- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Honda Civic 1,6 i-DTEC

Ny Honda diesel bringer Civic i front


Af Søren Clauding – 14. december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda har en usædvanlig udfordring: I Europa er 58 procent af alle biler i den kompakte mellemklasse udstyret med dieselmotorer. I Danmark er 70 procent af bilerne i den kategori dieselbiler. Honda har succes med den nye Civic, der blev lanceret tidligere på året, og man har til dato solgt 700 af slagsen. Men de 500 er benzinvarianter – kun 200 købere har valgt en diesel-Civic, helt imod markedstrenden.

 

Det skal der nu laves om på med en ny 1,6 liters 120 hestes i-DTEC dieselmotor, der får Civic’en til at køre længere på literen end nogen af konkurrenterne formår, hvis man vel at mærke tager hensyn til, at Honda’s ønske om at bevare det sportslige, det dynamiske forenet med det praktiske og funktionelle, er blevet tilgodeset.

 

Økonomi og dynamik går hånd i hånd

Den nye diesel, som netop er præsenteret i forbindelse med de første globale testkørsler på vejene i og omkring Nice ved den franske Riviera, er en helt ny motor. Og den omstændighed, at bilen kan køre helt op til 27,8 km/l (94 g CO2/km) iht. den officielle EU-norm, gør den ikke til markedets mest økonomiske bil. Men ingen af konkurrenterne, der kører ligeså langt på literen, kan klare 100 km/t på 10,2 sekunder og ingen af konkurrenterne bygger motorer, der går så højt op i omdrejninger – tæt ved 5000 omdr./min. - inden de taber pusten.

 

Det er en udfordring, at vende billedet på markedet, så Honda får deres andel af ”dieselkagen”. Men det er bestemt også en udfordring, at optimere en motor til en eksisterende bil. Det er i høj grad lykkedes med 1,6 liters motoren, der er konstrueret med fokus på Civic markedet. Det bliver interessant om samme motor vil harmonere ligeså godt med Honda CR-V, som fabrikken har intentioner om at anvende den til.

 

I forvejen havde Honda en prisbelønnet 2,2 liters diesel, der yder 150 hk. Den vil fortsat eksistere i modelprogrammet, men får næppe nogen større betydning efter introduktionen af den nye 1,6’er. Årsagen er, at 1,6’eren ikke bare er yderst økonomisk, men også har gjort det muligt at fastholde Civic’ens på én gang komfortable og dynamiske køreegenskaber.

 

Meget lettere

Da man konstruerede den nye motor satte man sig bl.a. for at ville spare vægt. I sammenligning med 2,2’eren er 1,6’eren 47 kg lettere. Yderligere 7 kg er fjernet fra gearkassen og resultatet er blevet en bil, der med mindre vægt på forenden har ligeså dynamiske køreegenskaber som benzinudgaverne. Det mærkede man i særdeleshed på de regnvåde vinterveje i Nice og omegn, hvor understyringstendensen var mindre udpræget end hvis bilen havde været tungere på fronten.

 

Det er imidlertid ikke hele hemmeligheden. Honda har nemlig også tilpasset hjulvinklerne i fortøjet, ændret på bøsningerne og den elektriske servostyring, så styringen er blevet mere direkte. Det har ført med sig, at oplevelsen af den nye mindre powerfulde diesel-version, er blevet mere sportslig end benzinvarianterne. Godt hjulpet, naturligvis, af det karakteristiske diesel-moment ved lave motoromdrejninger.

 

Turbo-tøven

Motoren karakteristika i øvrigt er dog lidt præget af det overordnede ønske om at gøre den brændstoføkonomisk. Man anvender eksempelvis en mindre turbolader (for at spare vægt), som til gengæld skal højt op i omdrejninger for at levere det fornødne tryk på op til 1,5 bar. Det medfører en lille turbo-tøven – noget som tidligere var meget udpræget for dieselmotorer, men som nu til dags elmineres ved at motorstyringen udligner effekten og ikke mindst drejningsmomentet.

 

Spørgsmålet er dog, om ikke Honda med vilje har valgt IKKE at udligne turbotøven’en, for resultatet er blevet, at man oplever en blid igangsætning for derefter at blive skudt godt op i fart. Og ved hurtig, rytmisk kurvekørsel, hvor turboladeren forbliver oppe i omdrejninger, glæder man sig bare over, at der er kræfter nok til sportslig kørsel. Momentkurven peaker ved 2000 omdr./min og er langt mere spids end man normalt oplever ved moderne dieselmotorer – men det er egentlig blot en anden måde, at sige det samme på!

 

Brummer

Maskineriet brummer lidt under acceleration, hvad der står i kontrast til, at Honda har udstyret bilen med lydeliminering, dvs. en lille lydgenerator, der sender lydbølger ud i modsat fase af den lyd, motoren kreerer. Forklaringen er, at systemet ikke trinløst håndterer ethvert lydbillede og kun tager sig af frekvenser på under 100 hz, men lidt støj er nu heller ikke af vejen i en dynamisk bil. Omvendt er vibrationsniveauet ganske svagt, hvilket er imponerende, fordi Honda også har bortrationaliseret (af vægtgrunde) et svinghjul (der er dog fortsat ét tilbage…).

 

Honda Civic 1,6 diesel kommer på markedet i Danmark til marts og Honda Danmark forventer en pris, der ligger mellem den nuværende benzinmodel til 250.000 kroner og 2,2 dieselen til 290.000. Helhedsindtrykket af Civic’en er en afslappende harmoni mellem bilens potentiale og det nye maskineri – og så er den gode brændstoføkonomi da heller ikke at kimse af...


Earth Dreams Technology er Hondas navn for miljørigtig motorteknologi.

Læs også: Honda Civic 1,8 Sport test >>>

Læs også: Honda Civic 2,2 i-DTEC Sport test >>>


Honda Civic First Test i Motorradioen Del 1 >

Honda Civic First Test i Motorradioen Del 2 >



Fakta om Honda Civic 1,6 i-DTEC:


Lancering i Danmark: marts 2013.

Motor: 1,6 liters turbo-diesel

6 manuelle gear.

Max Effekt: 120 hk

Max drejningsmoment; 300 Nm/2000 omdr./min.

0-100 km/t: 10,2 sek.

Tophastighed: 207 k/t

Brændstoføkonomi: Blandet kørsel: 27,8 km/l. Landevejskørsel: 30,3 km/l. Bykørsel: 25 km/l.


Link til importøren


 

 

 

En pudsig detalje er vindbryderen under baglygterne, som strømliner vindflowet omkring bilen og forbedre aerodynamikken. Den kendes fra den hidtidige 2,2 liters dieselmodel men er blevet større på den nye 1,6 liters diesel.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt