Første weekend i det nye år er lanceringstidspunkt
for den nye Hyundai i10 (læs
vores første prøvekørsel af Hyundai i10 hér >>>).
Med konkurrencedygtige priser, fem års garanti,
uanset hvor meget man kører, og udsigt til en ny
all-inclusive finansieringsordning sætter Hyundai i
Danmark fokus på tryghed.
Hyundai i10 skal kæmpe om kunderne blandt de
såkaldte mikro-biler – selvom bilen med 3,67 meter i
længden er 11 cm længere end f.eks. trillingerne fra
VW koncernen – og umiddelbart kan en
indstigningspris på 90.000 kroner, som er 10-20.000
kroner over de priser, man i dag kan købe fabriksnye
biler til, virke høj.
Det kommer blot an på, hvordan man sammenligner.
Hyundai i10 markedsføres i Danmark alene med fem
døre, hvor de billigere konkurrenter har tre. Den
nærmeste direkte konkurrent er KIA Picanto. Med fem
døre koster Picanto blot et par tusinde mindre end
i10 – men i10 er større, og byder bl.a. på 50 liter
mere bagageplads (segmentets største), så er det
pladsen, man har brug for, er den billigt betalt.
En overvejelse værd
Spørgsmålet er da også, om ikke mange bilkøbere, når
de har forholdt sig til at en Hyundai i10 skal det
være, måske vil overveje at gå en udstyrsversion
eller to op. Det koster 10.000 kroner oven i for de
laveste niveau-skift og 15.000 ekstra for det
sidste, hvis man vil have topudstyret ”Style”.
”Style”-varianterne er da også righoldigt udrustet
med f.eks. aircondition (kan tilkøbes for 8000
kroner i de lavere niveauer), 14” alufælge,
Hill-start-assist, LED-lys plus al det udstyr, der
findes på de lavere niveauer.
Omfattende udstyr
Basisudgaven ”Access” inkluderer splitbagsæde,
centrallås, ESP med Tractioncontrol, AUX og USB
indgange til audioanlægget (som både kan spille CD
og MP3 filer), tågelygter bag, forlygter, der kan
justeres indefra, reservehjul og ikke mindst den
dæktryksmåler, der om et år er lovpligtig i alle nye
biler.
I Trend-modellerne får man foruden Acces udstyret
bl.a. højdejusterbart førersæde, fjernbetjent
centrallås, el-sideruder både foran og bag,
el-sidespejle med varme samt siddepladser til fem
personer. I Comfort-udstyrsvarianterne er også
Bluetooth, to ekstra højtalere, rat-varme, sædevarme
og multifunktionsrat i kunstlæder med i prisen.
Alt inklusive
I erkendelse af, at nutidens bilkøbere ikke alene
vælger bil ud fra mavefornemmelse og funktionelle
egenskaber lancerer Hyundai også en all-inclusive
finansieringsordning, som i kombination med den
lange garanti betyder at i10 ejerne endnu mere
præcist ved, hvad det koster at have deres bil.
Detaljerne er endnu ikke fastlagt, men de vil være
på plads ved introduktionstidspunktet i januar 2014.
For Hyundai i Danmark er i10 af utrolig stor
betydning, fordi op imod tre fjerdedele af alle de
biler, der sælges i Danmark, er småbiler, enten i
det såkaldte A-segment (mikrobilerne) eller
B-segmentet (dem lige over). Forventningerne hos den
danske importør er, at i10 skal medvirke til at
sikre en markedsandel på seks procent i 2014 og at
i10 skal slutte året blandt de fem mest solgte
biler. |