- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


2013 Frankfurt Motorshow:

Flere verdenspremierer fra Citroën – Cactus viser vejen


Af Søren Clauding – 2. oktober 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Frankfurt Motorshow præsenterede Citroën en række nyheder inden for produktlinjerne C og DS. Ikke mindst konceptbilen Cactus er interessant, fordi den viser vejen for fremtidige Citroën designs.

 

Med den nye C4 Picasso og Grand C4 Picasso er der tale om starten på en ny epoke for C-linjen. C4 Picasso blev lanceret i Danmark for få uger siden og Grand C4 Picasso introduceres i slutningen af oktober (vi vender snarest tilbage med prøvekørsler af de to nye biler). Hvad angår Citroën Cactus rummer den foruden de designmæssige signaler mange af de elementer, vi kommer til at se i de fremtidige modeller i C-linjen, med øget fokus på komfort og velvære for alle i bilen.

 

Hvad DS-linjen angår, er den også inde i en meget dynamisk udvikling. Siden Citroën lancerede DS3 i 2010, er der solgt over 370.000 DS, og over 60 procent af kunderne er nye hos Citroën.

 

Ny og bredt anvendelig tekologi

Citroën fokuserer på ny teknologi med et bredt anvendelsesområde. Et eksempel er den nye platform EMP2 (Efficient Modular Platform 2) fra PSA Peugeot Citroën, som den nye C4 Picasso og nye Grand C4 Picasso er bygget på.

 

Et andet eksempel er den nye Euro 6 motor BlueHDi med et særligt system for reduktion af Nitrogen Oxider, de såkaldte Nox. BlueHDi lanceres i en udgave med 150 hk på den nye C4 Picasso og Grand C4 Picasso og på DS5 i en udgave med 180 hk. Videreudviklingen af motorer sker både på dieselmotorer, og på benzinmotorer med de nye 3-cylindrede motorer, som nu også præsenteres i en turboudgave.

 

Man viste desuden den ny teknologi, Hybrid Air, som er en fuldhybrid løsning, der kombinerer trykluft og hydraulik.

 

Verdensmesterskabet for standardvogne

Ud over videreudvikling af modelprogram og teknologi er Citroën som bekendt meget engageret i motorsport. ”Citroën Racing” – dvs. fabrikkens motorsportsafdeling – har vundet verdensmesterskabet i rally otte gange og er nu ved at være klar til at deltage i verdensmesterskabet for standardvogne, WTCC (World Touring Car Championship) fra og med 2014. Bilen bliver Citroën C-Elysée WTCC, og bag rattet sidder den ni-dobbelte rally-verdensmester Sébastien Loeb og Yvan Muller, som har vundet verdensmesterskabet i WTCC i 2008, 2010, 2011 og også i år.

 

Citroën Cactus

Citroën Cactus er mere og andet end en konceptbil, hedder det fra Citroën. Den er et manifest for mange af de elementer, vi vil se i Citroëns fremtidige modeller i C-linjen. Idéen er: Ud med det overflødige, ind med dét, som er et plus for komfort og velvære.  Citroën Cactus repræsenterer en ny type bil med en klar prioritering af det indbydende og det brugervenlige.

 

Udover designets udtryk kan nævnes de såkaldte ”Airbumps” som er en dekoration, der kan personliggøres, og som rummer luftbobler der beskytter karrosseriet mod stød og knubs. Noget, ethvert gadehjørne i Paris vidner om at alle kunne have brug for på de kanter. På førerpladsen er traditionelle kontakter afløst af digitale kontakter på en berørings-skærm. Forsæderne er formet som en stor sofa med det formål at skabe mere fællesskab og højne komforten – dermed genopliver Citroën de store sofasæder fra 50’ernes amerikanske flydere.

 

 

 

Yvan Müller er firedobbelt verdensmester. I 2014 kører han WTCC for Citroën side om side med den nidobbelte rallyverdensmester, Sebastien Loeb.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt