- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Ford Focus 1,0 EcoBoost

Turbokraft i A4-format


Af Søren Clauding – 22. februar 2012


Lyt til indslaget i Motorradioen på YouTube >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tidligere var turboladere ikke alene ensbetydende med ekstra motorkraft. Et dengang mindre vigtigt biprodukt var en voldsomt forøget brændstoføkonomi. Siden har tingene taget en anden retning og i dag kan man ikke forestille sig en dieselmotor uden turbolader. Nu er benzinmotorerne godt på vej og de tilbyder mange kræfter, god benzinøkonomi og en masse andre fordele, hvad Fords helt nye 3-cylindrede EcoBoost motor er det bedste udtryk for. En motor, hvor motorblokken er så lille, at den kan stå på et A4-ark.

 

Vi har været blandt de første i verden til at prøve den nye motor, monteret i Ford Focus både som hatchback og stationcar. Det skete på snoede landeveje i bjergområderne vest for Barcelona og den første køreoplevelse handlede ikke om motorstørrelse og benzinforbrug. Derimod fornemmede man fra de aller første meter en radikalt anderledes motor. Ja, inden der blev sat i gear, var tingene ikke helt almindelige.

 

Utrolig lydløs

Når der trykkes på startknappen høres den nuttede pludren, som kendetegner 3-cylindrede motorer. Men man skal høre godt efter, for den lille 1-liters maskine gør ikke meget væsen af sig.

 

Lidt mere lyd sender den fra sig, når man lader den arbejde sig op til maksimalydelsen på 125 hestekræfter. Men det er ikke meget. Og lydoplevelsen, når den overhovedet skærer igennem vindstøj og støj fra hjulophængene (som der nu i øvrigt heller ikke er meget af i en Ford Focus) minder ikke nævneværdigt om en 3-cylindret maskine. Snarere en halveret 6’er.

 

Lineært træk

Trækkraften er fuldstændig lineær. Med speederen i bund leveres det maksimale drejningsmoment på 170 liter allerede fra ganske lave omdrejningstal, fra 1300 omdr./min, dvs. lige over tomgangsfart. Et overboost kan endda bringe det helt op på 200 Nm, når der er brug for ekstra hurtig og øjeblikkelig acceleration og speederen bevæges hurtigt i bund. Omdrejningstælleren bevæger sig med konstant fart op til 6500 omdr./min. I den øvre ende af omdrejningsskalaen glæder man sig over de mange hestekræfter. Undervejs derop glæder man sig bare. Fordi det lineære træk er en yderst komfortabel opleves, der kan sidestilles med følelsen i en elektrisk bil.

 

Det er en rigtig fin benzinmotor, Ford har bygget. Og mon ikke også man glæder sig, når der skal tankes op. 20 kilometer kan Focus’en køre på en liter benzin med den kraftige 125 hestes variant. Kan man nøjes med 100 hestekræfter, kan man komme helt op på 20,8 km/l. Men det er ikke forskellen i benzinøkonomi, der bør afgøre, om man vælger 125 frem for 100 hk. Og egentlig heller ikke anskaffelsesprisen, for de ekstra 25 heste koster kun en merpris på 13.000 kroner og oven i købet får man et sjette gear. Det er ens temperament, der her skal blande sig i beslutningsfasen.

 

Lidt teknik:

Normalt vil en 1-liters 3-cylindret benzinmotor præstere i nabolaget af 70 hestekræfter. Forøgelsen til 100 respektive 125 hk opnås gennem brug af en ganske lille turbolader, der er i stand til at booste forbrændingskamrene med en rotationshastighed på op til 248.000 motoromdrejninger/minut. Det er rigtigt hurtigt, det udvikler en del varme og det har Ford klaret ved at lade motorens udblæsningsmanifold indgå som en integreret del af motorblokken.

 

Desuden har Ford splittet motorens kølingssystem i to, i princippet hver sin side af motorblokken. Derved får udblæsningskølevandet lov til at køle den lille turbolader (og det sker allerede når motoren i forvejen er kold), hvorimod den anden del, som er placeret på indsugningssiden, ikke blander sig i motortemperaturen før den når normal arbejdstemperatur.


 


Mange fordele

Den lille finte har mange fordele. Udover den store turbo rotationshastighed, som altså kun kan opnås, fordi turboen bliver tilstrækkeligt afkølet, og det faktum, at turboladeren kan føde cylindrene allerede ved koldstart, er motoren lynhurtigt oppe i arbejdstemperatur. Derved spares der benzin og der leveres varme til passagerkabinen i en fart. En af svaghederne ved de traditionelle 3-cylindrede benzin indsugningsmotorer er netop, at de bruger lang opvarmningstid.

 

Ford har valgt at benytte en støbejernsblok. Derved har man kunne konstruere ganske tynde cylindervægge, derved ledes varmen også hurtigere væk, og sidst men ikke mindst, er motorblokken blevet så lille, at den populært sagt fylder det samme som et A4-ark i stående position.

 

Drivrem i olie

Man har benyttet mange små finesser undervejs i konstruktionsprocessen, bl.a. en drivrem, som kører i olie og derfor kan holde i samtlige de 250.000 kilometer, Ford har defineret som motorens levetid. Der benyttes direkte indsprøjtning med et tryk på 150 bar og multiimpulser flere gange pr. stempelslag og benzin/luftblandingen spules så at sige ind i forbrændingskammeret via i alt seks huller pr. cylinder. Dobbelt ventilstyring er også en del af hemmeligheden bag de gode forbrugstal og den brede momentkurve.

 

Resultaterne taler deres eget sprog. Sammenligner man med den hidtidige 1,6 liters benzin indsugningsmotor leverer 1,0 EcoBoost med 125 hk  den samme effekt, et lidt højere moment men ikke mindst en forbedring af brændstoføkonomien fra 16,7 til 20,0 km/l. Og nok så væsentligt: Den er langt mere lydløs, mere civiliseret om man vil og overordnet set et klart udtryk for, hvor langt bilfabrikkerne er nået hvad angår miljøhensyn og komfortforbedring.

 

 

 


Ford Focus 1,0 EcoBoost i Danmark

I Danmark introduceres Ford Focus EcoBoost i løbet af marts og der sættes særlig fokus på den, når alle forhandlerne har fået biler leveret, ved et Åbent Hus arrangement i april. Senere på året vil den også kunne fås i Ford C-Max såvel som den nye B-Max, der har verdenspremiere på Genève Motorshow først i marts.


Hurtige fakta om Ford Focus 1,0 EcoBoost:


1,0 EcoBoost M5: Manuelt gearskift, 5 gear. 100 hk. 20,8 km/l. 109 g CO2/km. 0-100 km/t: 12,5 sek. Topfart: 185 km/t. Trend-udgave: kr. 251.400. Årlig ejerafgift: kr. 520.

 

1,0 EcoBoost M6: Manuelt gearskift, 6 gear. 125 hk. 20,0 km/l. 114 g CO2/km. 0-100 km/t: 11,3 sek.Topfart: 193 km/t. Trend-udgave: kr. 264.400. Årlig ejerafgift: kr. 520.

 

1,0 EcoBoost M5 Stationcar. Manuelt gearskift, 5 gear. 100 hk. 20,4 km/l. 112 g CO2/km. 0-100 km/t: 12,7 sek. Topfart: 185 km/t. Trend-udgave: kr. 261.400. Årlig ejerafgift: kr. 520.

 

1,0 EcoBoost M6 Stationcar: Manuelt gearskift, 6 gear. 125 hk. 19,6 km/l. 117 g CO2/km. 0-100 km/t: 11,5 sek. Topfart: 193 km/t. Trend-udgave: kr. 274.400. Årlig ejerafgift: kr. 1080.


Link til importøren


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt