- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive: Honda CR-V

Ny og endnu bedre CR-V


Af Søren Clauding – 13. september 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Honda har haft stor succes med den hidtidige CR-V – en rummelig SUV af høj kvalitet (læs vores seneste test af Honda CR-V hér >>>). For nylig sænkede man priserne med 100.000 kroner og det gav naturligt nok ekstra skub i salget. Og nu er man klar med en helt ny generation – den fjerde – som kommer på markedet i Danmark midt i november i år, til priser som ikke er meget højere end de hidtidige, efter prissænkningen vel at mærke.

 

De endelige listepriser er ikke færdigforhandlet endnu, men på et yderst prisfølsomt marked som det danske, hvor en prisændring på 10.000 kroner bliver til 30.000 kroner når de danske afgifter er lagt på, er det naturligvis vigtigt, at Honda sikrer sig den bedst mulige position.

 

”CR-V skal sælges”

”Vi har ingen småbiler til at redde styksalget som flere af vores kolleger, til gengæld vil vi gerne sælge mange CR-V’er, derfor er prissætningen en afgørende faktor for os,” fortalte Honda’s danske direktør Mikael Larsen i forbindelse med de første globale testkørsler af den nye bil.

 

Michael Larsen håber på og forventer, at den billigste variant vil kunne markedsføres til under 350.000 kroner. Bliver det tilfældet, er grundlaget lagt for en succes i bilkategorien, for den nye Honda CR-V er forbedret på en række punkter, som givetvis også vil appellere til det danske publikum. Ikke mindst fordi udstyrsniveauet er meget højt for ”indstigningsmodellen”.

 

”Vi satser ikke på at have prisbillige varianter for at få opmærksomhed – biler, som kunderne alligevel fravælger,” siger Michael Larsen. ”Vores modelvarianter er dem, vi forventer at kunderne vil købe.”

 

Skulpturelt design

For det første ser den nye CR-V anderledes ud. Den fremskudte ”underkæbe”, som kendetegnede den hidtidige model, er fjernet. Nu er udseendet mere skulpturelt og formentlig mere spiseligt for en større gruppe bilkøbere, og det er opnået uden at gå på kompromis med det dynamiske look. Den nye CR-V har bl.a. derigennem også opnået en bedre aerodynamik, der i kombination med en række andre indgreb har forbedret brændstoføkonomien med over 12 procent.

 

Desuden rummer bilen mere – til trods for, at den er 3 cm lavere end forgængeren. Faktisk er der så meget plads i bagagerummet, at Honda uden tøven kaldet det for det største i klassen. Et hurtigt spot på konkurrenternes specifikationer bekræfter det. Og et mål på 589 liter, som, når bagsæderyglænene lægges ned, øges til tæt ved 1,7 kubikmeter taler deres eget sprog. Der er rigtig meget plads i den bil.

 

Pladsen er ikke engang taget fra bagsædepassagererne selvom bilens ydre mål stort set er identiske med forgængerens. Der er forbavsende god benplads på bagsædet og netop den faktor er stærk i forsøget på at erobre en større del af erhvervskunderne i kategorien: At man f.eks. har mulighed for at sætte sig ind på bagsædet i sin bil med en computer på skødet og have god plads både over skuldrene og til benene plus masser af plads i bagagerummet tæller meget for mange erhvervsfolk.

 

Flip mekanisme

Honda har det med at være ekstra geniale, når det gælder bagsædedesignet i deres biler. CR-V er ingen undtagelse, idet man kan lægge bagsæderne ned ved et enkelt træk i en strop, placeret ved bagsædernes underkant. Et let træk, så vipper siddepladsen op imod forsædernes ryglæn, alt imens nakkestøtterne folder 90 grader og bagsæderyglænet falder ned på plads – hvorved der også opnås et næsten plant bagagerumsgulv. Det er så enkel og let en operation.

 

Når sæderne igen skal benyttes til at sidde på, er forløbet ikke helt så let, da skal man selv lige sætte siddepladsen på plads og løfte bagsæderyglænet op – her får man ikke assistance af tyngdekraften. Men også den operation er enkel og kræver ikke mange kræfter.

 

Interiørdesignet er i øvrigt helt i harmoni med de udvendige linjer, alt er overskueligt og let tilgængeligt.

 

Både diesel og benzin

Honda CR-V vil kunne leveres med to forskellige motortyper. Dels en 2-liters benzinmotor, der yder 155 hestekræfter, dels en 2,2-liters turbodiesel, der præsterer 150 hk. Motorerne er baseret på de hidtil kendte maskiner, men de er blevet miljø-optimeret og medvirker derigennem også til de forbedrede forbrugstal.

 

Honda har imidlertid også forbedret lydbilledet markant. Man har reduceret kabinestøjen med omkring 50 procent og derigennem bidraget stærkt til komfortniveauet i bilen.

 

Honda CR-V har som en ægte SUV mulighed for at trække på alle fire hjul. Men den kan for første gang i modellens historie nu også leveres alene med træk på forhjulene. Det gør naturligvis bilen billigere og førnævnte prisniveau for den billigste modelvariant gælder den tohjulstrukne version. Det er da heller ikke for at opnå bedre forbrugstal, at man sælger en 2WD variant, for Honda har, ved at foretage et radikalt skifte fra hydraulisk styret 4WD til et elektronisk kontrolleret elektrisk aktiveret firehjulstræk ”AWD”, gjort det muligt, at køre med træk på alle fire hjul, uden at brændstofforbruget stiger med mere end 5 procent.


 

Køreoplevelsen: Fast og præcis - læs mere >>>


Honda CR-V first test i Motorradioen Del 1 >>>
Honda CR-V first test i Motorradioen Del 2 >>>


 Link til importøren


 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt