- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Honda CR-Z i opgraderet udgave:

Mere power til sportslig hybrid


Af Søren Clauding – december 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda fremstiller verdens eneste hybridbil med manuelt gearskift. Den hedder CR-Z og er en bil, der ikke ses mange af i Danmark, på trods af en acceptabel pris på lidt over 300.000 kroner. Der er tale om en fancy designet hybridbil, hvor batteriet egentlig har mest at skulle have sagt, når der er brug for lidt ekstra kræfter.

 

Hidtil har det ikke være meget. 15 hk, når det gik hård for sig. Men nu er CRZ på vej med en effektforøgelse af elektromotoren, så de nu yder 20 hk. Effektforøgelsen er bl.a. opnået ved nu at anvende litium-ion batteri. Også 1,5 liters benzinmotoren præsterer mere effekt – 121 hk versus 114 – og det samlede resultat giver et maksimum på 137 hk (fordi topeffekten for de to motorer ikke leveres samtidig) og muligheden for at nå 100 km/t på bare 9 sekunder. Det er i sig selv overbevisende tal leveret af en bil, der fortsat kan køre 20 km på en liter benzin.



Visuel pondus

Den nye CR-Z, som kommer til Danmark midt på året 2013, har også fået et nyt front- og bagparti, den har fået tilført mere visuel pondus og samtidig har den fået en lille næsten undseelig knap.

 

Knappen kan bruges ved hastigheder over 30 km/t når batteriet er mere end halvt opladet. Når den aktiveres, tilføres der ekstra elektromotorkraft, som reelt mærkes som et lille boost. Det gør det muligt at køre ekstra sportsligt, men kun i sekvenser af 10 sekunder af gangen. Derfor er den i praksis nok mest en feature, som gør overhalinger hurtigere og sikrere.

 

Foruden de udvendige design-detaljer er instrumentpanelet blevet europæiseret, så det nu er sort i stedet for den traditionelle japanske grå farve.

 

Der er ingen mærkbar forskel på køreegenskaberne for den nye variant og den eksisterende. Effektforøgelsen mærkes og det er fortsat flot, at man kan skabe en så god brændstoføkonomi og så effektivt gearskifte – og ret sportslige køreegenskaber – men den ukonventionelle teknologi.


Læs også: Honda CR-Z 1,5 GT >>>

Honda CR-Z First Test i Motorradioen Del 1 >

Honda CR-Z First Test i Motorradioen Del 2 >





Fakta om Honda CR-Z 1,5 SOHC i-VTEC:


Motor: 1,5 liters 121 hk benzinmotor samt en 20 hestes elektromotor. 6 trins manuel transmission.

0-100 km/t: 9,9 sek, Tophastighed: 200 km/t.

Brændstoføkonomi: Blandet kørsel: 20 km/l. Bykørsel: 16,7 km/l.


Link til importøren

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt