- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Ny mærkning af dæk: En styrke med visse svagheder


Af Søren Clauding – 1. november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dag indføres officielt et fælles europæisk mærkningssystem for dæk. Samtlige dæk på markedet vil blive klassificeret ud fra, hvor godt de præsterer, hvor energieffektive de er, hvordan de klarer kørsel på vådt underlag og ikke mindst deres støjniveau.

 

Formålet med den nye mærkning er først og fremmest, at give kunderne objektiv information om, hvor godt et dæk præsterer, sammenlignet med andre dæk på markedet, samt at fremme udviklingen af og højne præstationerne for dæk i Europa. Dæk produceret efter 1. juli og solgt efter 1. november skal derfor være EU-mærkede. Da en mange vinterdæk dog er produceret tidligere på året, vil der i denne vinter være både mærkede og ikke-mærkede dæk til salg.

 

Tre typer af information:

Øverst til venstre på mærkaten: Rullemodstand ved 80 km/t. Der inddeles i syv trin fra A til G, hvor A er bedst. A og B er klasse grøn, C, D og E er klasse gul, mens F og G er klasse rød. Skifter man fra et dæk i rød klasse til grøn klasse, vil rullemodstanden falde med cirka 20 procent, og brændstofforbruget vil falde med cirka 3,5 procent.

 

Øverst til højre på mærkaten: Bremseegenskaber på våd vej ved opbremsning fra 80 km/t. Også her er der syv trin, og forskellen mellem bedste og dårligste trin er en forskel på 18 meter ifølge Michelin og det tyske tidsskrift, ”Auto, Motor und Sport”.

 

Nederst på mærkaten: Rullestøj ved 80 km/t. Her inddeles dækkene i tre trin. Hvert trin repræsenterer en fordobling af lydniveauet. Der er ikke den store forskel på støjen i kabinen, men udenfor bilen høres støjbilledet klart og tydeligt.

 

Mangler ved mærkningen

Rullemodstand, bremsegenskaber på våd vej samt rullestøj er imidlertid kun en lille del af et dæks samlede egenskaber. Friktion på tør vej samt evnen til at håndtere aquaplaning er også af stor betydning og disse egenskaber vurderes ikke i den nye mærkning. Egenskabernes vægtning og betydning for den enkelte bil og bilejer kan være meget forskellig. Dertil kommer, at kun ganske få dækkøbere kender til den nye mærkning på forhånd og som sådan kan have svært ved at forholde sig til dens budskaber.

 

Ny forbrugerhjemmeside klar

I samarbejde med Trafikstyrelsen har Dækimportør-Foreningen og Dæk Specialisternes Landsforening derfor skabt en webside, der har til formål at oplyse både forbrugere og de erhvervsdrivende om, hvad hele mærkningsordningen drejer sig om: www.daeklabel.dk.


Læs også: Vinterdæk eller ikke vinterdæk >>>



Man skal læse dækmærkningen rigtigt for at kunne benytte den rigtigt. Det er mærkaten ovenfor et godt udtryk for: Her er der tale om et højtydende vinterdæk med særdeles gode bremseegenskaber. Den bløde gummiblanding giver til gengæld en ret høj rullemodstand. Iøvrigt fastslår Kenneth Saust (nedenfor) i sin egenskab af direktør for Yokohama Dæk og formand for Dækimportør-Foreningen, at man ikke skal vente for længe med at bestille vinterdæk, for man har erfaring for at lagrene tømmes hurtigt.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt