- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Opel Cascada

Fremragende design, fine features

- og behagelige køreegenskaber


Af Søren Clauding – 26. marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Opel Cascada ser godt ud. Det er en påstand, de fleste vil have være svært at modsige. Det skyldes ikke mindst, at den er større end prismæssigt tilsvarende cabrioleter eller coupé/cabrioleter fra konkurrenterne. Designet er imidlertid ikke hele fordelen, der er hentet ud af den større længde. Rummelighed og intelligent anvendelighed er også med til at retfærdiggøre dens længere proportioner.

 

Cascada er en helt ny bil i Opel programmet. Alene længden på 4,7 meter lægger afstand til cabriolet-udgaver af den mindre Astra model. Men den er egentlig ikke skabt med det formål, at lægge afstand til egne bilmodeller og deres konkurrenter. Den er skabt som den er, fordi fornuften og æstetikken krævede det.

 

Masser af plads

De smukke næsten pompøse linjer er understreget af en elegant kalechefacon, som underbygger designet, når kalechen er i brug. Valget af kaleche frem for foldetag har dermed en klar designmæssig funktion, men en kaleche er desuden væsentlig mindre pladskrævende. Derved har man opnået fornuftig bagageplads: Med kalechen slået op, har man 380 liter regulær bagageplads til rådighed. Og vil man køre topløs, er der stadig 280 liter, om end knap så regulær plads tilbage.


 


Samtidig har man brugbar bagsædeplads. To 1,8 meter høje personer kan uden besvær sidde bag hverandre, indstigningsforholdende – selv med kalechen i brug – er udmærkede, men det er klart, at nogen 4-dørs bil bliver Cascada aldrig, så præcis på dette punkt indtager den ikke en indlysende rolle som en familiebil. Til gengæld sidder man bekvemt på bagsædet – og fortil er der plads som modsvarer de udvendige mål, havde bilen været en ordinær personbil.

 

Helårsbil

Der er mange finesser i konstruktionen. F.eks. skydes sikkerhedsselerne til forsædepassagererne automatisk frem – en løsning som hidtil kun er set i de dyrere premium cabriolet’er. Sædevarme, varme i rattet og en effektivt isoleret kaleche er med til at øge brugbarheden året rundt. Især fordi kalechen både isolerer imod kulde (og varme) og støj.


 


Det sidste er med til at forbedre køreoplevelsen. Støjbilledet er næsten som i en lukket bil og kørekomforten er som sådan i top, fordi køreegenskaberne også er fremragende. Opel har med vilje undladt, at gøre en sportsvogn ud af Cascada. Den har køreegenskaber som de bedste mellemklasse personbiler og med tryk på en knap kan man gøre affjedringen blødere – og omvendt fastere, helt efter ønske og temperament. Sidstnævnte ændrer også på speederrespons og servostyring, som bliver mere sportslig.

 

Eksotiske materialer

Valget af kaleche fremfor foldetag er også i den forbindelse genialt. Opel har nemlig konstrueret en meget let kaleche ved hjælp af eksotiske materialer som aluminium og magnesium. Derved er tyngdepunktet ikke nævneværdigt højere, når kalechen er i brug, og bilens ændrede balance næsten ikke mærkbar, når der skiftes fra åben til lukket. Dette lader sig i øvrigt gøre ved hastigheder på op til 50 km/t.

 

Truer en regnbyge, hvad der iblandt var tilfældet under prøvekørslerne på bjergvejene omkring Monaco i Sydfrankrig, kan man på bare 17 sekunder udelukke regnen. Og omvendt: Når solen er brudt igennem, tager det tilsvarende 17 sekunder at forvandle den lukkede bil til åben. Det findes næsten ikke bedre på markedet, heller ikke i andre kategorier og øger anvendeligheden betragteligt ikke mindst under stadig skiftende danske vejrforhold. I øvrigt kan kalechen også aktiveres via fjernbetjeningen. Genialt!

 

Pyroteknisk aktiverede sikkerhedsbøjler

Sikkerheden er sat helt i top, og sikkerhedsproblematikken i det tilfælde, hvor bilen er i færd med at rulle rundt med hjulene i vejret, er løst ved hjælp af to ellers usynlige men kraftige stolper i højstyrkestål, placeret bag bagsæderne, som pyroteknisk aktiveret på millisekunder skyder op og hindrer vejbanen i at kvæste passagererne. Forrest varetages opgaven af den kraftige forruderamme, som også har den fordel, at frontrudepartiet er fuldstændig vibrationsfrit.

 

Frontruden er da også en del af den ekstra afstivning af karrosseriet, som manglen på metaltag, B- og C-stolper fordrer. Selv ved kørsel på ujævn og snoet vej med hastigheder nær og på den anden side af skridgrænsen afslørede ingen svagheder i styring og stabilitet. Også hurtig motorvejskørsel håndterer Cascada glimrende. En del af forklaringen findes i anvendelsen af de såkaldte HiPerStrut forhjulsophæng, som Opels sportsafdeling OPC oprindeligt har udviklet til Insignia OPC.

 

Ny 1,6 liters benzin turbomotor

Opel Cascada er imidlertid en forholdsvis tung bil. Det indebærer, at de 170 hestekræfter, den helt nyudviklede 1,6 liters turbobenzinmotor, som var den eneste, der var til rådighed ved prøvekørslerne, har meget at lave, når bilen skal op i fart. Heldigvis er drejningsmomentet højt, allerede ved lave motoromdrejningstal og det er da kun en acceleration på lige knap 10 sekunder fra 0-100 km/t som indikerer, at det ikke er en udpræget hurtigløber, Opel har skabt.

 

Det ligger da heller ikke i bilens sjæl at være hurtigløber. Men den er trods alt stadig en sportslig cruiser, med glimrende pladsforhold og med den unikke mulighed, at den friske luft og duften af spirende forår får adgang til passagerernes næsebor. Den nye benzinmotor er i øvrigt overraskende økonomisk: næsten 15 kilometer kan man køre på en liter benzin. Er det ikke nok, vil Cascada også kunne leveres med dieselmotor.

 

Nedfældelige bagsæderyglæn

Vindskærmen, som hindrer træk i nakken ved hurtig kørsel, er manuelt sammenfoldelig og har normalt sin plads bag de nedfældelige bagsæderyglæn. Og hov, der var endnu en særlig ting ved Opel Cascada: bagsæderyglænene (som udløses fra bagagerummet) er delelige og nedfældelige, hvorved bagagekapaciteten kan øges til 750 liter og man kan medbringe genstand på over 1,8 meter i længden.

 

Lanceringen i Danmark finder sted i maj måned og ikke hele motorudvalget vil blive markedsført herhjemme. Mindste benzinmotor er den velkendte 140 hestes 1,4 liters turbomotor og den store 195 hestes 2-liters turbodiesel kommer heller ikke til Danmark. I øvrigt må vi nok sætte spørgsmålstegn ved, hvordan de omkring 100 kg tungere dieselmotorer vil påvirke Cascada’ens køreegenskaber: Lidt mere komfortabel, en smule større stabilitet ved hurtig kørsel og lidt besværligere omkring hjørnerne er vores gæt.

Læs også: Opel skubber til grænserne >>>


Interview: Erik Morsing, PR-chef hos Opel Danmark, i Motorradioen >>>

Opel Cascada test i Motorradioen >>>



Fakta om Opel Cascada:


Introduktion i Danmark: Maj 2013.

Motorer:

1,4 Turbo benzin: 140 hk/4900-6000 omdr./min. 200 Nm/1850-4900 omdr./min. 0-100 km/t: 10,9 sek. 15,9 km/l. 148 g CO2/km.

1,6 Turbo benzin (ny): 170 hk/6000 omdr./min. 260 Nm/1650-3200 omdr./min. 0-100 km/t: 9,6 sek. 15,9 km/l. 148 g CO2/km.

2,0 Turbo diesel: 165 hk/4000 omdr./min. 350 Nm/1750-2500 omdr./min. 0-100 km/t: 10,3 sek. 19,2 km/l. 138 g CO2/km.

 

Listepriser:

1,4 Turbo 140 hk MT6 S/S: kr. 419.900.

1,4 Turbo 140 hk MT6 S/S Cosmo: kr. 439.900.

1,6 Turbo 170 hk MT6 S/S Cosmo: kr. 469.900.

1,6 Turbo 170 hk Aut. S/S Cosmo: kr. 489.900.

2,0 CDTI 165 hk MT6 S/S Cosmo: kr. 489.900.

2,0 CDTI 165 hk Aut. S/S Cosmo: kr. 509.900.

 

Længde: 4,7 m.

Bagagerum: 280/380/750 ltr.


Link til importøren


 

 

 

Snit i kalechen. Øverst: Basisstrukturen er bl.a. udført i magnesium (det grønne område). Nederst: stofdelen er dobbelt og udfyldt med et kraftigt lag isolerende fleece.

 

Sikkerhedsstolperne ses på billedet, hvor kalechen er i færd med at åbne: Det er den firkantede tingest, der stikker op til højre for den gule markering.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt