Traditionelt har begrebet hybridbil dækket over en
bil med en benzin- eller dieselmotor suppleret med
en elektromotor. Elektromotorerne har hér først og
fremmest til formål at kunne forbruge den frienergi,
som produceres af forbrændingsmotorerne, ved
opbremsning osv. og så videregive den under kørslen,
med det formål at aflaste forbrændingsmotoren og
dermed forbedre bilens brændstoføkonomi og reducere
dens forurening.
Det begreb vender Opel op og ned på med
introduktionen af Opel Ampera. I teknisk forstand er
den en hybrid, fordi den både er udstyret med
elektromotor og en benzinmotor. Men hvor den
traditionelle hybridbil mere eller mindre drives af
forbrændingsmotoren, drives en Ampera alene af
elektromotoren. Når batteriet før eller siden løber
tør for strøm, kan man vælge at oplade bilen fra en
almindelig 16 Ampere stikkontakt eller man kører
videre med strøm produceret af benzinmotoren.
I praksis kan man køre mellem 40 og 80 kilometer på
en opladning. Vi har prøvet Ampera’en i forbindelse
med den første præsentation af såkaldte
pre-production biler i området omkring Haag i
Holland, og vi løb tør for strøm efter i nabolaget
af 60 kilometer – ved blandet kørsel og uden
egentlig økonomisk køremåde.
El til hverdagsbrug
Idéen er, at ejerne af en Ampera i modsætning til
ejeren af en ”traditionel” hybridbil skal kunne
benytte bilen til hverdag uden brug af benzin. Man
oplader den hjemme, på arbejdspladsen og hvor der
ellers måtte være mulighed for det. De færreste
mennesker kører mere end 50-60 kilometer ved
hverdagskørsel, før de igen gør et længere ophold,
og kan derfor til daglig klare sig med strøm fra
lysnettet.
Hvis behovet for en længere tur opstår, kan man
basere den på den eksisterende infrastruktur, der
inkluderer tankstationer overalt, og man er ikke
begrænset til dedikerede tankstationer som f.eks.
Better Place batteriskiftestationer. Der er heller
ingen problemer med at køre Ampera i udlandet, hvor
Better Place endnu ikke er slået igennem.
Det bedste fra to verdener
Som sådan er Opel Ampera en mellemting mellem
elektriske biler og biler med forbrændingsmotorer.
Man har så at sige taget det bedste fra begge
verdener og resultatet er enestående.
Bilen er i sig selv designet som en 4,5 meter lang,
moderne dynamisk og iøjefaldende sedan med et vist
coupé snit. Men den har to sidedøre i hver side, god
plads ved forsæderne og rimelig men ikke
overvældende plads på de to bagsæder.
T-formet batteri
Midt igennem kabinen går en ”kardantunnel”.
Imidlertid er Ampera forhjulstrukken – og i tunnelen
gemmer ”stammen” i det T-formede batteri sig med
toppen i ”T’et” i den bageste del af bilen.
Batteriet vejer 198 kg og foruden plads i kabinen er
Ampera heller ikke udstyret med verdens største
bagagerum. Det rummer 310 liter, men bagagepladsen
kan udvides til 1 kubikmeter ved at lægge
bagsæderyglænene ned.
Men ellers er Opel Ampera indrettet som en hvilken
som helst anden personbil. Og den kører også sådan,
men med tre væsentlig forskelle: For det første sker
accelerationen fuldstændig trinløst, hvilket er
ualmindelig komfortabelt, for det anden er
støjniveauet ved lav fart minimalt, hvilket også er
ualmindelig komfortabelt, for det tredje er
affjedringen særdeles velafstemt og kan omforme den
relativt store vægt til stabil og sportslig
komfortabel kørsel.
Tre motorer
I teknisk forstand befinder der sig en 150 hestes
elektromotor i motorrummet, side om side med en 1,4
liters 86 hestes benzinmotor og en mindre 72-hestes
elektromotor, der dels fungerer som generator, der
oplader batteriet, når det er ved at være afladet,
dels fungerer som hjælpemotor under kraftig
acceleration. Batteriet er et 16 kWh litium-ion
batteri der præsterer et konstant drejningsmoment på
ikke mindre end 370 Nm.
Derfor er præstationerne trods en egenvægt på 1,7
ton er ikke meget forskellige fra en konventionel
personbil: Ampera accelererer fra 0-100 km/t på godt
9 sekunder og topfarten er begrænset til 161 km/t.
Det sidste har formentlig at gøre med, at
luftmodstanden ved højere fart kræver så stort
energiforbrug, at batteriet ikke kan oplades i samme
hast som det aflades.
Økonomien
Økonomien er et springende punkt for en elektrobil
og også for Opel Ampera. Driftsøkonomien ved
opladning fra stikkontakten afhænger af
elektricitetspriserne, men er vel i nabolaget af 25
øre pr. kilometer (ikke et officielt Opel tal).
Efter den såkaldte ECR R 101 norm, der er baseret på
det gennemsnits europæerens kørselsvaner, kører Opel
Ampera 62,5 km/l. I Danmark vil tallet formentlig
være endnu bedre, fordi afstandene er kortere.
En elektromotor er billigere at vedligeholde end en
forbrændingsmotor, men da begge dele indgår i
Ampera’en, er vedligeholdelsesomkostningerne næppe
lavere. Opel garanterer at batteriet har en levetid,
der følger bilens levetid. Som sådan er der næppe
truende skyer i horisonten, hvis man vælger at
investere i en Ampera.
Ingen afgiftsfritagelse i Danmark
I Tyskland vil købsprisen være 325.000 kroner, mens
Ampera’en i Danmark kommer til at koste 670.000
kroner. Begrundelsen er den, at fordi Ampera’en har
en supplerende forbrændingsmotor indbygget, som godt
nok sjældent kommer i brug, kan den ikke
afgiftsfritages som andre el-biler. Underligt, for
hvis man bag på en elbil kobler en anhænger med en
lille benzindreven generator, der levere strøm til
batteriet i bilen, ville bilen kunne
afgiftsfritages. Det kan vel ikke være
benzinmotorens placering, der afgør om en bil skal
pålægges afgift eller ej.
Dermed er man også inde i den aktuelle problematik
vedr. miljø, forurening, CO2 osv. Så længe
elektriciteten ikke produceres forureningsfrit er
el-biler ikke væsentligt mindre forurenende end
biler med forbrændingsmotor og det er derfor alene
politiske holdninger, der styrer afgifterne på
biler.
Hyklerisk?
Bemærkelsesværdigt er det imidlertid, at Danmark,
som for blot halvandet år siden i forbindelse med
klima-konferencen i København forsøgte at være
foregangsland mht. miljørigtig opførsel, effektivt
er overhalet indenom af lande som f.eks. Holland.
Det var såmænd også årsagen til, at de første
testkørsler af Opel Ampera fandt sted i Holland,
hvor man har en meget mere aktiv og konkretiseret
holdning til, hvordan luftforureningen fra biler
skal håndteres.
Opel Ampera er klar til serieproduktion og allerede
i 2012 forventer man at sælge 10.000 eksemplarer i
Europa. I Danmark vil den blive introduceret i 2013.
|