I 2013
deltager Jan Magnussen i 24-timers Le Mans i en af
de hidtidige Chevrolet Corvette racere. I 2014 er
det den helt nye Chevrolet Corvette Stingray, der
danner grundlag for danskerens nye racersportsvogn.
Det fastslog Tadge Jeuchter - skaberen af den
exceptionelle sportsvogn - i forbindelse med
verdenspremieren på den åbne udgave i Genève
forleden:
"Jan
Magnussen har en høj stjerne hos os, hans evne til
at give tilbagemeldinger om bilerne, som vi kan
benytte til at forbedre dem er unik. Desuden er han
en formidabel racerkører og et utrolig godt
menneske."
Med det
in mente er præsentationen af den ellers ret
amerikanske sportsvogn dobbelt interessant på danske
breddegrader. For selvom Stingray'en ikke
nødvendigvis bliver prissat på niveau med f.eks.
Porsche 911 og Mercedes SL500, vil det ikke være en
bil, vi kommer til at se meget til på danske
landeveje. Men den kommer, det lover den danske
importør os, ikke mindst for bestyrelsesformand for
Interdan koncernen, Anders Bruun, er stor Corvette
entusiast.
Bygget
som åben bil
Det er da
også en unik bil med et unikt ydre og en unik
konstruktion, der fra starten af var skabt som en
cabriolet - eller convertible, som man siger "over
there".
"Det
gjorde det let at bygge den åbne bil efter at vi
havde premiere på coupé'en fornylig," forklarede
Tadge Jeuchter. "Den er baseret på en meget
vridningsstabil aluminiumsramme, som er 57 procent
stivere end hvis den havde været bygget i stål, og
motorhjelmen er bygget i carbonfiber."
Gode
pladsforhold har man opnået ved at udruste bilen med
kaleche, som iøvrigt kan åbnes og lukkes med
hastigheder op til 50 km/t.
I
maskinrummet ligger en 6,2 liters V8'er, der
præsterer 450 hestekræfter og et moment på 610 Nm.
Spærredifferentiale er standard og det samme er et
tør-sump smøresystem, som det kendes fra racerbiler.
Balancen i convertible-versionen er identisk med
coupé'en. dvs. 50 procent på for og baghjul.
|