Med Opel Adam dokumenterer Opel, at moderne computer
teknologi giver uanede muligheder for bilkøberen,
allerede inden han får udleveret sin bil. Ved hjælp
af en minutiøs produktionsstyring får Opel kunderne
så mange valgmuligheder, at de reelt kan skabe en
bil, der med næsten 100 procent sandsynlighed aldrig
vil møde en der er magen til. Køberen har med andre
ord sin helt egen bil.
Problemet er gammelkendt. Ingen kvinde med respekt
for sig selv synes om at møde op i en festlig
anledning med et dress, som andre kvinder bærer.
Sådan er det, når tøjet udtrykker livsstil og
personlige attituder. Det samme gælder i et vist
omfang for biler og helt specifikt for den nye
livsstilsbil, Opel Adam. Selvom den kategoriseres
som en bil, er den ligeså meget et smykke, en
klædedragt, som sender signaler til omverdenen.
Fremme på forhjulene
Opel Adam er et stykke mode, og den er da også helt
fremme på forhjulene, netop når det gælder
tilpasning til tidens stil og tendens. Europæere og
i særdeleshed danskere køber småbiler som aldrig
før. Vi køber dem ikke alene fordi de er billige,
men også fordi de er smarte og nemme, og fordi
moderne bilkøbere ønsker at være individualister og
ikke mindst, at det kan ses, at de er det.
Det er da også en nødvendighed, at prisen ikke alene
afgør købet af Opel Adam, for når den introduceres
på det danske marked til marts/april 2013 vil den
blive prissat på niveau med f.eks. Fiat 500. Og
selvom Fiat også har skruet nedad på 500-priserne i
den sidste tid, er niveauet stadig højere end de
biler, der størrelsesmæssigt er på niveau med Opel
Adam. De præcise listepriser offentliggøres først
senere, når de til sin tid er færdigforhandlede, men
Opel Adam vil blive en bil, man køber, fordi man
ønsker at markere sig i trafikbilledet og er villig
til at betale lidt ekstra for det. Og i Danmark
bliver merprisen for en Adam mere end fordoblet pga.
det danske afgiftssystem.
Blå himmel og klare stjerner
Er man indstillet på det, er mulighederne til
gengæld om ikke uendelige så i hvert fald usædvanlig
mange og langt flere end nogen anden bilproducent
kan tilbyde. Opel har skabt flere modellinjer af
Adam og hver modellinje har yderligere
undergrupperinger plus mulighed for et utal af
tilkøb af finurlige detaljer som f.eks. et indre
loftpanel med delvis skyet blå himmel der ved aften
tide bliver til en stjerneklar nattehimmel hjulpet
på vej af 64 små LED-diodelys.
Opel Adam har haft Fiat 500 men også ikon-køretøjet
MINI som forbillede. Og alligevel ikke. For hvor
begge de populære småbiler har en bil-historie, er
Opel Adams eneste historiske element tilknytningen
til skaberen af fabrikken, Adam Opel, som har lagt
navn til den nye lille bil. Opel har ønsket at skabe
en moderne bil for det moderne individualistiske
menneske og det forsøg er til fulde lykkedes, viste
det første møde med Opel Adam i aktion, et møde der
fandt sted på portugisiske veje i og udenfor
Lissabon.
Større salg og bedre image
Opel har flere formål med Opel Adam. For det første
naturligvis at sælge nogle biler i en bilstørrelse,
hvor man ikke før har befundet sig. Opel Adam bliver
i øvrigt den eneste bil i det såkaldte A-segment for
de ganske små biler, der produceres i Tyskland.
For det andet er Opel Adam endnu et forsøg på at
rykke Opels fortidige image fra ”gammel mand og blød
hat” til at være et moderne, funky og fremadtænkende
bilmærke. Man har arbejdet på det længe og har skabt
fine designs og geniale biler som f.eks. Opel Ampera,
så i bund og grund er det vel kun et spørgsmål om
tid, før Opel definitivt har fået revideret
opfattelsen i en bred kundegruppe. Det har Opel i
hvert fald fortjent. Og i samme moment er det så
også en nødvendighed, at flere bilkøbere foretrækker
en Opel frem for en af konkurrenterne, hvad der i
sagens natur er en del af strategien. Det bliver
spændende at følge. |