæller BMW-chefen. ”Vi er blevet langt mere opfindsomme og fleksible, så der ikke kun sælges, populært sagt, biler på 3-årige leasingaftaler med 20 procent i udbetaling med 20.000 kilometers kørsel om året. Nu kan man lease biler f.eks. på 2-års kontrakter, med andre udbetalinger og andre kilometertal, der individuelt tilpasses den enkelte kunde. Derved bliver omkostningsstrukturen meget mere rigtig for den enkelte køber og det er lettere at opnå fordele.”

 

Når man leaser en bil, ved man præcis hvad omkostningerne er, måned for måned.  Og nok så væsentligt: man overlader ansvaret for at varetage gensalget og dække den værdireduktion, som følger enhver bil, så snart den er indregistreret, til fagmænd. Værditabet er en af de vigtigste poster i den samlede økonomi omkring det, at eje en bil.

 

”Det er ligesom at tegne en forsikring,” siger Lars Nikolajsen. ”Også i den situation, hvor der ændres på registreringsafgifterne eller sker en afmatning af markedet, er det leasingselskabet, der hænger på ansvaret.”

Lyt til interview'et af Lars Nikolajsen fra BMW i Motorradioen


En Mercedes A 200 BE leaset over 36 måneder (60.000 km) koster 30.000 kroner i førstegangsydelse og 4550 kroner om måneden.

 

Også små biler kan privatleases. Denne Toyota Yaris 1,0 T2 koster 20.000 kroner i førstegangsydelse, leaset over 36 måneder (45.000 km), er den månedlige udgift 2600 kroner.

 

En Honda Jazz (1,4 Trend) koster i privatleasing 2.400 kroner om måneden over 48 måneder med 15.000 km om året. Førstegangsydelsen er 19.250 kroner.

 

Privatleasing af en Mazda 6 Stationcar (2,2 DE Sport) koster 17.500 kroner i førstegangsydelse, og over 48 måneder med 15.000 km/år 3.650 kroner om måneden.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt