KIA i Motorradioen >>>
På spørgsmålet om, hvor meget
markedsanalyse og hvor meget hjerte der er i de nye
KIA modeller, der er udsprunget fra Designchef Peter
Schreyers designkontor i de sidste år, kom svaret
uden betænkningstid: 100 procent hjerte – 0 procent
markedsanalyse. Peter Schreyer fastslog, at hvis man
ikke fulgte hjertet ville biler blive kedelige og så
ville ingen købe dem, uanset hvor meget de måtte
være i overensstemmelse med alverdens
markedsanalyser.
Kedelig er da også det sidste
prædikat, man kan sætte på de to nye Kia modeller,
som KIA løftede sløret for ved et forpremiere
arrangement i Paris, umiddelbart forinden den
officielle verdenspremiere på Paris Motorshow. En
helt ny KIA pro_cee’d, baseret på den seneste
generation cee’d, samt en ligeså ny og ganske
iøjefaldende Carens.
Lyst til at køre - ikke
blot at eje
"Bilen er virkeliggørelsen af
følelser og energi hele vejen igennem", forklarede
Peter Schreyer.
"Allerede ved første øjekast ved man, at
dette er en bil, man har lyst til at køre i – ikke
blot at eje.
KIA har begivet sig ud på et karakteristisk
design-eventyr og den helt nye pro-cee'd fører an på
denne fremadrettede tur".
Det bliver spændende at følge og
det kommer til at gå hurtigt. Ikke færre end 52 nye
Kia modeller vil se dagens lys over de næste fire
år, oplyste KIAs danske direktør, Mogens Lyngsøe, i
forbindelse med præsentationen. Så der bliver noget
at følge med i…
KIA
pro_cee'd i Danmark næste forår
Den nye pro-cee’d vil være på
markedet næste forår og er en mere avanceret bil end
forgængeren – ikke mindst den sportslige fremtoning,
som gjorde den tidligere generation populær, har
fået et kraftigt shine-up.
Dimensionerne er ikke væsensforskellige - således er
den nye pro_cee'd blot 1 cm lavere end forgængeren.
Til kabinen kan fås lædersæder og
læderrat, instrumentpanel og midterkonsol i
pianosort samt aluminiumspedaler.
Desuden kan den nye pro_cee'dfås med
elektrisk indstillelige og foldbare opvarmede
sidespejle, udstigningslys og dæktrykskontrolsystem.
KIA Carens: Den moderne
erstatning
Den helt nye KIA Carens erstatter
i 2. kvartal 2013 en efterhånden temmelig bedaget
model og er en kompakt multibil, designet og
konstrueret helt fra bunden med det formål, at kunne
opfylde behovene hos moderne familier.
Den har et slankt, aerodynamisk design med
kabinen langt fremme, valgmulighed mellem fire
drivlinjer, beskedne CO2-emissioner (fra 118 g/km)
og op til syv sæder og et omfattende udvalg af
komfort- og sikkerhedsudstyr.
Med en længde på 4,5 meter er den
nye KIA Carens 20 mm kortere, 15 mm smallere og 40
mm lavere end den foregående model.
Højden på 1,61 meter er den samme som for KIA
Soul og en af de laveste i klassen – det medvirker
til bilens mere sportslige fremtoning.
Der er mere af plads i kabinen takket være
den nye models øgede akselafstand (øget med 5 cm) og
kabinens placering langt fremme. LED-dagskørelys er
standard og LED-baglygter kan leveres som
ekstraudstyr. Det samme gælder Xenon forlygter.
KIA designchef Peter Schreyer. |