- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA pro_cee'd GT.

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: KIA cee’d og pro_cee'd GT

KIA på toppen


Af Søren Clauding – 18. juni 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA cee'd og pro_cee'd GT test i Motorradioen Del 1


KIA cee'd og pro_cee'd GT test i Motorradioen Del 2


Ud fra devisen, at man skal investere i krisetider, er KIA godt i gang med at introducere det nyeste skud på stammen: KIA cee’d GT/pro_cee’d GT. De første internationale prøvekørsler finder sted netop nu i området mellem München og det mondæne skisportssted, Kitzbühel, samtidig med at de første eksemplarer er landet hos importører og visse forhandlere rundt om i Europa. Det gælder også Danmark – om end man først engang i august officielt lancerer den nye sportslige KIA.

 

Det KIA, og for den sags skyld også moderselskabet Hyundai, opnår for tiden, er ret enestående. På et stærkt vigende europæiske bilmarked, hvor nedgangen i totalsalget af personbiler i perioden 2008-2012 udgjorde 15 procent, og hvor salget fortsat er for nedadgående, har KIA øget deres salg med overbevisende 41 procent. Kun Hyundai har gjort det bedre – her har man oplevet en stigning på over 60 procent. Intet under at man fryder sig i den Koreanske bilgigant lige nu.

 

KIA vokser også i Danmark

I Danmark oplever KIA en tilsvarende succes. Salget er, opgjort i styktal, ikke faldet, faktisk er det næsten rekordstort stort for tiden, fordi bilfabrikkerne og de danske importører elegant har anvendt krisen i de sydeuropæiske lande til at øge bilsalget i Danmark. Her er det primært småbiler, der står for stigningen i salget, og selvom KIA er aktive også i dette segment med den lille KIA Picanto, har fabrikken alene i år kunne øge salget med 7 procent og det er ikke alene Picanto, der str for succes’en. Med et månedligt salg på omkring 1000 biler i årets første fem måneder er KIA den 6. største bilimportør i Danmark.

 

Dette tal vil kunne blive endnu bedre og det skal de nye GT-varianter i cee’d familien medvirke til. Med cee’d GT (modellen med 5 døre) og den endnu mere sportsligt udseende pro_cee’d GT med bare en enkelt indgang i hver side, vil KIA nemlig udbygge appellen til bilkøberne, der i høj grad, har man fastslået, køber KIA biler ud fra rationelle argumenter. KIA biler er funktionelle, praktiske, prisattraktive og med 7 års garantiordningen, som ikke findes magen til på markedet, maner man den sidste tvivl til jorden hos de bilkøbere, der fortsat er usikre overfor om det nu er en af de koreanske biler, der skal købe.

 

Følelserne skal tale

Med GT-linjen handler det ikke kun om rationelle argumenter. Hér skal også følelserne spille med. Bilerne skal også købes, fordi de ser godt ud, fordi de byder på masser af køreglæde og ikke mindst masser af eksklusivt udstyr. Det gør dem naturligvis dyrere end de almindelige cee’d modeller, men en basispris på 350.000 kroner for en pro_cee’d GT, der i motorrummet er udrustet med en 204 hestes veltrimmet turbobenzinmotor, er favorabel. Udstyret inkluderer nemlig bl.a. 2-zone klimaanlæg, rappe Recaro sportssæder og bakkamera.

 

Sætter man fokus på rå kraft og fartpræstationer har KIA med vilje valgt en mellemløsning. I stedet for at bygge en ultra-hurtig næsten racerbilslignende performance bil som f.eks. Ford Focus ST eller Opel Astra OPC, har man valgt en trods alt fortsat kraftfuld løsning, som er til at betale og hvor udstrålingen relativt er en stærk købsparameter. Det er godt tænkt og det skal nok give succes.

Video: KIA cee'd og pro_cee'd GT First Test

Youtube KIA cee'd GT >>>

Se KIA cee'd GT testen på din egen medieplayer >>>


Læs også: Her skal hjertet tale med >>>


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt