KIA cee'd og pro_cee'd GT test i Motorradioen Del 1
KIA cee'd og pro_cee'd GT test i Motorradioen Del 2
Ud fra devisen, at man skal investere i krisetider,
er KIA godt i gang med at introducere det nyeste
skud på stammen: KIA cee’d GT/pro_cee’d GT. De
første internationale prøvekørsler finder sted netop
nu i området mellem München og det mondæne
skisportssted, Kitzbühel, samtidig med at de første
eksemplarer er landet hos importører og visse
forhandlere rundt om i Europa. Det gælder også
Danmark – om end man først engang i august officielt
lancerer den nye sportslige KIA.
Det KIA, og for den sags skyld også moderselskabet
Hyundai, opnår for tiden, er ret enestående. På et
stærkt vigende europæiske bilmarked, hvor nedgangen
i totalsalget af personbiler i perioden 2008-2012
udgjorde 15 procent, og hvor salget fortsat er for
nedadgående, har KIA øget deres salg med
overbevisende 41 procent. Kun Hyundai har gjort det
bedre – her har man oplevet en stigning på over 60
procent. Intet under at man fryder sig i den
Koreanske bilgigant lige nu.
KIA vokser også i Danmark
I Danmark oplever KIA en tilsvarende succes. Salget
er, opgjort i styktal, ikke faldet, faktisk er det
næsten rekordstort stort for tiden, fordi
bilfabrikkerne og de danske importører elegant har
anvendt krisen i de sydeuropæiske lande til at øge
bilsalget i Danmark. Her er det primært småbiler,
der står for stigningen i salget, og selvom KIA er
aktive også i dette segment med den lille KIA
Picanto, har fabrikken alene i år kunne øge salget
med 7 procent og det er ikke alene Picanto, der str
for succes’en. Med et månedligt salg på omkring 1000
biler i årets første fem måneder er KIA den 6.
største bilimportør i Danmark.
Dette tal vil kunne blive endnu bedre og det skal de
nye GT-varianter i cee’d familien medvirke til. Med
cee’d GT (modellen med 5 døre) og den endnu mere
sportsligt udseende pro_cee’d GT med bare en enkelt
indgang i hver side, vil KIA nemlig udbygge appellen
til bilkøberne, der i høj grad, har man fastslået,
køber KIA biler ud fra rationelle argumenter. KIA
biler er funktionelle, praktiske, prisattraktive og
med 7 års garantiordningen, som ikke findes magen
til på markedet, maner man den sidste tvivl til
jorden hos de bilkøbere, der fortsat er usikre
overfor om det nu er en af de koreanske biler, der
skal købe.
Følelserne skal tale
Med GT-linjen handler det ikke kun om rationelle
argumenter. Hér skal også følelserne spille med.
Bilerne skal også købes, fordi de ser godt ud, fordi
de byder på masser af køreglæde og ikke mindst
masser af eksklusivt udstyr. Det gør dem naturligvis
dyrere end de almindelige cee’d modeller, men en
basispris på 350.000 kroner for en pro_cee’d GT, der
i motorrummet er udrustet med en 204 hestes
veltrimmet turbobenzinmotor, er favorabel. Udstyret
inkluderer nemlig bl.a. 2-zone klimaanlæg, rappe
Recaro sportssæder og bakkamera.
Sætter man fokus på rå kraft og fartpræstationer har
KIA med vilje valgt en mellemløsning. I stedet for
at bygge en ultra-hurtig næsten racerbilslignende
performance bil som f.eks. Ford Focus ST eller Opel
Astra OPC, har man valgt en trods alt fortsat
kraftfuld løsning, som er til at betale og hvor
udstrålingen relativt er en stærk købsparameter. Det
er godt tænkt og det skal nok give succes.
|