Med en helt ny og gennemgribende 308 er Peugeot
tilbage i kampen om kunderne i den kompakte
mellemklasse. Først i november introduceres den nye
308 til en indstigningspris på 200.000 kroner og er
dermed prismæssigt helt på niveau med de stærkeste
af konkurrenterne.
Den nye 308 er trods uændret navn helt ny. Nyt er
det også, at den hedder 308 ligesom forgængeren,
for, forklarer man hos Peugeot i forbindelse med
præsentationen, som meget apropos fandt sted på
fabrikken i Sochaux i Alsace:
”Vi har besluttet at standse nummersystemet med ”8”.
For det første har linjen ikke været fulgt helt
konsekvent, og faktisk har vi tidligere haft en 309
på programmet (for et halvt hundrede år siden). For
det andet er det vigtigt, at fastholde en identitet,
f.eks. har Volkswagen i flere årtier haft en Golf –
de har ikke ændret navn på den. For det tredje er
det vigtigste verdensmarked netop nu det kinesiske,
og her er ”8” et lykketal med særlig betydning”, lød
det fra Peugeots talsmand.
Helt ny bil
Så den nye 300-serie bil fra Peugeot hedder ganske
enkelt 308, præcis som forgængeren. Men det er også
det eneste, den har til fælles. Den nye bil er en
smule kortere, noget lavere, langt lettere, mere
rummelig, mere brændstoføkonomisk, mindre
forurenende, kvalitetsmæssigt bedre og frem for alt
ser den bedre ud, mere moderne, frækkere, elegantere
og sidst, men ikke mindst kører den også bedre.
Det, Peugeot har gjort, er bl.a., at introducere en
ny teknisk platform, altså den del af en bil, som
omfatter undervognen, herunder hjulophæng, geometri,
den samlede basiskonstruktion. Den nye platform er
lettere end forgængeren. Her spares der omkring 70
kg. Yderligere 27 kg er sparet ved at anvende andre
og mere innovative materialer, 12 kg kan direkte
relateres til den reducerede dimensioner og på en
lang række detaljer er der yderligere hentet vægt
ind, så totalen rammer 140 kg.
Aerodynamisk
Vægtbesparelse giver forbedrede præstationstal, men
også aerodynamikken er optimeret gennem et nyt
design. Man har opnået en luftmodstandskoefficient
på 0,28, som er et glimrende tal, taget i
betragtning, at Peugeot har fastholdt idéen med
tophængslet bagklap, som er det, kunderne mest
efterspørger, og et kabinedesign, hvor rummeligheden
også har høj prioritet.
Hvad kabinedesignet angår, er også det fuldstændigt
opdateret. Cockpittet er helt anderledes, skabt i
samme stil som 208, der kom på markedet sidste
forår, med et lille rat, hvor man ser henover
ratkransen på speedometer og omdrejningstæller.
Viserinstrumenterne samler sig imod hinanden og
dermed er omdrejningstælleren omvendt – viseren går
mod uret.
Berøringsskærm
Styringen af diverse funktioner er, bortset fra i
basisudstyrsudgaverne ”Access” i al væsentlighed
samlet i en 9,7” berøringsskærm (i Access-udgaverne
er knapbetjeningen placeret dér, hvor skærmen er i
de øvrige udstyrsversioner).
Enkelte knapper er efterladt på centerkonsollen –
el-bagrude, recirkulering af kabineluften og
volumenkontrollen af radioen – og enkelte funktioner
styres fra rattet. Det efterlader et designmæssigt
rent, enkelt og ganske moderne udtryk, som bilen
absolut har vundet ved.
Set i en større sammenhæng skal 308 konkurrere med
biler som VW Golf, den nye Mazda 3 og Toyota Auris.
Den vil givetvis have let ved at erobre den kategori
af kunder, der først og fremmest har brug for en bil
til to, en mindre familiebil med et i klassen
utrolig stort bagagerum.
Stærke og nye motorer
På motorfronten er man stærk allerede fra
begyndelsen, men næste forår kommer der en stribe
nye og forbrugsoptimerede maskiner, bl.a. en helt ny
effektstærk 3-cylindret benzin turbomotor på 110
hhv. 130 hestekræfter og et forbrugstal for begge på
imponerende 21,7 km/l benzin. Med de eksisterende
velfungerende dieselmotorer kan den nye 308 køre 27
km/l (115 hk) og 72,8 km/l (92 hk).
Der er også nye såkaldte BlueHDI dieselmotorer på
vej, hvor Peugeot implementerer det såkaldte ADBlue
kombineret med en ny partikelfilter teknologi. Der
tilsættes et stof, kaldet Infinium, som suger de små
partikler i udstødningen til sig og derved bliver de
samlet så store, at de ikke kan komme igennem
partikelfilteret.
ADBlue omdanner nitrogen oxid – forkortet ”NOx” –
til vanddamp og kvælstof, det som den luft, vi
indånder, væsentligst består af og derved reduceres
NOx med op til 90 procent og 99,9 af partiklerne i
udstødningen elimineres. Som en bi-effekt forbedres
brændstoføkonomien da med 4 procent.
Link til importøren
Det var sådan det hele begyndte:
Peugeot 301d fra 1932 på fabrikken i Sochaux. |