Det går forrygende for Nissan i øjeblikket. Som et
af de eneste bilmærker har den japanske bilfabrik
haft fremgang i Europa. Den nye Nissan Note, som i
Danmark kommer på markedet til oktober, skal udbygge
den succes.
Bilen ser markant anderledes ud end forgængeren. Der
er da også tale om en ny generation, hvor det stort
set kun er navnet, der er videreført. Og så har
Nissan valgt at lægge stor vægt på de tekniske
hjælpemidler, som ikke mindst skal være nemme at
betjene for såvel det yngre som den ældre publikum.
Nissans Around View Monitor system, som vi også har
prøvet i Nissan Qashqai, giver eksempelvis føren et
360 graders synsfelt rundt omkring bilen. Det lyder
avanceret, men systemerne skal også være til at
betale, om end det kun findes i Tekna-udstyrspakken
på nuværende tidspunkt.
"Hos Nissan ønsker vi, at alle vores bilejere føler
sig sikre bag rattet, og vi ønsker ikke, at vores
kunder skal betale mange penge for sådanne
teknologier,” siger Communication Director hos
Nissan Nordic Europe, Taina Erkkilä. ”Den nye Note
er fyldt med avanceret teknologi, der øger førerens
oplevelse. Og takket være intelligent
ingeniørarbejde kan vi for første gang gøre disse
teknologier tilgængelige i mindre biler, fastslår
hun.
Sikkerhedsskjold
Den nye Note, som i øvrigt blev præsenteret første
gang på biludstillingen i Geneve i marts, er den
første Nissan med det såkaldte ”Safety Shield”,
altså et ”sikkerhedsskjold”. Det er en samlet pakke
af teknologier, der giver et helt nyt
sikkerhedsniveau i mindre biler i kombination med
Around View Monitor (AVM).
Safety Shield omfatter Nissans system til advarsel
om biler i den blinde vinkel (Blind Spot Warning),
vognbaneassistent og et avanceret Moving Object
Detection-system. Alt sammen via bilens
vidvinkelkamera, som er placeret bag på bilen.
Kameraet giver førerne et synsfelt på over 180
grader fra et punkt lige under bagruden.
Systemet advarer også førerne om potentielle risici.
Når man bakker med bilen og f.eks. et barn nærmer
sig, siger systemet til. Systemet er baseret på de
fire kameraer – ét på hver side af bilen, så for at
sikre, at systemet altid giver et klart billede, har
kameraet bagpå desuden et innovativt selvrensende
system, der identificerer eventuelt snavs på
kameraet. Og hvis det er nødvendigt, sprøjtes en
smule vand på linsen
Skærmen på overraskende beskedne 5,8" er monteret på
instrumentpanelet og viser et komplet 360 -graders
billede.
Både Around View Monitor (AVM) og Safety Shield er
integreret i Nissans Connect system, der herudover
indeholder navigation, bluetooth (til bl.a. telefon)
og audiosystem. Den nyeste udgave har også Google
"Send to Car"-navigationssoftware. Det gør det
muligt at planlægge en rute derhjemme og overføre
den direkte til bilen. Andre integrerede services
omfatter Google Points of Interest (POI),
benzinpriser i nærheden samt fly - og
vejrinformationer.
Design
Nissan har designet den nye Note, så den kombinerer
elegante, flydende linjer med originale og
bemærkelsesværdige detaljer. Det skal understrege
den nye Notes dynamiske potentiale og bilens
aerodynamik, som er førende i klassen. Den nye Note
bygges i øvrigt på Nissans V-letvægtsplatform og
kombinerer en lang akselafstand og kort overhæng,
Den nye Note er designet med henblik på at være
praktisk, så bagsæderne har ligesom i
forgængermodellen stor fleksibilitet. Det
forskydelige bagsæde giver ejerne mulighed for at
vælge mellem maksimal bagagerumsplads eller maksimal
benplads ved bagsæderne - begge er klassens bedste.
Motorer og gearkassekombinationer
Der kan vælges mellem fire motor- og
gearkassekombinationer med CO-emissioner fra et
niveau på 95 g/km. Deriblandt to nye 3-cylindrede
benzinmotorer på 1198 ccm og udført som
letvægtskonstruktioner. Den ubalance, der ofte kan
opstår i en 3-cylindret motor, er blevet afhjulpet
f.eks. ved at have forskudt modvægt på krumtapaksel
hjulet.
Standardudgaven af 1,2-liters benzinmotoren yder 80
hk og har et drejningsmoment på 110 Nm ved 4.000
omdr./min. Bilen kan køre 21,3 km/l ved blandet
kørsel med et CO-emissionstal på 109 g/km.
Programmet inkluderer også en 1,2 -liters
DIG-S-motor på 98 hk og et drejningsmoment på 142 Nm
ved 4.400 omdr./min. DIG-S motoren er blandt andet
udstyret med en kompressor, som via et elektronisk
koblingssystem afbrydes ved lave hastigheder. På
trods af de gode præstationer udgør CO -emissionerne
blot 99 g/km i biler med manuel gearkasse (119 g/km
i biler med CVT -gearkasse). Brændstofforbruget er
23,3 km/l ved blandet kørsel (i
forbindelse med manuel gearkasse).
Motorprogrammet omfatter desuden en helt
ny-konstrueret, 4-cylindret 1,5-liters
turbodieselmotor. Motoren, som er udviklet af
Renault-Nissan-alliancen, yder 90 hk og udleder blot
95 g CO /km. Den kører 27,8 km/l ved blandet kørsel.
Udstyr
Den nye Note kommer i tre udstyrsversioner - Visia,
Acenta og Tekna. Standardudstyret omfatter
stop/start-system, seks airbags og fartpilot med
hastighedsbegrænser.
Det mellemste udstyrsniveau Acenta har desuden
aircondition, Bluetooth-funktion og elruder bagi,
mens topversionen Tekna byder på Safety Shield
-pakke, Nissan Connect, Around View Monitor, delvis
læderindtræk og nøglefri betjening.
Den billigste Nissan Note er prissat til 135.000
kroner og den billigste diesel vil koste kr.
160.000. |