Læs også: To nye KIA modeller skal videreføre
succes'en >>>
Interview: Mogens Lyngsøe, adm. dir. KIA Import
Danmark
i Motorradioen >>>
KIA Carens i Motorradioen >>>
Kia præsenterede den nye Carens på Paris Motorshow
sidste efterår og lige nu finder de første
internationale prøvekørsler sted på bjergvejene i og
omkring det mondæne fyrstendømme, Monaco, ved den
franske Riviera. Monaco er ikke valgt, fordi KIA har
fået storhedsvanvid, men på den anden side har KIA
med den succes, fabrikken har opnået globalt i de
seneste år, ingen som helst grund til ikke at
markere, at de spiller med de store. Faktisk er
fabrikken selv ved at være en af de helt store og
overhalede i 2012 f.eks. Ford i den samlede
opgørelse over det globale personbilssalg, så
hvorfor ikke.
Monaco og omegn har imidlertid også den unikke
fordel, at man på et meget koncentreret areal har
mulighed for både at prøve en bil i tæt bytrafik, på
snoede og kuperede veje, på ujævne og meget fine
veje og motorveje er der også i nabolaget. Plus
nogle efter årstiden udmærkede vejrforhold.
Køreegenskaberne påfaldende gode
Når vægten indledningsvis lægges på den køremæssige
oplevelse, er det fordi netop Carens’s
køreegenskaber var det mest påfaldende ved den nye
bil.
Dens funktionelle egenskaber kan man ikke klantre.
Dér har KIA dog ikke opfundet den dybe tallerken en
gang til – men måske nok gjort den en smule dybere,
for nu at blive i billedsproget. Men
køreegenskaberne: WOW.
KIA Carens er fast, som var den en tysk bil. Det
mærker man ved små ujævnheder, som føles gennem
hjulophængene – og kan hænge sammen med at det ikke
var standardmonterede 16” hjul men 17” fælge med
lavprofildæk og lavere affjedringskomfort, bilen var
udstyret med. Under alle omstændigheder: Når vejen
bliver dårligere og ujævnhederne større har Carens
en enestående evne til at absorbere ujævnhederne, så
affjedringskomforten er, med et beskedent sprogbrug,
blevet ret god.
Underholdende og kraftfuld
Den komfortable undervogn er på ingen måde opnået på
bekostning af styrepræcision eller stabilitet. På de
snoede veje styrede den med usvigelig sikkerhed ind
i kurverne, og i den prøvekørte variant med
136-hestes dieselmotor havde man tilstrækkelig power
til, at køreoplevelsen også blev helt underholdende
– og det er et prædikat, man sjældent kan sætte på
en SUV. Den er desuden ret sporsikker ved hurtig
kurvekørsel og motorvejsfart.
Prikken over i’et ville have været, hvis KIA havde
valgt at udstyre bilen med et torque vectoring
system i stil med det, man finder i f.eks. en Ford
C-Max, så man ville få optimalt udbytte af
trækkraften. Det har KIA ikke – til gengæld er også
Carens udrustet med Stearing Assist, der er et
system, som hjælper føreren, hvis han har vovet sig
længere ud end hans evner rækker. Det sikrer f.eks.,
at Carensen ikke bliver slået ud af kurs under
katastrofe opbremsning på uens underlag.
Fem og syv sæder
Køreegenskaberne underbygges af det dynamiske
design. KIA Carens er den laveste kompakte MPV og er
alligevel ret rummelig. Den findes både med to og
tre sæderækker, men træerne er ikke vokset ind i
himlen: Man kan ikke være velvoksne personer på alle
syv sæder, og bagageplads er der ikke meget af, når
sæderne bruges til at sidde på, så en syv-personers
familie på ferietur til f.eks. den franske Riviera –
den går ikke.
Men det er der heller ingen andre 4,5 meter lange
personbiler, der kan. Til gengæld kan alle
sædefunktionerne i KIA’en betjenes uhyre enkelt. De
to bageste sæder åbnes og lukkes ved at trække i en
strop. Når de er lagt ned, har man et helt plant
bagagerumsgulv og det samme gælder, hvis man også
lægger sæderne på 2. sæderække ned. Her er der tre
individuelle sæder, hvor ryglænet kan lægges
vandret, som hver især kan skydes frem og tilbage og
hvor siddekomforten er stort set ens. Pænt, brugbart
og gedigent.
Harmonisk interiøre
Det samme gælder oplevelsen på forsæderne,
underbygget af et harmonisk design, som udspringer
af bilens udvendige linjeføring. Udstyrsniveauet kan
være temmelig højt, afhængig af hvad man vil betale
for bilen. Men KIA indfører nu i mellemklassen
luksusudstyr som sædevarme på bagsæderne, afkølede
forsæder og panoramasoltag er også en option.
Infotainmentsystemet bygger på en 7” skærm og køber
man navigation får man 7 års gratis opdatering af
kortbasen. Bakkamera, automatisk parallelparkering,
solgardiner i sidedørene og elektrisk
parkeringsbremse er med på udstyrslisten.
KIA
tilbyder fire forskellige motorvarianter: To
benzinmotorer og to dieselmotorer. Som det ser ud
lige nu vil det dog kun være to af dem, der vil
blive markedsført i Danmark: en 1,6 liters
135-hestes benzinmotoren og den velkendte 1,7 liters
diesel, der præsterer 136 hk.
Især sidstnævnte forventer Kia i Danmark vil være
interessant herhjemme, fordi den foruden fin
trækkraft og en civiliseret smidig motorgang byder
på såvel gode fartpræstationer som pæne forbrugstal.
Fakta om KIA Carens:
4. generation (1. generation i 1998)
De tre hidtidige generationer er globalt blevet
solgt i 2 mio. eksemplarer.
Lancering i Danmark: August 2013.
To motorvarianter forventes til Danmark i div.
udstyrsvariationer og med 5 og 7 sæder:
1,6 benzin: 135 hk, 185 km/t, 0-100 km/t: 11,3 sek.
15,6 km/l.
1,7 diesel: 136 hk, 330 Nm v.1750-2500 omdr./min.
191 km/t, 0-100 km/t: 10,4 sek. 20,8 km/l.
Længde: 4,53 m.
Bredde: 1.81 m.
Højde: 1,61 m.
cW: 0,30.
Bagagekapacitet:
7 sæder: 103/492/1650 liter.
5 sæder: 536/1694 liter.
|