- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Renault Twizy

Man kan kun holde af den …eller snarere:

Vi kan ikke være andet bekendt


Af Søren Clauding – 31. marts 2012


Renault Twizy test Del 2 - læs mere >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De første kilometer var præget af skepsis. Men 100 kilometer senere var det klart: Man kom til at holde af den. Renault Twizy kræver forståelse, den udtrykker perspektiver men den er også sjov at bruge. Heldigvis.

 

Renault har nemlig besluttet at satse målrettet på eldrift. Ikke noget med hybridbiler eller elbiler med benzinmotorer her. Elektricitet er fremtiden, i hvert fald indenfor visse typer af transport. Det er Twizy et skoleeksempel på og derfor spås den i sig selv en vis fremtid. Men fremfor alt har den en signalværdi overfor verden. Vi har råbt højt om det i årtier, vi har holdt konferencer uden de store resultater, men vi er enige om, at skulle opføre os miljørigtigt. Renault har talt med og vist en vej, man kan gå. Og de går den vej, de taler ikke bare om den. Det kunne mange lære af (hvem sagde politikere…).

 

Køreoplevelsen startede med skepsis, fordi det lille firehjulede køretøj var ukomfortabelt, det trak i kabinen, det trak opmærksomheden væk fra den smukke natur på Ibiza, hvor Renault havde valgt at præsentere det lille køretøj. Men dybest set handler det blot om at indstille sig på hvad det er, man kører i. Det er ikke en komfortabel luksusbil, hvor alt er som det plejer. Det hele er lidt anderledes, og hvorfor skal man så udsætte sig selv for det?

 

Børnenes fremtid

Det vigtigste svar løb rundt og legede i sandet på en opladningspause, indlagt i programmet på en af Ibiza’s skønne badestrande. Dér var man solgt. Intetanende om menneskehedens konstante nedbrydning af jordkloden, løb ungerne rundt og legede i sandet ved det blå Middelhav. Det er deres jordklode, det er deres fremtid, der er grunden til, at den voksne generation skal køre Twizy og sætte sig ud over den luksuøse og komfortable transport, man har vænnet sig til.

 

Det kræver naturligvis, at infrastrukturen følger med, det kræver at elektriciteten fremstilles på vindkraft, solkraft og hvad videnskaben måtte udvikle. Men køretøjerne er parate og de bliver bedre og bedre hen ad vejen. Renault har vist det og skolebørnene dokumenterede at de er med. Den glæde, den medleven, den begejstring og de tilråb, som skolebørnene sendte i baghjulene på Twizy, hvor den kom frem, var overvældende. Den havde ingen benzinslugen ultra iøjefaldende sportsvogn kunne tilkæmpe sig.

 

Nye værdisæt

Renault Twizy er ét ud af en række elektriske køretøjer, som Renault har udviklet. Måske nok det mest radikalt anderledes i kraft af dets udformning. Men det er interessant, fordi det fremtvinger et andet værdisæt end det, den voksne generation normalt betjener sig af. Komforten er én ting. Den begrænsede rækkevidde er en anden. Manglen på bagageplads en tredje. Og prisen en fjerde.

 

Hvad det sidste angår, har Renault ellers strakt sig langt. Når Twizy introduceres i Danmark til sommer kommer den til at koste i nabolaget af 60.000 kroner, og det er billigt, når der tales elektrokøretøjer. Men så skal der tilkøbes døre for 3.500 kroner, der skal måske monteres sideruder og så lander prisen vel i nabolaget af 70.000 kroner. Det er ikke langt fra prisen på en fabriksny konventionel ”småbil”. Oven i købet skal man leje batteriet til Twizy for omkring 300 kroner (muligvis med en kilometerbegrænsning) om måneden. Det betyder, at den ellers overbevisende driftsøkonomi på omkring 20 kroner pr. 100 kilometer i el-udgifter, først bliver reel efter en uges tid med et ”urbant” kørselsbehov. Fordi den løbende batterileje først skal ”tjenes ind”.

 

Man kan ikke være andet bekendt

Hvad de øvrige værdier angår, kan kørekomforten let erstattes af fremkommeligheden, de nemme parkeringsmulighed (ikke bare er bilen smal, men dørene vipper op i luften og gør ind- og udstigningen meget lidt pladskrævende), den støjfri kørsel ved lav fart og ikke mindst køreglæden, som totalt redefineres. Rækkevidden forestiller vi os i vores naivitet bliver løst over de kommende år gennem forbedret batteriteknologi. 80 kilometer på en opladning er et realistisk tal lige nu, et tal der rækker til dagligdags pendlerkørsel. Afviger man fra den, skal man planlægge sin rute meget nøje og ikke møde for mange omkørsler undervejs. Bagagepladsen har man måske ikke brug for i hverdagen, men kører man alene, er bagsædet ganske brugbart, især fordi der ikke er en bagrude, man kommer til at skygge for, når man læsser til taget.

 

Den omstilling, man som transportbehov-haver skal gennemgå og leve med i hverdagen betaler sig dog mange gange tilbage, når man ladet øjnene feje udover sandstranden med de badende unger. Man kan ikke være bekendt andet end at skåne deres fremtid. Og Renault kan være stolt af det bidrag, fabrikken yder.


 

 

 

Twizy er mindre end en Honda Goldwing - kun fordi motorcyklen er sat i baggrunden syner den mindre.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt