Nøgleordene var, at det skulle være nemt. Det er
basis filosofien bag konstruktionen af den nye Ford
B-Max, Fords bud på en kompakt SUV, en bil, der
regulært bryder grænserne. Om det så også gjaldt
udviklingsprocessen, er måske mere tvivlsomt, for
B-Max har været fire år undervejs. Men resultatet er
blevet, at bilen omdefinerer begrebet adgangsforhold
til kabinen, ganske enkelt fordi Ford har fjernet
den faste B-stolpe og flyttet halvdelen ind i
fordøren og den anden halvdel ind i bagdøren.
Samtidig har man valgt, at den bageste sidedør
skulle være en skydedør og derved har man opnået en
døråbning på op til 150 cm. Det er unikt.
Kompakt SUV
Ford B-Max er en ret kompakt bil. Den måler kun 4,08
meter i længden og er dermed markant kortere end en
af de nærmeste konkurrenter, Opel Meriva, som også
byder på et anderledes dørkoncept (læs
vores test af Opel Meriva hér >>>). B-Max er
baseret på den vellykkede B-platform, som desuden
benyttes til Ford Fiesta. Og måske skal B-Max i
kraft af dens længde i højere grad ses som en
overbygning på Fiesta modellinjen end som en
konkurrent til andre kompakte SUV’er. Simpelthen
fordi det handler om adgangsforhold og fleksibilitet
mere end rå plads.
Egentlig er det ikke så meget lettere at stige ind i
en B-Max end i andre kompakte SUV’er, for man skal
jo alligevel kante sig uden om forsædernes ryglæn.
Men hvis det handler om at betjene f.eks. en
barnestol på bagsædet eller hjælpe et ældre
familiemedlem ind og ud af bilen, er den
kæmpemæssige døråbning en unik fordel. Det samme
gælder, hvis man skal bugsere store bagagemængder på
plads i kabinen. B-Max er en rigtig brugsbil.
Fleksibelt bagagerum
Bagagerummet er i sig selv rummeligt, godt 300
liter, sammenlignet med biler med samme ydre
dimensioner. Bagagerumsbunden kan installeres i to
niveauer, og rigtig godt bliver det, når
bagsæderyglænene foldes ned og i forbindelse med
bagagerumsbunden i øverste position udgør et helt
plant ”varerum”. Oven i købet kan passagerforsædets
ryglæn foldes vandret og derved kan man transportere
op til 2,30 meter lange genstande. Det er også ret
unikt.
Benpladsen på bagsædet er ikke overvældende, hér
sætter de ydre mål naturlige begrænsninger, og
skydedørsarrangementet tager også lidt af
kabinebredden. Omvendt har man fordelen af eminente
ind- og udstigningsforhold, når der ikke er meget
plads ved siden af bilen.
Familiebil
I forbindelse med de første globale prøvekørsler af
den nye B-Max definerede Ford målgruppen for B-Max
som yngre familier med 1-2 børn samt mennesker i den
såkaldte tredje alder, altså fra pensionsalderen og
opefter.
Det stiller krav til bilens visuelle design, for
meningerne mellem aldersgrupperne kan være ret
forskellige. Ford har valgt den sikre vej og
benyttet den linjeføring, som allerede kendes og er
blevet modtaget med succes i den lidt større (og
noget dyrere) C-Max. Det er klogt, for man forventer
at 40 procent af køberne til B-Max kommer fra større
biler og kun 20 procent tidligere har ejet en mindre
bil.
SYNC
Med Ford B-Max har man imidlertid ikke alene valgt
en innovativ dørkonstruktion, man implementerer også
elektroniske løsninger, kaldet SYNC, hvor man
integrerer bilens kommunikationssystem med brugerens
mobiltelefon. Der er tale om stemmestyret betjening
af systemerne og SYNC omfatter et nødkaldesystem,
hvor systemet i tilfælde af en ulykke skaber kontakt
til en alarmcentral og via GPS identificerer bilens
position for siden at tilkalde hjælp, hvis man ikke
kan få kontakt med personerne i bilen.
En nyhed i den klasse er også Active City Stop, som
ved hastigheder under 30 km/t katastrofebremser
bilen, såfremt eksempelvis en fodgænger træder ud
foran bilen, og derved eliminerer førerens naturligt
langsommere reaktionstid.
Avanceret ekstraudstyr
B-Max kan desuden leveres med udstyr som 8 højtalere
og audiosystem fra Sony, bakkamera, nøglefri
betjening, opvarmet forrude og meget mere.
Den introduceres i Danmark i november måned og den
laveste introduktionspris er 214.000 kroner,
naturligvis givet af prisniveauet blandt de førende
af konkurrenterne. Det er ikke utænkeligt, at
prislisten vil blive revurderet, når først bilen er
landet i Danmark.
|