- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Kia Carens

Fra boksbil til dynamisk Multibil

– sådan er den, sådan kører den


Af Søren Clauding – 14. marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Læs også: To nye KIA modeller skal videreføre succes'en >>>


Interview: Mogens Lyngsøe, adm. dir. KIA Import Danmark i Motorradioen >>>

KIA Carens i Motorradioen >>>


Kia præsenterede den nye Carens på Paris Motorshow sidste efterår og lige nu finder de første internationale prøvekørsler sted på bjergvejene i og omkring det mondæne fyrstendømme, Monaco, ved den franske Riviera. Monaco er ikke valgt, fordi KIA har fået storhedsvanvid, men på den anden side har KIA med den succes, fabrikken har opnået globalt i de seneste år, ingen som helst grund til ikke at markere, at de spiller med de store. Faktisk er fabrikken selv ved at være en af de helt store og overhalede i 2012 f.eks. Ford i den samlede opgørelse over det globale personbilssalg, så hvorfor ikke.

 

Monaco og omegn har imidlertid også den unikke fordel, at man på et meget koncentreret areal har mulighed for både at prøve en bil i tæt bytrafik, på snoede og kuperede veje, på ujævne og meget fine veje og motorveje er der også i nabolaget. Plus nogle efter årstiden udmærkede vejrforhold.

 

Køreegenskaberne påfaldende gode

Når vægten indledningsvis lægges på den køremæssige oplevelse, er det fordi netop Carens’s køreegenskaber var det mest påfaldende ved den nye bil.

 

Dens funktionelle egenskaber kan man ikke klantre. Dér har KIA dog ikke opfundet den dybe tallerken en gang til – men måske nok gjort den en smule dybere, for nu at blive i billedsproget. Men køreegenskaberne: WOW.

 

KIA Carens er fast, som var den en tysk bil. Det mærker man ved små ujævnheder, som føles gennem hjulophængene – og kan hænge sammen med at det ikke var standardmonterede 16” hjul men 17” fælge med lavprofildæk og lavere affjedringskomfort, bilen var udstyret med. Under alle omstændigheder: Når vejen bliver dårligere og ujævnhederne større har Carens en enestående evne til at absorbere ujævnhederne, så affjedringskomforten er, med et beskedent sprogbrug, blevet ret god.

 

Underholdende og kraftfuld

Den komfortable undervogn er på ingen måde opnået på bekostning af styrepræcision eller stabilitet. På de snoede veje styrede den med usvigelig sikkerhed ind i kurverne, og i den prøvekørte variant med 136-hestes dieselmotor havde man tilstrækkelig power til, at køreoplevelsen også blev helt underholdende – og det er et prædikat, man sjældent kan sætte på en SUV. Den er desuden ret sporsikker ved hurtig kurvekørsel og motorvejsfart.

 

Prikken over i’et ville have været, hvis KIA havde valgt at udstyre bilen med et torque vectoring system i stil med det, man finder i f.eks. en Ford C-Max, så man ville få optimalt udbytte af trækkraften. Det har KIA ikke – til gengæld er også Carens udrustet med Stearing Assist, der er et system, som hjælper føreren, hvis han har vovet sig længere ud end hans evner rækker. Det sikrer f.eks., at Carensen ikke bliver slået ud af kurs under katastrofe opbremsning på uens underlag.

 

Fem og syv sæder

Køreegenskaberne underbygges af det dynamiske design. KIA Carens er den laveste kompakte MPV og er alligevel ret rummelig. Den findes både med to og tre sæderækker, men træerne er ikke vokset ind i himlen: Man kan ikke være velvoksne personer på alle syv sæder, og bagageplads er der ikke meget af, når sæderne bruges til at sidde på, så en syv-personers familie på ferietur til f.eks. den franske Riviera – den går ikke.

 

Men det er der heller ingen andre 4,5 meter lange personbiler, der kan. Til gengæld kan alle sædefunktionerne i KIA’en betjenes uhyre enkelt. De to bageste sæder åbnes og lukkes ved at trække i en strop. Når de er lagt ned, har man et helt plant bagagerumsgulv og det samme gælder, hvis man også lægger sæderne på 2. sæderække ned. Her er der tre individuelle sæder, hvor ryglænet kan lægges vandret, som hver især kan skydes frem og tilbage og hvor siddekomforten er stort set ens. Pænt, brugbart og gedigent.

 

Harmonisk interiøre

Det samme gælder oplevelsen på forsæderne, underbygget af et harmonisk design, som udspringer af bilens udvendige linjeføring. Udstyrsniveauet kan være temmelig højt, afhængig af hvad man vil betale for bilen. Men KIA indfører nu i mellemklassen luksusudstyr som sædevarme på bagsæderne, afkølede forsæder og panoramasoltag er også en option. Infotainmentsystemet bygger på en 7” skærm og køber man navigation får man 7 års gratis opdatering af kortbasen. Bakkamera, automatisk parallelparkering, solgardiner i sidedørene og elektrisk parkeringsbremse er med på udstyrslisten.

 

KIA tilbyder fire forskellige motorvarianter: To benzinmotorer og to dieselmotorer. Som det ser ud lige nu vil det dog kun være to af dem, der vil blive markedsført i Danmark: en 1,6 liters 135-hestes benzinmotoren og den velkendte 1,7 liters diesel, der præsterer 136 hk.

 

Især sidstnævnte forventer Kia i Danmark vil være interessant herhjemme, fordi den foruden fin trækkraft og en civiliseret smidig motorgang byder på såvel gode fartpræstationer som pæne forbrugstal.


Fakta om KIA Carens:


4. generation (1. generation i 1998)

De tre hidtidige generationer er globalt blevet solgt i 2 mio. eksemplarer.

Lancering i Danmark: August 2013.


To motorvarianter forventes til Danmark i div. udstyrsvariationer og med 5 og 7 sæder:

1,6 benzin: 135 hk, 185 km/t, 0-100 km/t: 11,3 sek. 15,6 km/l.

1,7 diesel: 136 hk, 330 Nm v.1750-2500 omdr./min. 191 km/t, 0-100 km/t: 10,4 sek. 20,8 km/l.


Længde: 4,53 m.

Bredde: 1.81 m.

Højde: 1,61 m.

cW: 0,30.

Bagagekapacitet:

7 sæder: 103/492/1650 liter.

5 sæder: 536/1694 liter.


 

 

 

 

 

3. sæderække er ikke umulig og bestemt til at krybe ind på - men der er ikke plads til benene, hvor midterste sæderække bruges til at sidde på.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt