På Frankfurt Motorshow præsenterede Citroën en række
nyheder inden for produktlinjerne C og DS. Ikke
mindst konceptbilen Cactus er interessant, fordi den
viser vejen for fremtidige Citroën designs.
Med den nye C4 Picasso og Grand C4 Picasso er der
tale om starten på en ny epoke for C-linjen. C4
Picasso blev lanceret i Danmark for få uger siden og
Grand C4 Picasso introduceres i slutningen af
oktober (vi vender snarest tilbage med prøvekørsler
af de to nye biler). Hvad angår Citroën Cactus
rummer den foruden de designmæssige signaler mange
af de elementer, vi kommer til at se i de fremtidige
modeller i C-linjen, med øget fokus på komfort og
velvære for alle i bilen.
Hvad DS-linjen angår, er den også inde i en meget
dynamisk udvikling. Siden Citroën lancerede DS3 i
2010, er der solgt over 370.000 DS, og over 60
procent af kunderne er nye hos Citroën.
Ny og bredt anvendelig tekologi
Citroën fokuserer på ny teknologi med et bredt
anvendelsesområde. Et eksempel er den nye platform
EMP2 (Efficient Modular Platform 2) fra PSA Peugeot
Citroën, som den nye C4 Picasso og nye Grand C4
Picasso er bygget på.
Et andet eksempel er den nye Euro 6 motor BlueHDi
med et særligt system for reduktion af Nitrogen
Oxider, de såkaldte Nox. BlueHDi lanceres i en
udgave med 150 hk på den nye C4 Picasso og Grand C4
Picasso og på DS5 i en udgave med 180 hk.
Videreudviklingen af motorer sker både på
dieselmotorer, og på benzinmotorer med de nye
3-cylindrede motorer, som nu også præsenteres i en
turboudgave.
Man viste desuden den ny teknologi, Hybrid Air, som
er en fuldhybrid løsning, der kombinerer trykluft og
hydraulik.
Verdensmesterskabet for standardvogne
Ud over videreudvikling af modelprogram og teknologi
er Citroën som bekendt meget engageret i motorsport.
”Citroën Racing” – dvs. fabrikkens
motorsportsafdeling – har vundet verdensmesterskabet
i rally otte gange og er nu ved at være klar til at
deltage i verdensmesterskabet for standardvogne,
WTCC (World Touring Car Championship) fra og med
2014. Bilen bliver Citroën C-Elysée WTCC, og bag
rattet sidder den ni-dobbelte rally-verdensmester
Sébastien Loeb og Yvan Muller, som har vundet
verdensmesterskabet i WTCC i 2008, 2010, 2011 og
også i år.
Citroën Cactus
Citroën Cactus er mere og andet end en konceptbil,
hedder det fra Citroën. Den er et manifest for mange
af de elementer, vi vil se i Citroëns fremtidige
modeller i C-linjen. Idéen er: Ud med det
overflødige, ind med dét, som er et plus for komfort
og velvære. Citroën Cactus repræsenterer en ny type
bil med en klar prioritering af det indbydende og
det brugervenlige.
Udover designets udtryk kan nævnes de såkaldte
”Airbumps” som er en dekoration, der kan
personliggøres, og som rummer luftbobler der
beskytter karrosseriet mod stød og knubs. Noget,
ethvert gadehjørne i Paris vidner om at alle kunne
have brug for på de kanter. På førerpladsen er
traditionelle kontakter afløst af digitale kontakter
på en berørings-skærm. Forsæderne er formet som en
stor sofa med det formål at skabe mere fællesskab og
højne komforten – dermed genopliver Citroën de store
sofasæder fra 50’ernes amerikanske flydere. |