Læs også: Ny Opel Insignia, forbedrede
køreegenskaber >>>
Det er egentlig kun lidt mere støj fra hjulophæng og
motor der minder en om, at den nye forbedrede Opel
Insignia ikke kategoriseres i premium-klassen. Og så
prisen, naturligvis. For til en startpris på 300.000
kroner, når bilen introduceres på det danske marked
sidst i oktober, har Opel kridtet banen op. Og man
erklærer åbent, at det ikke er BMW, Audi og Mercedes
kunderne, man har i sigtekornet. Derimod har man
store forventninger til at gå på strandhugst hos
dem, der måske kunne overveje at anskaffe en VW
Passat, en Peugeot 508, Ford Mondeo eller Toyota
Avensis.
Det er den store mellemkasse man befinder sig i.
Sådan har det været lige siden den første Insignia
så dagens lys. Realistisk nok er man hos Opel
udmærket klar over, at omdømmet ikke er på niveau
med de førnævnte landsmænd. Omvendt er den nye
Insignia så god, at bortset fra netop lidt støj fra
mekanikken, som vel dybest set kunne være reduceret
med lidt flere lyddæmpningsmaterialer (for det er
virkelig ikke særlig meget, der er tale om), er
bilen mekanisk placeret i premium-segmentet. I
særdeleshed hvis man køber en af de mere
veludrustede varianter. For de 300.000 kroner får
man en bil, der har det, man har brug for, men
naturligvis skal man betale mere, hvis man vil have
mere.
Udstyrs-selvbyg
Det iøjefaldende er imidlertid, at efter
indstigningsprisen på 300.000 kroner er næste
prisniveau - uanset motorvariant og udstyrsvariant -
over 100.000 kroner. Det kan virke som om, at den
billigste version alene er prissat sådan, for at
opnå opmærksomhed. Men virkeligheden er, at listen
af ekstraudstyr også til basisudgaven ”Edition” er
så lang, at man populært sagt kan bygge sin egen bil
med lige præcis det udstyr, man ønsker.
Så stiger prisen naturligvis, og den kan glimrende
falde til ro i lejet mellem 300.000 og 400.000
kroner, hvis man eksempelvis blot tilvælger
p-assistance, elektrisk soltag og 2-zone klimaanlæg,
som tilsammen koster mindre end 25.000 kroner. Men
motoren er man bundet af. Vil man have mere
trækkraft end de 140 hestekræfter, benzinmotoren i
indstigningsvarianten præsterer, stiger listeprisen
med mindst 108.000 kroner.
Skarpere design
Når banen på den måde er kridtet op, kan man så – og
bør man så – sætte fokus på selve bilen, køretøjet,
for det har det bestemt fortjent. Designet er i
forhold til forgængeren blevet endnu skarpere.
Frontgrillen er sænket og gjort bredere,
sammenhængen med andre designelementer som f.eks.
lygterne, er mere harmonisk og så har man tilføjet
aerodynamiske detaljer på f.eks.
baglygteglassene,
som ikke bare virker stabiliserende på fartvinden
men også giver et visuelt pift. Effektivt er det:
”Med en luftmodstandskoefficient på lige under 0,25
for sedan’en og 5-dørs udgaven er Opel Insignia
ganske enkelt klassens mest aerodynamiske bil,”
fastslår Opel designerne.
Opel Insignia er også indvendigt rettet temmelig
meget til. Den hidtidige model udmærkede sig ved et
kæmpemæssigt batteri af knapper på midterkonsollen.
De fleste af dem er afskaffet i den nye, hvilket
efterlader et noget mere roligt udseende. I stedet
skal man benytte en skærm, som på de modeller, der
var adgang til i forbindelse med de første
internationale prøvekørsler af bilen i området
omkring Opel fabrikken i Rüsselsheim ved Frankfurt,
var tilstrækkelig stor: 8” er nemlig en stor skærm.
Til gengæld lyder det som om, at den
standardmonterede skærm på 4,2”, der leveres sammen
med bilerne i Danmark, er lidt i underkanten.
Tilvalg af de 8” kan bestemt anbefales.
Touch screen og touch pad
Fordi, når bilens funktioner skal styres ved hjælp
af en skærm, er der vigtigt at det er hurtigt og
overskueligt
at orientere sig. Den store skærm af berøringstypen,
men den kan også betjenes via en touch-pad placeret
bag gearstangen. Idéen er god, men placeringen er så
ergonomisk besværlig, at man foretrækker at læne sig
frem og berøre skærmen. Når man så har gjort det, og
infotainmentsystemet er fuldt udbygget, har man
enkel, logisk og velfungerende adgang til alle
funktioner.
Opel Insignia kommer på markedet som sedan og en
sedan-lignende hatchback. Linjeføringen er helt
identisk for de to biler og forskellen er alene
bagklappens konstruktion og størrelse. Desuden kan
man købe en stationcar, en Sports Tourer og helt ny
er en hævet udgave af Isignia Sports Tourer med
firehjulstræk, kaldet Country Tourer. Frihøjden er
forøget 1 cm og den er udrustet med
beskyttelsesplader fortil og bagtil under
kofangerhøjde og langs siderne. Til den kan man
vælge mellem to motorer, en 163 hestes diesel og en
250 hestes benzin.
Link til importøren |