- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2012 Genève Motorshow:

Renault Zoe revolutionerer el-bilmarkedet


Af Søren Clauding – marts 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault har erklæret krig. Krig imod hybriderne. Den franske fabrik satser målrettet på elektrobiler, biler, der alene kører på elektricitet uden range-extenders, hjælpende benzin- eller dieselmotorer eller hvad nu konkurrenterne er kommet op med. Renault Zoe revolutionerer elbilmarkedet med en indstigningspris på bare 15.700 Euro og i Danmark bliver prisen 161.000 kroner.

 

Den er oven i købet lige om hjørnet, for allerede dette efterår vil Zoe være i serieproduktion. En B-segmentbil, der kan køre op til 210 kilometer på en opladning i henhold til den officielle NEDC (New European Driving Cycle) norm. Vel at mærke for en bil, der, om end den har et yderst smart design, ikke i sig selv ligner en ”anderledes bil”.

 

Det har perspektiver, om noget sted i verden så i Danmark. Afgiftsfritagelsen herhjemme indebærer, at Zoe er prissat på samme niveau som andre B-segmentbiler. Det kan ingen af de øvrige el-biler på markedet hamle op med, endsige komme i nærheden af.

 

Range optimiZer

Renault Zoe er under huden ret avanceret. Den indeholder det, Renault selv kalder ”Range OptimiZer”, som kombinerer tre vigtige nyudviklinger: En ny generation af det anlæg, der genindvinder bremseenergien, en varmepumpe og ikke mindst nogle helt nyudviklede Michelin dæk til elektriske biler.

 

Lidt data om Renault Zoe:


Længde: 4,08m

Bagagerumskapacitet: 338 liter

5 sæder

El-motor: Effekt: 88 hk. Drejningsmoment: 220 Nm.

Batteri: Lithium-ion

Topfart: 135 km/t

Opladningstid fra tom til fuld: 16A: 9 timer. 63A (3-fasede opladningsstationer): 30 minutter


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt