- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FT86 Open Concept er Toyotas bud på en åben udgave af sportsvogn ikonet GT86

Klik på billedet og se det større


Genève Motorshow 2013:

Alsidige Toyota - tre verdenspremierer med hver deres sigte


Af Søren Clauding – marts 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med en ny cabriolet, en løsning på fremtidig mobilitetsbehov og en gennemtænkt stationcar dokumenterer verdens største bilfabrik dens alsidighed. Alsidigheden underbygges yderligere af en fortsat målrettet indsats på, at tilgodese kundernes mangfoldighed og miljøets stadige krav om hensyn.

 

Eyecatcher på Genève Motorshow er selvfølgelig den åbne udgave af Toyota GT86. GT86 har vi ved flere lejligheder stiftet bekendtskab med (læs den første prøvekørsel af Toyota GT86 hér >>> - læs den nylige vintertest af Toyota GT86 hér >>>) og vi tør godt spå, at fornøjelsen ikke vil blive mindre, når GT86 Cabriolet måtte blive sendt på markedet. I hvert fald ikke for de, der får mulighed for at benytte sig at et sådan ikonisk køretøj.

 

Allerede fra begyndelsen var Toyota GT86 tænkt også som cabriolet, med en ægte pladsbesparende kaleche. Dørkonstruktionen er identisk med coupéen og karrosseriets stivhed er uafhængig af tag eller ikke tag. Derfor var det i princippet kun færdiggørelsestiden, der var grunden til, at den ikke stod side om side med coupéen, da den havde verdenspremiere sidste år.

 

Men selv ikke Toyota har uanede ressourcer, så dels tog man ikke cabriolet-skridtet fuldt ud fra første færd, dels er den nu præsenterede bil, som egentlig er et koncept studie, også en føler på publikumsinteressen. Slår den an og vil markedet være der, bliver den sat i serieproduktion. Indtil da må vi vente i spænding. Men her fra redaktionen er der ingen tvivl: Den skal ud at køre på landevejene til glæde for dem, der kan nyde synet, når den passerer og ikke mindst for de, der har glæden ved at køre den.

 

Toyota Auris Touring Sports

Toyota Auris Stationcar blev vist på Paris Motorshow i efteråret, netop som konceptbil, og den var der ikke så meget tvivl om: Den skulle i serieproduktion og den færdige bil har så verdenspremiere i Genève. Det officielle navn er Toyota Auris Touring Sports, en bil, som forventes til Danmark til sommer.

 

Der er tale om en stationcar, der er gennemtænkt på alle leder og kanter. Fra det store bagagerum kan bagsæderyglænene f.eks. lægges ned ved et træk i et greb og der opstår en helt plan bagagerumsbund derved.

 

Plads er der masser af. Auris Touring Sports er ikke mindre end 28 cm længere end den 4,28 meter lange version med tophængslet bagklap (læs den første test af Toyota Auris hér >>>). Og al pladsen er dedikeret bagage. Kapaciteten er 530 liter og lægges bagsæderyglænene ned, forøges rumindholdet til overbevisende 1680 liter. Længden fra bagklappen til forsæderyglænene er helt op til 1,88 m.

 

Toyota Auris Sports Tourer bliver tilgængelig med en række af de kendte motorer og den vil også kunne leveres med hybridmotor. Derved bliver den verdens første fuldhybrid stationcar uden tab af bagageplads i forhold til de konventionelt drevne varianter.

 

Toyota i-ROAD – et mobilitets bidrag

Med et blik ud i fremtiden har Toyota også verdenspremiere på en såkaldt Toyota i-ROAD. Der er tale om en ganske smalt (85 cm), trehjulet næsten MC-lignende køretøj, baseret på el-drift med det formål, at være til rådighed ved kortere ture, f.eks. fra et opsamlingspunkt udenfor et bycentrum og indtil bymidten. I-ROAD har en aktionsradius på 50 km.

 

Der er ikke nødvendigvis tale om et køretøj, man ejer. Derimod er Toyota aktiv i delebilsprojekter, bl.a. et helt nyt i Grenoble i Frankrig, hvor i-ROAD kunne tænkes at indgå i en pulje af køretøjer, som man kan abonnere på at betjene sig af.

 

Lignende tiltag er set før, men da har der været tale om mere konventionelle køretøjer, som ikke har samme fordele med hensyn til driftsøkonomi, fremkommelighed og parkeringsmuligheder.


Interview i Motorradioen:  Anders Tystrup, Pressechef hos Toyota Danmark


 

Toyota Auris Touring Sports fås også som hybridbil.

 

Toyota i-ROAD er 3-hjulet og skråner, når den kører gennem svingene. Der er plads til to personer, der sidder efter hinanden som på en tandem.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt