Volvo har
fået ny designchef i form af Thomas Ingenlath, som
har en fortid hos Skoda. Men der er ikke meget Skoda
over Volvo Concept Coupé, som er var i spotlight på
motorshowet i Frankfurt. Til gengæld var der klare
forbindelser til fortidens P1800, den eneste
regulære sportsvogn, som Volvo for alvor har haft
succes med.
Der var
da også et eksemplar af P 1800 på plads i Frankfurt
(se billederne her på siden). Men ellers handler det
om at vise nye linjer, en ny designfilosofi, et nyt
designsprog, som vi vil se udtrykt i de kommende års
modeller fra Volvo. Første gang det sker bliver i
den nye XC90, som får premiere sidst i 2014. Det
bliver spændende.
Til
gengæld er der ingen tegn i sol, måne og stjerner på
at præcis Concept Coupé modellen vil blive sat i
serieproduktion. Den er dog baseret på Volvos nye
tekniske platform, kaldet SPA, så hvis man vil, er
der ikke så langt fra koncept til samlebånd.
Motoren
er iøvrigt en 2-liters 4-cylindret benzinmotor, der
dermed følger den nye motor-filosofi fra Volvo. De
5-cylindrede maskiner udgår til fordel for mere
konventionelle motorer, ganske enkelt fordi de
4-benede er mere økonomiske. Men måske især
praktiserbart i kraft af moderne computerstyring af
funktionen.
En sjov
finesse ved konceptbilens motor er, at den både har
turbolader og kompresser. Netop vha. computerstyring
kan de to trykladere arbejd sammen. Og der findes
yderligere elmotorer på bagakslen, som får sin strøm
fra et batteri, der kan oplades fra stikkontakten.
Altså en slags plug-in hybrid. Tilsammen frembringes
der 400 hestekræfter.
|