- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


 

Ny Hyundai i10: Fokus på tryghed


Af Søren Clauding – 3. december 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Første weekend i det nye år er lanceringstidspunkt for den nye Hyundai i10 (læs vores første prøvekørsel af Hyundai i10 hér >>>). Med konkurrencedygtige priser, fem års garanti, uanset hvor meget man kører, og udsigt til en ny all-inclusive finansieringsordning sætter Hyundai i Danmark fokus på tryghed.

 

Hyundai i10 skal kæmpe om kunderne blandt de såkaldte mikro-biler – selvom bilen med 3,67 meter i længden er 11 cm længere end f.eks. trillingerne fra VW koncernen – og umiddelbart kan en indstigningspris på 90.000 kroner, som er 10-20.000 kroner over de priser, man i dag kan købe fabriksnye biler til, virke høj.

 

Det kommer blot an på, hvordan man sammenligner. Hyundai i10 markedsføres i Danmark alene med fem døre, hvor de billigere konkurrenter har tre. Den nærmeste direkte konkurrent er KIA Picanto. Med fem døre koster Picanto blot et par tusinde mindre end i10 – men i10 er større, og byder bl.a. på 50 liter mere bagageplads (segmentets største), så er det pladsen, man har brug for, er den billigt betalt.

 

En overvejelse værd

Spørgsmålet er da også, om ikke mange bilkøbere, når de har forholdt sig til at en Hyundai i10 skal det være, måske vil overveje at gå en udstyrsversion eller to op. Det koster 10.000 kroner oven i for de laveste niveau-skift og 15.000 ekstra for det sidste, hvis man vil have topudstyret ”Style”.

 

”Style”-varianterne er da også righoldigt udrustet med f.eks. aircondition (kan tilkøbes for 8000 kroner i de lavere niveauer), 14” alufælge, Hill-start-assist, LED-lys plus al det udstyr, der findes på de lavere niveauer.

 

Omfattende udstyr

Basisudgaven ”Access” inkluderer splitbagsæde, centrallås, ESP med Tractioncontrol, AUX og USB indgange til audioanlægget (som både kan spille CD og MP3 filer), tågelygter bag, forlygter, der kan justeres indefra, reservehjul og ikke mindst den dæktryksmåler, der om et år er lovpligtig i alle nye biler.

 

I Trend-modellerne får man foruden Acces udstyret bl.a. højdejusterbart førersæde, fjernbetjent centrallås, el-sideruder både foran og bag, el-sidespejle med varme samt siddepladser til fem personer. I Comfort-udstyrsvarianterne er også Bluetooth, to ekstra højtalere, rat-varme, sædevarme og multifunktionsrat i kunstlæder med i prisen.

 

Alt inklusive

I erkendelse af, at nutidens bilkøbere ikke alene vælger bil ud fra mavefornemmelse og funktionelle egenskaber lancerer Hyundai også en all-inclusive finansieringsordning, som i kombination med den lange garanti betyder at i10 ejerne endnu mere præcist ved, hvad det koster at have deres bil. Detaljerne er endnu ikke fastlagt, men de vil være på plads ved introduktionstidspunktet i januar 2014.

 

For Hyundai i Danmark er i10 af utrolig stor betydning, fordi op imod tre fjerdedele af alle de biler, der sælges i Danmark, er småbiler, enten i det såkaldte A-segment (mikrobilerne) eller B-segmentet (dem lige over). Forventningerne hos den danske importør er, at i10 skal medvirke til at sikre en markedsandel på seks procent i 2014 og at i10 skal slutte året blandt de fem mest solgte biler.


Listepriser, Hyundai i10, på introduktionstidspunktet:


1,0 Eco Acces: kr. 89.995.

1,0 Trend: kr. 99,995.

1,0 Comfort: kr. 109.995.

1,0 Style: kr. 124.995.

1,25 Trend: kr. 109.995.

1,25 Comfort: kr. 119.995.

1,25 Style: kr. 134.995.

1,25 Aut. Comfort: kr. 144.995.


Link til importøren


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt