- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Renault Clio:

Passion, priser og udstyr skal sikre succes’en


Af Søren Clauding – 5. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault spiller med åbne kort: Den nye kompakte Clio er af afgørende betydning for fabrikken. Den SKAL nemlig være en succes, oven i købet fra begyndelsen. Simpelthen. Det er nu ikke så dårligt, for det kommer kunderne til at nyde godt af.

 

Renault har da også gjort op med det hidtidige lidt undselige feminine look og skabt en fræk, smart, moderne bil, som begge køn vil kunne have det godt med. Eneste reminiscens fra pigebilstiden er navnet. Men mon ikke de fleste kan leve med det, netop fordi der er tale om en både spændende og ganske anderledes bil.

 

Sjovt at køre bil

Én ting har Renault dog holdt fast ved, hvad de første prøvekørsler i Toscana nær Firenze dokumenterede klart og tydeligt: Clio er fortsat en nem bil, en bil man på et øjeblik føler sig dus med og som på en let og ukompliceret måde gør det sjovt at køre bil. Det er faktisk en ret fin bil, Renault har skabt.

 

Nu beror en sikker salgssucces blot ikke alene på et sex’et og smart ydre, det er heller ikke nok, at det genspejles i kabinen. Teknikken skal passe og da Renault har gjort op, at der er cirka 40 konkurrenter i klassen, og de på hver deres måde også er ret skarpe, bliver konkurrencen den vanskeligste parameter at håndtere. Konkurrence har noget at gøre dels med pris, dels med værdi for pengene. Det satser den franske bilfabrik på ved fra begyndelsen at lancere den nye Renault Clio med et højt udstyrsniveau til ret attraktive priser.

 

Mere udstyr for 5000 kroner

I Danmark lander Clio i begyndelsen af december og til den tid vil man kunne købe den med basis udstyr og den mindste benzinmotor til 135.000 kroner. Det er i sig selv ikke en banebrydende pris, fordi den kommer til landet midt i en tilbudstid. Det ved Renault om nogen alt om, så man har derfor skabt et introduktionstilbud som indebærer, at bilen for blot 5000 kroner oven i listeprisen skifter udstyrsniveau. Normalt vil det koste 25.000 at rykke et niveau op, så man lægger hårdt ud også prismæssigt – for Clio SKAL som nævnt være en succes.

 

Det sidste har ikke mindst med fabrikkens markedsambitioner at gøre. På europæisk plan har Renault en markedsandel på 8,3 procent. Trods en aggressiv prispolitik, som da også virkelig har rykket i Danmark i de godt tre år Renault selv har forestået importen, er den dog endnu kun på 5,3 herhjemme. Første mål er, at forøge markedsandelen til 6,3 procent og siden skal man op på europæisk niveau – næsten koste hvad det vil. Det bliver spændende at følge.

 

Her spiller Renault Clio en yderst aktiv rolle. Europæerne og i særdeleshed danskerne køber småbiler i rå mængder. Småbiler er de helt små A-segment biler samt det lidt større i B-segmentet. B-segment betyder i ydre mål, at en bil er godt 4 meter lang. Det stemmer præcis for Clios vedkommende: Den måler 4,06 meter i længden. Den udmærker sig desuden ved at have et forbavsende stort bagagerum, opnået lidt på bekostning af bagsædebenpladsen, men er ikke alle passagerer i biler plus 1,8 meter i højden, går det nok.

 

Udstyr så det batter

Og så er der udstyret. Hvis en given kunde stadig er i tvivl om, hvilken af de 40 konkurrenter han skal vælge, skal han bruge lidt tid på at dyrke udstyrslisten. Den er nemlig lang, uanset hvilken udstyrsvariant han vælger og inkluderer i basisudstyret fjernbetjent centrallås, fartpilot med fartbegrænser, sædevarme, el-sideruder foran, el-sidespejle, multijusterbart rat, LED kørelys, audioanlæg med USB, AUX etc., højdeindstillelige sikkerhedsseler og meget, meget mere. Det er ret overbevisende.



Baggrunden for denne udstyrsstrategi er en omfattende undersøgelse som fastslår, at der er langt flere nye kunder i B-segmentet, som tidligere har ejet en lidt større bil og måske egentlig også gerne ville have valgt en større bil igen, men har fravalgt det måske af økonomiske grunde, end kunder, der kommer fra et helt lille A-segment køretøj. Da noget af det, kunderne fra de lidt større biler nødig vil give afkald på er udstyr, har man valgt at sikre, at de får al det udstyr, de næsten kan forestille sig, så det eneste, de i praksis giver afkald på, er plads.

 

Ny motorer og eminent brændstoføkonomi

Sidst men ikke mindst er der driftsøkonomien og den afgørende brændstoføkonomi. Med to helt nye motorserier baseret på benzin- hhv. dieseldrift vil Renault tage kampen op med de førende på området.

 

Det har man faktisk allerede gjort med særdeles brændstoføkonomiske varianter af andre modeller, men nu gælder det en helt ny 3-cylindret 90 hestes benzin turbomotor, der i økooptimeret udgave kan få en Clio til officielt at køre over 23 km/l, samt en helt ny 1,5 liters diesel, også på 90 hk, hvor man i den økooptimerede version passerer 31 kilometer pr. liter dieselolie.

 

Når det er nødvendigt at nævne, at det er i de økooptimerede udgaver, er det fordi Clio i introduktionsfasen alene kan leveres med motorerne i ”standardtrim” og da er tallene 22,2 hhv. 29,4 km/l.

Renault Clio: Sådan kører den, sådan er den  >>>









Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt