Den nye Opel Cascada ser godt ud. Det er en påstand,
de fleste vil have være svært at modsige. Det
skyldes ikke mindst, at den er større end
prismæssigt tilsvarende cabrioleter eller
coupé/cabrioleter fra konkurrenterne. Designet er
imidlertid ikke hele fordelen, der er hentet ud af
den større længde. Rummelighed og intelligent
anvendelighed er også med til at retfærdiggøre dens
længere proportioner.
Cascada er en helt ny bil i Opel programmet. Alene
længden på 4,7 meter lægger afstand til
cabriolet-udgaver af den mindre Astra model. Men den
er egentlig ikke skabt med det formål, at lægge
afstand til egne bilmodeller og deres konkurrenter.
Den er skabt som den er, fordi fornuften og
æstetikken krævede det.
Masser af plads
De smukke næsten pompøse linjer er understreget af
en elegant kalechefacon, som underbygger designet,
når kalechen er i brug. Valget af kaleche frem for
foldetag har dermed en klar designmæssig funktion,
men en kaleche er desuden væsentlig mindre
pladskrævende. Derved har man opnået fornuftig
bagageplads: Med kalechen slået op, har man 380
liter regulær bagageplads til rådighed. Og vil man
køre topløs, er der stadig 280 liter, om end knap så
regulær plads tilbage.
Samtidig har man brugbar bagsædeplads. To 1,8 meter
høje personer kan uden besvær sidde bag hverandre,
indstigningsforholdende – selv med kalechen i brug –
er udmærkede, men det er klart, at nogen 4-dørs bil
bliver Cascada aldrig, så præcis på dette punkt
indtager den ikke en indlysende rolle som en
familiebil. Til gengæld sidder man bekvemt på
bagsædet – og fortil er der plads som modsvarer de
udvendige mål, havde bilen været en ordinær
personbil.
Helårsbil
Der er mange finesser i konstruktionen. F.eks.
skydes sikkerhedsselerne til forsædepassagererne
automatisk frem – en løsning som hidtil kun er set i
de dyrere premium cabriolet’er. Sædevarme, varme i
rattet og en effektivt isoleret kaleche er med til
at øge brugbarheden året rundt. Især fordi kalechen
både isolerer imod kulde (og varme) og støj.
Det sidste er med til at forbedre køreoplevelsen.
Støjbilledet er næsten som i en lukket bil og
kørekomforten er som sådan i top, fordi
køreegenskaberne også er fremragende. Opel har med
vilje undladt, at gøre en sportsvogn ud af Cascada.
Den har køreegenskaber som de bedste mellemklasse
personbiler og med tryk på en knap kan man gøre
affjedringen blødere – og omvendt fastere, helt
efter ønske og temperament. Sidstnævnte ændrer også
på speederrespons og servostyring, som bliver mere
sportslig.
Eksotiske materialer
Valget af kaleche fremfor foldetag er også i den
forbindelse genialt. Opel har nemlig konstrueret en
meget let kaleche ved hjælp af eksotiske materialer
som aluminium og magnesium. Derved er tyngdepunktet
ikke nævneværdigt højere, når kalechen er i brug, og
bilens ændrede balance næsten ikke mærkbar, når der
skiftes fra åben til lukket. Dette lader sig i
øvrigt gøre ved hastigheder på op til 50 km/t.
Truer en regnbyge, hvad der iblandt var tilfældet
under prøvekørslerne på bjergvejene omkring Monaco i
Sydfrankrig, kan man på bare 17 sekunder udelukke
regnen. Og omvendt: Når solen er brudt igennem,
tager det tilsvarende 17 sekunder at forvandle den
lukkede bil til åben. Det findes næsten ikke bedre
på markedet, heller ikke i andre kategorier og øger
anvendeligheden betragteligt ikke mindst under
stadig skiftende danske vejrforhold. I øvrigt kan
kalechen også aktiveres via fjernbetjeningen.
Genialt!
Pyroteknisk aktiverede sikkerhedsbøjler
Sikkerheden er sat helt i top, og
sikkerhedsproblematikken i det tilfælde, hvor bilen
er i færd med at rulle rundt med hjulene i vejret,
er løst ved hjælp af to ellers usynlige men kraftige
stolper i højstyrkestål, placeret bag bagsæderne,
som pyroteknisk aktiveret på millisekunder skyder op
og hindrer vejbanen i at kvæste passagererne.
Forrest varetages opgaven af den kraftige
forruderamme, som også har den fordel, at
frontrudepartiet er fuldstændig vibrationsfrit.
Frontruden er da også en del af den ekstra
afstivning af karrosseriet, som manglen på metaltag,
B- og C-stolper fordrer. Selv ved kørsel på ujævn og
snoet vej med hastigheder nær og på den anden side
af skridgrænsen afslørede ingen svagheder i styring
og stabilitet. Også hurtig motorvejskørsel håndterer
Cascada glimrende. En del af forklaringen findes i
anvendelsen af de såkaldte HiPerStrut
forhjulsophæng, som Opels sportsafdeling OPC
oprindeligt har udviklet til Insignia OPC.
Ny 1,6 liters benzin turbomotor
Opel Cascada er imidlertid en forholdsvis tung bil.
Det indebærer, at de 170 hestekræfter, den helt
nyudviklede 1,6 liters turbobenzinmotor, som var den
eneste, der var til rådighed ved prøvekørslerne, har
meget at lave, når bilen skal op i fart. Heldigvis
er drejningsmomentet højt, allerede ved lave
motoromdrejningstal og det er da kun en acceleration
på lige knap 10 sekunder fra 0-100 km/t som
indikerer, at det ikke er en udpræget hurtigløber,
Opel har skabt.
Det ligger da heller ikke i bilens sjæl at være
hurtigløber. Men den er trods alt stadig en
sportslig cruiser, med glimrende pladsforhold og med
den unikke mulighed, at den friske luft og duften af
spirende forår får adgang til passagerernes næsebor.
Den nye benzinmotor er i øvrigt overraskende
økonomisk: næsten 15 kilometer kan man køre på en
liter benzin. Er det ikke nok, vil Cascada også
kunne leveres med dieselmotor.
Nedfældelige bagsæderyglæn
Vindskærmen, som hindrer træk i nakken ved hurtig
kørsel, er manuelt sammenfoldelig og har normalt sin
plads bag de nedfældelige bagsæderyglæn. Og hov, der
var endnu en særlig ting ved Opel Cascada:
bagsæderyglænene (som udløses fra bagagerummet) er
delelige og nedfældelige, hvorved bagagekapaciteten
kan øges til 750 liter og man kan medbringe genstand
på over 1,8 meter i længden.
Lanceringen i Danmark finder sted i maj måned og
ikke hele motorudvalget vil blive markedsført
herhjemme. Mindste benzinmotor er den velkendte 140
hestes 1,4 liters turbomotor og den store 195 hestes
2-liters turbodiesel kommer heller ikke til Danmark.
I øvrigt må vi nok sætte spørgsmålstegn ved, hvordan
de omkring 100 kg tungere dieselmotorer vil påvirke
Cascada’ens køreegenskaber: Lidt mere komfortabel,
en smule større stabilitet ved hurtig kørsel og lidt
besværligere omkring hjørnerne er vores gæt. |