- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Toyota topchef: Brændselscellebil til rimelig pris i 2015


Af Søren Clauding – 12. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis infrastrukturen først skal være på plads, inden man begynder at producere biler, der kan køre på brint, kommer vi aldrig til at køre i brintbiler. Derfor har Toyota besluttet, at man i 2015 vil markedsføre en stor mellemklassebil til en overkommelig pris og derpå igangsætte serieproduktionen.

 

Om det bliver en Toyota eller en Lexus er afgjort – og heller ikke afgørende. Det vigtige er, at nogen tager skridtet, fastslog Toyotas europæiske topchef, Didier Leroy i en rundbordssamtale forud for det internationale motorshow i Frankfurt med særligt indbudte journalister.

 

”Problemet er, at vi fokuserer alt for meget på teknologier, som alene reducerer CO2 udledningen fra bilmotorer,” siger Didier Leroy. ”Hvis man fremstiller brinten rigtig, er en brændselscellemotor ikke forurenende, og alle de kendte begrænsninger for elbiler eksisterer ikke for brændselscellebiler – på nær den ene, at infrastrukturen ikke er på plads, og nogen skal tage skridtet,” mener han.

 

Skadelig nitrogenoxid

Didier Leroy peger på, at den ensidige fokusering på drivhuseffekten og klimaforandringer har boostet brugen af dieselmotorer i al for høj en grad. Dieselmotorer med lavt brændstofforbrug slipper godt nok mindre CO2 ud i atmosfæren, men samtidig udledes store mængder af nitrogenoxider, de såkaldte NOx, dvs. stoffer og partikler der er direkte skadelige for mennesker.

 

Det er også begrundelsen for, at Toyota alene har udviklet hybridbiler med benzinmotorer, fordi benzinmotorerne med hjælp fra den energi, som forskellige teknikker opsamler fra bilens spildenergi (f.eks. nedbremsningsenergi), kan køre mindst ligeså langt som de bedste dieselmotorer. Derved slipper de ligeså lidt CO2 ud i atmosfæren og forurener langt mindre med NOx’er.

 

Fordelen ved hybridmotorerne er, at de eksisterer nu og er uafhængige af ikke eksisterende infrastruktur: Så længe der kan tankes benzin overalt, er hybridmotorerne den bedste løsning, når man både vil reducere belastningen af klimaet og belastningen af jordens befolkning.

 

Brændselscellebilerne kan imidlertid gøre det endnu bedre, derfor går man nu i gang med at gøre teknologien tilgængelig. Siden kræver det naturligvis, at der fra politisk hånd gennemføres de nødvendige tiltag, som muliggør at brintbiler får samme anvendelighed som benzinbiler.

 

Mangel på ensartede standarder

”Der er ikke megen idé i, at ejeren af en brintbil ikke kan tanke op f.eks. i andre lande, hvor der er etableret et vist net af brint-tankstationer, hvis standarderne ikke er ens,” påpeger Didier Leroy og nævne som eksempel, at hvad konventionelle opladnings elbiler angår, til trods for at de har fået langt større opmærksomhed fra politikernes side, er der ikke etableret en ensartet standard for noget, som i bund og grund kun er en detalje, når det gælder om at bygge en velfungerende moderne elektrisk bil. De ganske få seriefremstillede elbiler, der er på markedet, anvender forskellig ladeteknik med tilhørende forskellige opladningsmetoder og standarder for stikkene.

 

Leroy mener, at udviklingen af brændselscellebiler vil gå langt hurtigere end tilfældet har været for traditionelle elbiler. De to biltyper deler jo også teknik langt hen ad vejen, fordi brændselscelle-teknologien ved tilførsel af brint producerer strøm, som så driver en elmotor. Bilerne er jo grundliggende set ens, det er kun energitilførslen, der er forskellig.

 

Alene Toyota hybridbiler på IAA

På Frankfurt Motorshow tog Toyota skridtet fuldt ud og præsenterede alene hybrid-varianterne af deres forskellige bilmodeller, hvor det var muligt.

 

”Vi ønsker, at sende et signal til verden om, at klimaforandringer er vigtige, men menneskenes sundhed er mindst ligeså vigtig,” siger Leroy og fastslår, at de to temaer skal gå hånd i hånd – man må ikke tage hensyn til det ene på det andets bekostning. Det gør man på langt sigt bedst med brintbiler og her og nu ved hjælp af hybridbiler, siger han og afliver i samme moment dieselbilernes fremtidige eksistensberettigelse:

 

”Dieselmotorer har stadig en berettigelse og de indgår også i Toyota modelprogrammet, ikke mindst fordi markedet efterspørger dem. Men hvis de fremtidige miljøkrav skal opfyldes, skal der investeres langt større beløb i udviklingen af dieselmotorer end nødvendigt for benzin-baserede motorer og brændselscellemotorer, derfor vil de stille og roligt forsvinde ud af markedet,” slutter Didier Leroy.


Toyota Yaris R er en potent racer-udgave af Toyota Yaris. Men endnu kun et koncept...

Klik på billederne og se dem større


Lexus LF-NX er en kompakt SUV af den slags, Toyota koncernen forventer kommer til at dominere de europæiske markeder i de kommende år.

Klik på billederne og se dem større


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt