Renault har erklæret krig. Krig imod hybriderne. Den
franske fabrik satser målrettet på elektrobiler,
biler, der alene kører på elektricitet uden
range-extenders, hjælpende benzin- eller
dieselmotorer eller hvad nu konkurrenterne er kommet
op med. Renault Zoe revolutionerer elbilmarkedet med
en indstigningspris på bare 15.700 Euro og i Danmark
bliver prisen 161.000 kroner.
Den er oven i købet lige om hjørnet, for allerede
dette efterår vil Zoe være i serieproduktion. En
B-segmentbil, der kan køre op til 210 kilometer på
en opladning i henhold til den officielle NEDC (New
European Driving Cycle) norm. Vel at mærke for en
bil, der, om end den har et yderst smart design,
ikke i sig selv ligner en ”anderledes bil”.
Det har perspektiver, om noget sted i verden så i
Danmark. Afgiftsfritagelsen herhjemme indebærer, at
Zoe er prissat på samme niveau som andre
B-segmentbiler. Det kan ingen af de øvrige el-biler
på markedet hamle op med, endsige komme i nærheden
af.
Range optimiZer
Renault Zoe er under huden ret avanceret. Den
indeholder det, Renault selv kalder ”Range OptimiZer”,
som kombinerer tre vigtige nyudviklinger: En ny
generation af det anlæg, der genindvinder
bremseenergien, en varmepumpe og ikke mindst nogle
helt nyudviklede Michelin dæk til elektriske biler.
Lidt data om Renault Zoe:
Længde:
4,08m
Bagagerumskapacitet:
338 liter
5 sæder
El-motor:
Effekt: 88 hk. Drejningsmoment: 220 Nm.
Batteri:
Lithium-ion
Topfart:
135 km/t
Opladningstid fra tom til fuld:
16A: 9 timer. 63A (3-fasede opladningsstationer): 30
minutter
|