- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Toyota Avensis

Mere bil og bedre motorer – sådan kører den nye Avensis


Af Søren Clauding – 19. december 2011


Læses i sammenhæng med ”Toyota strammer op” >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Toyota Avensis er visuelt strammet op. Bagpartiet er blevet mere harmonisk, lidt frækkere, lidt lettere. I kabinen har man variationsmuligheder, som gør det muligt at underbygge de ydre linjer. Materialevalget rykker Avensis opad – det var så også tiltrængt, men nu er det sket og det tjener til bilens ros. Pladsforhold og funktion er ikke væsensforskellige fra forgængeren.

 

Køreoplevelsen er også forbedret. Affjedringen er en smule strammere i kraft af tykkere krængningsstabilisatorer og stabiliteten ved høj fart er blevet bedre, om end de franske hastighedsbegrænsninger under de første globale testkørsler i Nice ikke gjorde det muligt at teste bilen til grænsen af dens fartformåen. Kørekomforten har ikke lidt skade, tværtimod, fordi bilen nu ligger mere roligt på vejen, og så er støjniveauet sænket.

 

Meget bedre diesel

Det sidste har især betydning i relation til den nye 2-liters D-4D 124-hestes dieselmotor, som lanceres sammen med den opstrammede Avensis, for sandt at sige har Toyotas dieselmotorer været OK, de har levet op til gennemsnittet, men heller ikke mere - de har ikke ligget i føring. Det gør den nye diesel heller ikke, men den er kommet tæt på en førerposition. Under acceleration brummer den med, ved konstant motorvejsfart/landevejsfart hører man den stort set ikke.

 

Og dieselmaskinen er bestemt meget interessant, når det gælder Avensis og bilens position på markedet, for Toyota har som antydet ovenfor ikke været førende indenfor dieseldrift med en fordeling af salget af benzin kontra diesel på 70/30 (for totalmarkedet er fordelingen 33/67). Den nye motor opfører sig ikke bare bedre, den gør det også muligt at nå 100 km/t på 9,7 sekunder, samtidig med at det officielle forbrugstal er 22,2 km/l (forgængeren kørte 18,5 km/l). Det er meget pænt for så stor en bil. 2-liters dieselen er den mest bemærkelsesværdige i paletten af dieselmotorer, men den suppleres af 2 andre og velkendte dieselmaskiner på hhv. 150 og 177 hk. De kører selvsagt ikke så langt på literen. På grund af den nye dieselmotor forventer Toyota at ændre på fordelingen af benzin kontra diesel salget til 55/45.

 

Benzinmotorens muligheder

I Nice var der også mulighed for at stifte bekendtskab med den nye Avensis, udrustet med Toyotas velkendte 147-hestes 1,8 benzinmotor. Den yder 147 hestekræfter og har fartpræstationer som 2,0 D-4D, men den skal køres oppe i omdrejninger for at levere varen. Kører man den stilfærdigt, er den yderst civiliseret og lydløs. Henter man kræfterne ud af den, går lidt af stilheden fløjten, men sjovt nok kan den køres helt sportsligt – hvilket stemmer meget godt med den opstrammede undervogn – og det er lidt forskelligt fra forgængeren. Forbrugstallene er en anelse forbedret i forhold til den hidtidige, men det er ude på marginalerne.


Den kendte 1,8 liters benzinmotor monteret i den nye Avensis giver en smule forbedret benzinøkonomi.


Det er også marginalt, hvordan den nye Avensis kommer til at adskille sig fra forgængeren, hvad angår listeprisen, men heldigvis går prisen den samme vej som brændstofforbruget: Den falder en smule.

 

Udstyr, Touch & Go

Oven i købet får man mere udstyr for pengene, herunder tilgang til Toyota Touch & Go multimedie-system. Systemet er en række sammenhængende elektroniske funktioner, præsenteret på et 6,1” trykfølsomt display i midterkonsollen. Idéen er, at integrere audio, trip-information, bak-kamera, navigation, Google-search, email etc. i en enkelt enhed. Det fungerer glimrende, men kræver et vist studie, hvis alle funktioner skal udnyttes – præcis som med en hvilken som helst anden computer.


 

 


Korte fakta om den nye Toyota Avensis:


Priseksempler:

Avensis 1,6 T1 sedan (132-hk benzin): kr. 285.000.

Avensis 1,8 T2 stationcar (147-hk benzin): kr. 364.000.

Avensis 2,0D-4D stationcar (124-hk diesel): kr. 394.000.

Toyota Touch: + kr. 6000.


Motorer (sedan):

1,6 M/T benzin: 132 hk, 0-100 km/t: 10,4 sek. 15,4 km/l.

1,8 M/T benzin: 147 hk, 0-100 km/t: 9,4 sek. 15,4 km/l.

2,0 M/T benzin: 152 hk, 0-100 km/t: 9,0 sek. 14,5 km/l.

2,0 D-4D M/T diesel: 124 hk, 0-100 km/t: 9,7 sek. 22,2 km/l.

2,2 D-4D M/T diesel: 150 hk, 0-100 km/t: 8,9 sek. 18,2 km/l.

2,2 D-CAT M/T diesel, 177 hk, 0-100 km/t: 8,5 sek. 16,9 km/l.


Den nye Avensis diesel: 2,0 D-4D.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt