Hvis infrastrukturen først skal være på plads, inden
man begynder at producere biler, der kan køre på
brint, kommer vi aldrig til at køre i brintbiler.
Derfor har Toyota besluttet, at man i
2015 vil markedsføre en stor mellemklassebil til en
overkommelig pris og derpå igangsætte
serieproduktionen.
Om det bliver en Toyota eller en Lexus er afgjort –
og heller ikke afgørende. Det vigtige er, at nogen
tager skridtet, fastslog Toyotas europæiske topchef,
Didier Leroy i en rundbordssamtale forud for det
internationale motorshow i Frankfurt med særligt
indbudte journalister.
”Problemet er, at vi fokuserer alt for meget på
teknologier, som alene reducerer CO2 udledningen fra
bilmotorer,” siger Didier Leroy. ”Hvis man
fremstiller brinten rigtig, er en
brændselscellemotor ikke forurenende, og alle de
kendte begrænsninger for elbiler eksisterer ikke for
brændselscellebiler – på nær den ene, at
infrastrukturen ikke er på plads, og nogen skal tage
skridtet,” mener han.
Skadelig nitrogenoxid
Didier Leroy peger på, at den ensidige fokusering på
drivhuseffekten og klimaforandringer har boostet
brugen af dieselmotorer i al for høj en grad.
Dieselmotorer med lavt brændstofforbrug slipper godt
nok mindre CO2 ud i atmosfæren, men samtidig udledes
store mængder af nitrogenoxider, de såkaldte NOx,
dvs. stoffer og partikler der er direkte skadelige
for mennesker.
Det er også begrundelsen for, at Toyota alene har
udviklet hybridbiler med benzinmotorer, fordi
benzinmotorerne med hjælp fra den energi, som
forskellige teknikker opsamler fra bilens
spildenergi (f.eks. nedbremsningsenergi), kan køre
mindst ligeså langt som de bedste dieselmotorer.
Derved slipper de ligeså lidt CO2 ud i atmosfæren og
forurener langt mindre med NOx’er.
Fordelen ved hybridmotorerne er, at de eksisterer nu
og er uafhængige af ikke eksisterende infrastruktur:
Så længe der kan tankes benzin overalt, er
hybridmotorerne den bedste løsning, når man både vil
reducere belastningen af klimaet og belastningen af
jordens befolkning.
Brændselscellebilerne kan imidlertid gøre det endnu
bedre, derfor går man nu i gang med at gøre
teknologien tilgængelig. Siden kræver det
naturligvis, at der fra politisk hånd gennemføres de
nødvendige tiltag, som muliggør at brintbiler får
samme anvendelighed som benzinbiler.
Mangel på ensartede standarder
”Der er ikke megen idé i, at ejeren af en brintbil
ikke kan tanke op f.eks. i andre lande, hvor der er
etableret et vist net af brint-tankstationer, hvis
standarderne ikke er ens,” påpeger Didier Leroy og
nævne som eksempel, at hvad konventionelle
opladnings elbiler angår, til trods for at de har
fået langt større opmærksomhed fra politikernes
side, er der ikke etableret en ensartet standard for
noget, som i bund og grund kun er en detalje, når
det gælder om at bygge en velfungerende moderne
elektrisk bil. De ganske få seriefremstillede
elbiler, der er på markedet, anvender forskellig
ladeteknik med tilhørende forskellige
opladningsmetoder og standarder for stikkene.
Leroy mener, at udviklingen af brændselscellebiler
vil gå langt hurtigere end tilfældet har været for
traditionelle elbiler. De to biltyper deler jo også
teknik langt hen ad vejen, fordi
brændselscelle-teknologien ved tilførsel af brint
producerer strøm, som så driver en elmotor. Bilerne
er jo grundliggende set ens, det er kun
energitilførslen, der er forskellig.
Alene Toyota hybridbiler på IAA
På Frankfurt Motorshow tog Toyota skridtet fuldt ud
og præsenterede alene hybrid-varianterne af deres
forskellige bilmodeller, hvor det var muligt.
”Vi ønsker, at sende et signal til verden om, at
klimaforandringer er vigtige, men menneskenes
sundhed er mindst ligeså vigtig,” siger Leroy og
fastslår, at de to temaer skal gå hånd i hånd – man
må ikke tage hensyn til det ene på det andets
bekostning. Det gør man på langt sigt bedst med
brintbiler og her og nu ved hjælp af hybridbiler,
siger han og afliver i samme moment dieselbilernes
fremtidige eksistensberettigelse:
”Dieselmotorer har stadig en berettigelse og de
indgår også i Toyota modelprogrammet, ikke mindst
fordi markedet efterspørger dem. Men hvis de
fremtidige miljøkrav skal opfyldes, skal der
investeres langt større beløb i udviklingen af
dieselmotorer end nødvendigt for benzin-baserede
motorer og brændselscellemotorer, derfor vil de
stille og roligt forsvinde ud af markedet,” slutter
Didier Leroy.
|