Den nye Toyota Avensis er visuelt strammet op.
Bagpartiet er blevet mere harmonisk, lidt frækkere,
lidt lettere. I kabinen har man
variationsmuligheder, som gør det muligt at
underbygge de ydre linjer. Materialevalget rykker
Avensis opad – det var så også tiltrængt, men nu er
det sket og det tjener til bilens ros. Pladsforhold
og funktion er ikke væsensforskellige fra
forgængeren.
Køreoplevelsen er også forbedret. Affjedringen er en
smule strammere i kraft af tykkere
krængningsstabilisatorer og stabiliteten ved høj
fart er blevet bedre, om end de franske
hastighedsbegrænsninger under de første globale
testkørsler i Nice ikke gjorde det muligt at teste
bilen til grænsen af dens fartformåen. Kørekomforten
har ikke lidt skade, tværtimod, fordi bilen nu
ligger mere roligt på vejen, og så er støjniveauet
sænket.
Meget bedre diesel
Det sidste har især betydning i relation til den nye
2-liters D-4D 124-hestes dieselmotor, som lanceres
sammen med den opstrammede Avensis, for sandt at
sige har Toyotas dieselmotorer været OK, de har
levet op til gennemsnittet, men heller ikke mere -
de har ikke ligget i føring. Det gør den nye diesel
heller ikke, men den er kommet tæt på en
førerposition. Under acceleration brummer den med,
ved konstant motorvejsfart/landevejsfart hører man
den stort set ikke.
Og dieselmaskinen er bestemt meget interessant, når
det gælder Avensis og bilens position på markedet,
for Toyota har som antydet ovenfor ikke været
førende indenfor dieseldrift med en fordeling af
salget af benzin kontra diesel på 70/30 (for
totalmarkedet er fordelingen 33/67). Den nye motor
opfører sig ikke bare bedre, den gør det også muligt
at nå 100 km/t på 9,7 sekunder, samtidig med at det
officielle forbrugstal er 22,2 km/l (forgængeren
kørte 18,5 km/l). Det er meget pænt for så stor en
bil. 2-liters dieselen er den mest
bemærkelsesværdige i paletten af dieselmotorer, men
den suppleres af 2 andre og velkendte dieselmaskiner på hhv. 150
og 177 hk. De kører selvsagt ikke så langt på
literen. På grund af den nye dieselmotor forventer
Toyota at ændre på fordelingen af benzin kontra
diesel salget til 55/45.
Benzinmotorens muligheder
I Nice var der også mulighed for at stifte
bekendtskab med den nye Avensis, udrustet med
Toyotas velkendte 147-hestes 1,8 benzinmotor. Den
yder 147 hestekræfter og har fartpræstationer som
2,0 D-4D, men den skal køres oppe i omdrejninger for
at levere varen. Kører man den stilfærdigt, er den
yderst civiliseret og lydløs. Henter man kræfterne
ud af den, går lidt af stilheden fløjten, men sjovt
nok kan den køres helt sportsligt – hvilket stemmer
meget godt med den opstrammede undervogn – og det er
lidt forskelligt fra forgængeren. Forbrugstallene er
en anelse forbedret i forhold til den hidtidige, men
det er ude på marginalerne.
Den kendte 1,8 liters benzinmotor monteret i den nye
Avensis giver en smule forbedret benzinøkonomi.
Det er også marginalt, hvordan den nye Avensis
kommer til at adskille sig fra forgængeren, hvad
angår listeprisen, men heldigvis går prisen den
samme vej som brændstofforbruget: Den falder en
smule.
Udstyr, Touch & Go
Oven i købet får man mere udstyr for pengene,
herunder tilgang til Toyota Touch & Go
multimedie-system. Systemet er en række
sammenhængende elektroniske funktioner, præsenteret
på et 6,1” trykfølsomt display i midterkonsollen.
Idéen er, at integrere audio, trip-information,
bak-kamera, navigation, Google-search, email etc. i
en enkelt enhed. Det fungerer glimrende, men kræver
et vist studie, hvis alle funktioner skal udnyttes –
præcis som med en hvilken som helst anden computer.
|