- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Opel Insignia

Mainstream luksus med ambitioner


Af Søren Clauding – 20. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: Ny Opel Insignia, forbedrede køreegenskaber >>>


Det er egentlig kun lidt mere støj fra hjulophæng og motor der minder en om, at den nye forbedrede Opel Insignia ikke kategoriseres i premium-klassen. Og så prisen, naturligvis. For til en startpris på 300.000 kroner, når bilen introduceres på det danske marked sidst i oktober, har Opel kridtet banen op. Og man erklærer åbent, at det ikke er BMW, Audi og Mercedes kunderne, man har i sigtekornet. Derimod har man store forventninger til at gå på strandhugst hos dem, der måske kunne overveje at anskaffe en VW Passat, en Peugeot 508, Ford Mondeo eller Toyota Avensis.

 

Det er den store mellemkasse man befinder sig i. Sådan har det været lige siden den første Insignia så dagens lys. Realistisk nok er man hos Opel udmærket klar over, at omdømmet ikke er på niveau med de førnævnte landsmænd. Omvendt er den nye Insignia så god, at bortset fra netop lidt støj fra mekanikken, som vel dybest set kunne være reduceret med lidt flere lyddæmpningsmaterialer (for det er virkelig ikke særlig meget, der er tale om), er bilen mekanisk placeret i premium-segmentet. I særdeleshed hvis man køber en af de mere veludrustede varianter. For de 300.000 kroner får man en bil, der har det, man har brug for, men naturligvis skal man betale mere, hvis man vil have mere.

 

Udstyrs-selvbyg

Det iøjefaldende er imidlertid, at efter indstigningsprisen på 300.000 kroner er næste prisniveau - uanset motorvariant og udstyrsvariant - over 100.000 kroner. Det kan virke som om, at den billigste version alene er prissat sådan, for at opnå opmærksomhed. Men virkeligheden er, at listen af ekstraudstyr også til basisudgaven ”Edition” er så lang, at man populært sagt kan bygge sin egen bil med lige præcis det udstyr, man ønsker.

 

Så stiger prisen naturligvis, og den kan glimrende falde til ro i lejet mellem 300.000 og 400.000 kroner, hvis man eksempelvis blot tilvælger p-assistance, elektrisk soltag og 2-zone klimaanlæg, som tilsammen koster mindre end 25.000 kroner. Men motoren er man bundet af. Vil man have mere trækkraft end de 140 hestekræfter, benzinmotoren i indstigningsvarianten præsterer, stiger listeprisen med mindst 108.000 kroner.

 

Skarpere design

Når banen på den måde er kridtet op, kan man så – og bør man så – sætte fokus på selve bilen, køretøjet, for det har det bestemt fortjent. Designet er i forhold til forgængeren blevet endnu skarpere. Frontgrillen er sænket og gjort bredere, sammenhængen med andre designelementer som f.eks. lygterne, er mere harmonisk og så har man tilføjet aerodynamiske detaljer på f.eks. baglygteglassene, som ikke bare virker stabiliserende på fartvinden men også giver et visuelt pift. Effektivt er det: ”Med en luftmodstandskoefficient på lige under 0,25 for sedan’en og 5-dørs udgaven er Opel Insignia ganske enkelt klassens mest aerodynamiske bil,” fastslår Opel designerne.

 

Opel Insignia er også indvendigt rettet temmelig meget til. Den hidtidige model udmærkede sig ved et kæmpemæssigt batteri af knapper på midterkonsollen. De fleste af dem er afskaffet i den nye, hvilket efterlader et noget mere roligt udseende. I stedet skal man benytte en skærm, som på de modeller, der var adgang til i forbindelse med de første internationale prøvekørsler af bilen i området omkring Opel fabrikken i Rüsselsheim ved Frankfurt, var tilstrækkelig stor: 8” er nemlig en stor skærm. Til gengæld lyder det som om, at den standardmonterede skærm på 4,2”, der leveres sammen med bilerne i Danmark, er lidt i underkanten. Tilvalg af de 8” kan bestemt anbefales.

 

Touch screen og touch pad

Fordi, når bilens funktioner skal styres ved hjælp af en skærm, er der vigtigt at det er hurtigt og overskueligt at orientere sig. Den store skærm af berøringstypen, men den kan også betjenes via en touch-pad placeret bag gearstangen. Idéen er god, men placeringen er så ergonomisk besværlig, at man foretrækker at læne sig frem og berøre skærmen. Når man så har gjort det, og infotainmentsystemet er fuldt udbygget, har man enkel, logisk og velfungerende adgang til alle funktioner.

 

Opel Insignia kommer på markedet som sedan og en sedan-lignende hatchback. Linjeføringen er helt identisk for de to biler og forskellen er alene bagklappens konstruktion og størrelse. Desuden kan man købe en stationcar, en Sports Tourer og helt ny er en hævet udgave af Isignia Sports Tourer med firehjulstræk, kaldet Country Tourer. Frihøjden er forøget 1 cm og den er udrustet med beskyttelsesplader fortil og bagtil under kofangerhøjde og langs siderne. Til den kan man vælge mellem to motorer, en 163 hestes diesel og en 250 hestes benzin.


Link til importøren

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt