- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


Verdenspremiere i Genève: Chevrolet Corvette Stingray Convertible

Jan Magnussens nye våben


af Søren Clauding - april 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2013 deltager Jan Magnussen i 24-timers Le Mans i en af de hidtidige Chevrolet Corvette racere. I 2014 er det den helt nye Chevrolet Corvette Stingray, der  danner grundlag for danskerens nye racersportsvogn. Det fastslog Tadge Jeuchter - skaberen af den exceptionelle sportsvogn - i forbindelse med verdenspremieren på den åbne udgave i Genève forleden:

 

"Jan Magnussen har en høj stjerne hos os, hans evne til at give tilbagemeldinger om bilerne, som vi kan benytte til at forbedre dem er unik. Desuden er han en formidabel racerkører og et utrolig godt menneske."

 

Med det in mente er præsentationen af den ellers ret amerikanske sportsvogn dobbelt interessant på danske breddegrader. For selvom Stingray'en ikke nødvendigvis bliver prissat på niveau med f.eks. Porsche 911 og Mercedes SL500, vil det ikke være en bil, vi kommer til at se meget til på danske landeveje. Men den kommer, det lover den danske importør os, ikke mindst for bestyrelsesformand for Interdan koncernen, Anders Bruun, er stor Corvette entusiast.

 

Bygget som åben bil

Det er da også en unik bil med et unikt ydre og en unik konstruktion, der fra starten af var skabt som en cabriolet - eller convertible, som man siger "over there".

 

"Det gjorde det let at bygge den åbne bil efter at vi havde premiere på coupé'en fornylig," forklarede Tadge Jeuchter.  "Den er baseret på en meget vridningsstabil aluminiumsramme, som er 57 procent stivere end hvis den havde været bygget i stål, og motorhjelmen er bygget i carbonfiber."

 

Gode pladsforhold har man opnået ved at udruste bilen med kaleche, som iøvrigt kan åbnes og lukkes med hastigheder op til 50 km/t.

 

I maskinrummet ligger en 6,2 liters V8'er, der præsterer 450 hestekræfter og et moment på 610 Nm. Spærredifferentiale er standard og det samme er et tør-sump smøresystem, som det kendes fra racerbiler. Balancen i convertible-versionen er identisk med coupé'en. dvs. 50 procent på for og baghjul.


 

Lyt til interview'et med chef-ingeniøren bag Chevrolet Corvette Stingray, Tadge Juechter i Motorradioen hér >>>

 


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt