Alt imens de store europæiske bilfabrikker satser
intensivt på de nye markeder i Kina og Rusland, har
japanske Nissan satset målrettet på Europa.
Indsatsen har givet resultat, markedsandelen er
forøget og nu udbredes viften endnu mere med
introduktionen af Nismo i Europa.
Det sker i første omgang med en særlig Nismo-version
af Nissan Juke, siden følger en Nismo-udgave af
sportsvognen 370Z og allerede til næste år er man
parat med en ekstra hurtig udgave af Juke.
Nissan Motorsport
Nismo er for Nissan, hvad AMG er for Mercedes,
M-Sport for BMW, Renault Sport for Renault, osv.
”Nismo” kommer af ”Nissan Motorsport” og har
organisatorisk rødder tilbage i 1960’erne. Det har
dog været et rent japansk forehavende, som man i
Europa kun sporadisk har set noget til f.eks. ved
24-timers løbene i Le Mans. I dag bygges flere
Nissan modeller for europæere i Europa, derfor er
det naturligt, at Nismo også bringes til Europa.
Nissan har undersøgt europæiske bilkøberes
valgkriterier og fastslået, at sportslig attitude,
ikke nødvendigvis sportsvognsegenskaber, står højt
på prioriteringslisten. Derfor lægger man ud med en
Nismo udgave af den kompakte crossover, Nissan Juke.
Bilen er en smule hurtigere end den allerede
eksisterende version med 190 hestekræfter, den ser
frækkere ud og bliver kun en anelse dyrere, når den
kommer på markedet i Danmark i april.
Bil for alle
Dette er helt i overensstemmelse med
Nismo-filosofien. Nismo skal på den ene side stå for
udviklingen af racerbiler, på den anden side
stylingen af eksisterende Nissan modeller, herunder
også en vis præstationsforøgelse. Men bilerne skal
økonomisk være til at komme i nærheden af for
almindelige bilkøbere. Derfor er Nissan Juke Nismo
blevet prissat væsentligt under eksempelvis MINI
Cooper Countryman og Citroën DS3, som man til dels
kan sammenligne bilen med.
De første globale testkørsler af Nissan Juke Nismo
fandt sted i bjergområderne vest for Barcelona i
Spanien. De gav et håndgribeligt indtryk af, hvordan
Nissan praktiserer Nismo-filosofien og det blev
underbygget af flere andre Nismo-køremuligheder på
test-racerbanen ved Castellolli, et baneanlæg, der
er kendetegnet ved store niveauforskelle og mange
forskellige kurveforløb.
Prototype: Kørt
Ved samme lejlighed var der nemlig mulighed for en
kort køretur i en af to prototyper på, hvordan
Nissan forestiller sig at Nismo-begrebet kan
udbygges til, at inkluderer en noget hurtigere Juke
model. En model, som til en vis grad vil kunne
sidestilles med f.eks. Fords ST-varianter og
Renaults RS-modeller. (læs
om køreturen i Juke "RS" hér >>>).
Den sammenligning rejser imidlertid spørgsmålet:
Hvad er egentligt forskelligt fra Nissans
Nismo-modeller og konkurrenternes biler, der
præstationsmæssigt er på samme niveau. Svaret er
formentlig, at Nissan har skabt en sammenhængende
filosofi, hvor vi med Juke Nismo kun ser en spæd
start – men måske især, at bilerne bliver til at
købe for penge. 330.000 kroner er prisen for en Juke
Nismo på danske nummerplader. Det er en ret
attraktiv pris, fordi den ikke alene inkluderer en
sprudlende 200-hestes benzin turbomotor, men også
byder på et omfattende udstyr.
Elektrisk racerbil
Et andet eksempel på Nismo-filosofien er racerbilen,
Nissan Leaf Nismo RC eksponent for. Også den var til
rådighed for en kort stund på Castellolli racerbanen
og synliggør, at Nismo-tankegangen også kan
overføres på biler, der falder indenfor Nissans
elbilstrategi. Men om den bliver til at købe for
menigmand er nok mere tvivlsomt – men det er trods
alt nok heller ikke meningen.
Nissan Juke Nismo – sådan kører den >>>
|