- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Frankfurt Motorshow: VW verdenspremierer på e-mobilitet

Volkswagen i stødet med e-up! og e-Golf


Af Søren Clauding – september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen var populært sagt i stødet på årets motorshow i Frankfurt. Med verdenspremiere på fabrikkens to mest populære bilmodeller med elektriske drivliner har VW taget hul på en ny æra og meldt sig på markedet for elektrisk mobilitet. Og som altid, når Europas største bilfabrik er på banen, er tingene gennemarbejdet og lige til at bruge.

 

Faktisk er man så langt, at e-up! kan lanceres om ganske kort tid. Dermed får køberne en unik mulighed for at kombinere behovet for ganske små biler med favorabel brændstoføkonomi. Volkswagen har beregnet, at det koster omkring 30 kroner, at køre 100 kilometer i en e-up!, naturligvis afhængig af de aktuelle el-priser.

 

Til sammenligning koster det i nabolaget af 45 kroner pr. 100 kilometer i en konventionel bil med dieselmotor, hvor man efterfølgende bliver belagt med halvårlige statsafgifter. Dem slipper man som bekendt for med en el-bil.

 

e-Golf kører en smule kortere på kWh’erne, men også den kommer ret godt i mål, ikke mindst fordi man lægger ud med en rækkevidde på officielt 190 kilometer – det er næsten på niveau med markedslederen i det segment, Nissan Leaf.

 

Under 200.000 kroner 

Prismæssigt lander VW e-up! på under 200.000 kroner, når den kommer til Danmark i november i år, kunne Søs Righolt Ilum, PR-Chef hos den danske importør, afsløre på motorshowet i Frankfurt. Det kan lyde som en høj pris, men skal ses i lyset af, at der følger temmelig meget udstyr med for de penge, herunder automatgear. Ekviperer man en konventionel up! på samme måde, er prisforskellen ikke stor, fastslår hun.

 

I teknisk forstand er en e-up! udrustet med en elektrisk synkronmotor, der præsterer 82 hestekræfter og et moment fra stort set første motoromdrejning på 210 Nm. 100 km/t nås på 12,4 sekunder – men mere relevant er det at den når 60 km/t allerede efter 4,9 sekunder – og topfarten er 130 km/t. Den officielle rækkevidde er 160 kilometer.

 

e-Golf har en tilsvarende elektromotor, der imidlertid yder op til 115 hestekræfter og kan rotere med en hastighed på helt op til 12.000 omdr./min. Drejningsmomentet er på 270 Nm og bilen kan accelerere til 100 km/t på 10,4 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 140 km/t – klogt nok, for det er især ved høj fart, at en elbil for alvor bruger strøm. I gennemsnit bruger en e-Golf 12,7 kWh/100 km. Det tilsvarende tal for e-up! er 11,7 kWh.

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt