- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kørt: Nissan Juke R Concept:

Verdens hurtigste cross-over. Intet mindre!


Af søren Clauding – marts 2012


Lyt til Nissan Juke R på Sturup Raceway >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det vil være lige i overkanten at påstå, at vi har prøvekørt Nissans konceptbil, Nissan Juke R. Undertegnede har kørt den, men heller ikke meget mere, for det var forholdene på ingen måde til. Men det er en usædvanlig oplevelse, for normalt er konceptbiler nogle, der holder på de store biludstillinger og highlighter en idé, et design, en fremtidig bil. Deres hjul kan sjældent benyttes til andet end at rulle dem på, ud til den ventende transportvogn.

 

Nissan Juke R er også et koncept i velkendt forstand, men den kan køre, mere end blot ud til transportvognen. Den er lavet færdig som prototype, dels i en venstrestyret version, dels i en højrestyret udgave, for Nissan er ikke for ingenting japansk og i Japan kører man i den rigtige side af vejen (set med japanske øjne) – de fleste europæere, bortset fra et hold englændere, ser det nok lidt omvendt. Derfor er begge afarter tilgodeset! Men kun ét eksemplar af hver. To i alt, hvis nogen kan huske, hvad regnelæreren i skolen lærte dem.

 

Kort besøg på Sturup

Det kan vi være glade for. For alt imens den højrestyrede Nissan Juke R blev benyttet andre steder, blev den venstrestyrede udgave sendt på besøg i Skandinavien i forbindelse med opstarten af Nissans Facebook-happening ”Nissan Rumble”, turen gik forbi den skånske motorbane, Sturup Raceway, og dér blev ”R’en” lastet af i nogle timer til glæde for en lille håndfuld nordiske journalister.

 

Vejrforholdene var godt nok elendige. Sigtbarheden rakte ikke meget længere end til enden af langsiden på Sturup Raceway (og den er ikke lang), asfalten var fugtig og uforudsigelig - og visse steder iset til. Eneste formildende omstændighed var, at Juke er en cross-over, den har firehjulstræk og som sådan skulle den jo netop kunne klare lidt mere krævende kørselsforhold. Heldigt, for sandt at sige ville det have været en noget vanskelig opgave på få omgange at optimere brugen af de 485 hestekræfter, maskineriet producerer med omdrejningerne i top.



Udsprunget af GT-R

En Nissan Juke R er ikke mere koncept end at man har benyttet velkendt teknik fra Nissans næsten legendariske GT-R. Groft set har man taget en GT-R undervogn og placeret et Juke karrosseri ovenpå. En operation, der iflg. rygterne har kostet 6 millioner kroner pr. eksemplar. Men den slags er altid umuligt at beregne rigtigt. Det inkluderer firehjulstrækket og den sprudlende 3,8 liters V6 med dobbeltturbo. Naturligt nok er Juke R en smule langsommere end GT-R, primært pga. en dårlige aerodynamik, men 3,7 sekunder tager det at nå 100 km/t. Det er OK!

 

De få omgange på Sturup dokumenterede imidlertid det, som Nissan gerne ville vise os: Man kan det dér med at skabe en landevejsracer, men formår at få kogt en bunke gode egenskaber sammen og derigennem ende op med intet mindre end verdens hurtigste cross-over. Og hvor var vi glade for firehjulstrækket og den lave frihøjde på 11,5 cm. Kørefærdighederne på den regnvåde asfalt var nemlig uovertrufne.

 

Enestående dobbeltkoblingsgear

Man fornemmer at Juke R er en tung bil, man fornemmer også det forholdsvis høje tyngdepunkt, men specifikationerne taler deres eget sprog. Dobbeltkoblingsgearkassen havde ingen problemer med at håndtere de mange heste og det kæmpemæssige moment på ikke mindre end 588 Nm, pænt spredt ud over omdrejningskurven. Det var i sig selv overbevisende.

 

Topfarten på 257 km/t nåede vi aldrig. Så hurtigt har ingen vist i øvrigt nogensinde kørt på Sturup Raceway. Men banen er perfekt til Juke R øvelsen pga. de mange snævre sving, der fordrer firehjulstræk og kort akselafstand, hvis de skal håndteres rigtig hurtigt.


Lidt fakta:

I øvrigt om Nissan Juke R Concept: Interiøret er domineret af et kraftigt styrtbøjlebur, som gør indstigningen til et atletisk kunststykke. Standardinstrumentpanelet er rykket 10 cm bagud og dermed ind i kabinen fordi behovet for plads i maskinrummet kræver det. Bagsæderne er taget ud, fordi transmission etc. har brug for pladsen. Og forsæderne er erstattet af justerbare sports skålsæder med 5-punkts sikkerhedsseler. Bilen er bygget af det britiske firma RML i samarbejde med Nissans motorsportsafdeling. Og mens Juke R er bygget til glæde for de få, har motorsportsafdelingen NISMO planer om at bygge en mere moderat serieproduceret udgave. Den glæder vi os også til…

 


 

 

 

20" 285 mm brede 35 pct. bagdæk.

 

20" 255 mm brede 40 pct. fordæk. 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt