Med en hel ny generation og ikke mindst et nyt
tilnavn tager Ford hul på en ny æra for den populære
Transit. Fremover hedder den ikke bare Transit, men
i det konkrete tilfælde Transit Custom – og det
samme gør sig gældende for søstermodellen med
sideruder og bagsæder: Den nye Ford Transit bus
hedder nu Tourneo Custom.
Der findes allerede en mindre Transit, baseret på en
anden teknisk platform. Tilsvarende findes den
eksisterende Transit, der i det store hele svarer
til den nye Custom, også med både forhjulstræk og
baghjulstræk. Det bliver for så vidt også tilfældet
fremover, men den baghjulstrukne Transit kommer
først senere og er større end ”Custom” modellerne.
I Danmark til november
Dermed er rammerne lagt for markedsføringen af den
nye bil, som for øvrigt så dagens lys – eller i
hvert fald en kolossal mængde af projektlys – på
forårets motorshow i Genève. Nu er den køreklar og
til november lander den i Danmark, hvor den skal
tage over efter den massive succes, som forgængeren
var eksponent for. I segmentet er den ”gamle”
Transit markedsledende og det er en position,
Transit Custom skal bevare og gerne udbygge. I alle
tilfælde forventer Ford at sælge 2500 eksemplarer i
2013 – det er 2,5 gange flere end i år og året der
gik.
Det mål skal de såmænd nok nå, hvis ikke markedet
ændrer sig radikalt. For den nye Transit er
fornuftigt prissat (den billigste van kommer til at
koste 211.000 kroner inkl. moms – 176.290 excl.
moms) og den er forbedret/moderniseret, så
forgængeren næsten ikke er til at genkende.
Tænksomt disponeret plads
Men selvfølgelig eksisterer forgængeren/forgængerne
i form af den erfaring, Ford siden midt 60’erne har
opnået med Transit-konceptet. Gulvet i det næsten 6
kubikmeter store varerum udgør en god, solid støtte
for al det, man kan finde på at stuve derind.
Pladsen under forsæderne er udnyttet, der er anbragt
en såkaldt lastluge i adskillelsen mellem varerum og
førerkabine, så der er en læsselængde nederst i
varerummet på de magiske 3,085 meter – og det er
oven i købet i den korte af udgaverne.
Transit Custom vil naturligvis som forgængeren både
kunne leveres med kort og en lidt længere
akselafstand. Forskellen er dog beskedne 800 liter
på den korte og den lange, men tilbuddet er der. Og
læsselængden på den lange version er 3,452 meter.
Dermed er der i begge varianter plads til tre
europaller.
Det er ikke uvæsentligt med den forskel i størrelse,
for det er Fords erfaring, at mange virksomheder
downsizer deres varevogne for at spare penge. Men er
behovet der stadig for stor transport kapacitet, er
den lange version af Transit Custom et muligt
alternativ.
Personbils-kabine
Visuelt er designet shinet gevaldigt op. Der er ikke
mange design-ligheder med forgængeren (se
f.eks. vores test af den nuværende Ford Transit hér
>>>), og indenfor føler man sig på det nærmeste
hensat til en Ford Focus. Overdrevet, naturligvis,
for siddestillingen er forskellig og Transit’en har
en lang
række
anderledes praktiske løsninger (som f.eks. et
handskerum, der er tilpasset størrelse af arkiv
ringmapper). Men indtrykket holder til
sammenligningen, for Ford har anvendt samme
designsprog som i Focus. Det klæder også Transit.
Kører fremragende
Undervognen består af et traditionelt McPherson
fjederben fortil og bagtil har man igen benyttet et
bladfjederprincip. Det er lidt gammeldags, men den
bedste løsning, mener man hos Ford. Og vi er lette
at overbevise, for den tendens til medstyring, man
typisk oplever fra et bladfjeder ophæng, er ikke
særlig mærkbart. Nu gav præsentationen af den nye
Transit Custom ikke overvældende mange muligheder
for en tilbundsgående test af bilens undervogn, men
Ford havde læsset bilerne med omkring 400 kg, og man
fik derfor en vis indikation af, hvordan bilerne vil
opføre sig i praktisk brug.
Køreoplevelsen var endda det måske mest
overbevisende, for den kører ret godt. Godt nok var
der lagt 400 kg i bagagerummet, men læsset var
placeret lavt og medvirkede derfor til at sænke
tyngdepunktet – i hvert fald ikke det modsatte.
Alligevel fik man en god fornemmelse af en yderst
velafstemt affjedring, et godt vejgreb og gode
præcise styreegenskaber. Sidevind var der intet af –
så følsomheden i den situation må vi afprøve en
anden gang.
Tre motorvarianter
Bilerne var udrustet ned den mellemste af de tre
dieselmotorer, man kan få Transit Custom udstyret
med. Den præsterer 125 hestekræfter og et moment på
350 Nm. Så længe den ikke skal bruges til at race ud
af motorvejene med, med hastigheder over det i
Danmark tilladte, er trækkraften i 125-hestes
udgaven mere end tilstrækkelig.
Den mindste motor på 100 hk har vi ikke prøvet, men
den er næppe meget forskellig fra den hidtidige
100-hestes maskine, hvorimod den store 155 hestes
diesel var lagt i de 9-sædede Tourneo Custom
modeller, vi også fik lejlighed til at stifte
bekendtskab med (læs
den første køreoplevelse af Tourneo Custom hér >>>).
Den mest økonomiske af motorerne kan få den mindste
af varianterne til at køre 15,4 km/l.
Sikkerhedsstrukturen både for og bag er skabt for at
kombinere de bedste funktionelle egenskaber med et
højt sikkerhedsniveau.
|