- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Ampera:

Den komfortable miljørevolution


Opel Ampera sætter nye standarder for miljøhensyn og kørselskomfort


Af Søren Clauding – juli 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Traditionelt har begrebet hybridbil dækket over en bil med en benzin- eller dieselmotor suppleret med en elektromotor. Elektromotorerne har hér først og fremmest til formål at kunne forbruge den frienergi, som produceres af forbrændingsmotorerne, ved opbremsning osv. og så videregive den under kørslen, med det formål at aflaste forbrændingsmotoren og dermed forbedre bilens brændstoføkonomi og reducere dens forurening.

 

Det begreb vender Opel op og ned på med introduktionen af Opel Ampera. I teknisk forstand er den en hybrid, fordi den både er udstyret med elektromotor og en benzinmotor. Men hvor den traditionelle hybridbil mere eller mindre drives af forbrændingsmotoren, drives en Ampera alene af elektromotoren. Når batteriet før eller siden løber tør for strøm, kan man vælge at oplade bilen fra en almindelig 16 Ampere stikkontakt eller man kører videre med strøm produceret af benzinmotoren.

 

I praksis kan man køre mellem 40 og 80 kilometer på en opladning. Vi har prøvet Ampera’en i forbindelse med den første præsentation af såkaldte pre-production biler i området omkring Haag i Holland, og vi løb tør for strøm efter i nabolaget af 60 kilometer – ved blandet kørsel og uden egentlig økonomisk køremåde.

 

El til hverdagsbrug

Idéen er, at ejerne af en Ampera i modsætning til ejeren af en ”traditionel” hybridbil skal kunne benytte bilen til hverdag uden brug af benzin. Man oplader den hjemme, på arbejdspladsen og hvor der ellers måtte være mulighed for det. De færreste mennesker kører mere end 50-60 kilometer ved hverdagskørsel, før de igen gør et længere ophold, og kan derfor til daglig klare sig med strøm fra lysnettet.

 

Hvis behovet for en længere tur opstår, kan man basere den på den eksisterende infrastruktur, der inkluderer tankstationer overalt, og man er ikke begrænset til dedikerede tankstationer som f.eks. Better Place batteriskiftestationer. Der er heller ingen problemer med at køre Ampera i udlandet, hvor Better Place endnu ikke er slået igennem.

 

Det bedste fra to verdener

Som sådan er Opel Ampera en mellemting mellem elektriske biler og biler med forbrændingsmotorer. Man har så at sige taget det bedste fra begge verdener og resultatet er enestående.

 

Bilen er i sig selv designet som en 4,5 meter lang, moderne dynamisk og iøjefaldende sedan med et vist coupé snit. Men den har to sidedøre i hver side, god plads ved forsæderne og rimelig men ikke overvældende plads på de to bagsæder.

 

T-formet batteri

Midt igennem kabinen går en ”kardantunnel”. Imidlertid er Ampera forhjulstrukken – og i tunnelen gemmer ”stammen” i det T-formede batteri sig med toppen i ”T’et” i den bageste del af bilen. Batteriet vejer 198 kg og foruden plads i kabinen er Ampera heller ikke udstyret med verdens største bagagerum. Det rummer 310 liter, men bagagepladsen kan udvides til 1 kubikmeter ved at lægge bagsæderyglænene ned.

 

Men ellers er Opel Ampera indrettet som en hvilken som helst anden personbil. Og den kører også sådan, men med tre væsentlig forskelle: For det første sker accelerationen fuldstændig trinløst, hvilket er ualmindelig komfortabelt, for det anden er støjniveauet ved lav fart minimalt, hvilket også er ualmindelig komfortabelt, for det tredje er affjedringen særdeles velafstemt og kan omforme den relativt store vægt til stabil og sportslig komfortabel kørsel.

 

Tre motorer

I teknisk forstand befinder der sig en 150 hestes elektromotor i motorrummet, side om side med en 1,4 liters 86 hestes benzinmotor og en mindre 72-hestes elektromotor, der dels fungerer som generator, der oplader batteriet, når det er ved at være afladet, dels fungerer som hjælpemotor under kraftig acceleration. Batteriet er et 16 kWh litium-ion batteri der præsterer et konstant drejningsmoment på ikke mindre end 370 Nm.

 

Derfor er præstationerne trods en egenvægt på 1,7 ton er ikke meget forskellige fra en konventionel personbil: Ampera accelererer fra 0-100 km/t på godt 9 sekunder og topfarten er begrænset til 161 km/t. Det sidste har formentlig at gøre med, at luftmodstanden ved højere fart kræver så stort energiforbrug, at batteriet ikke kan oplades i samme hast som det aflades.

 

Økonomien

Økonomien er et springende punkt for en elektrobil og også for Opel Ampera. Driftsøkonomien ved opladning fra stikkontakten afhænger af elektricitetspriserne, men er vel i nabolaget af 25 øre pr. kilometer (ikke et officielt Opel tal). Efter den såkaldte ECR R 101 norm, der er baseret på det gennemsnits europæerens kørselsvaner, kører Opel Ampera 62,5 km/l. I Danmark vil tallet formentlig være endnu bedre, fordi afstandene er kortere.

 

En elektromotor er billigere at vedligeholde end en forbrændingsmotor, men da begge dele indgår i Ampera’en, er vedligeholdelsesomkostningerne næppe lavere. Opel garanterer at batteriet har en levetid, der følger bilens levetid. Som sådan er der næppe truende skyer i horisonten, hvis man vælger at investere i en Ampera.

 

Ingen afgiftsfritagelse i Danmark

I Tyskland vil købsprisen være 325.000 kroner, mens Ampera’en i Danmark kommer til at koste 670.000 kroner. Begrundelsen er den, at fordi Ampera’en har en supplerende forbrændingsmotor indbygget, som godt nok sjældent kommer i brug, kan den ikke afgiftsfritages som andre el-biler. Underligt, for hvis man bag på en elbil kobler en anhænger med en lille benzindreven generator, der levere strøm til batteriet i bilen, ville bilen kunne afgiftsfritages. Det kan vel ikke være benzinmotorens placering, der afgør om en bil skal pålægges afgift eller ej.

 

Dermed er man også inde i den aktuelle problematik vedr. miljø, forurening, CO2 osv. Så længe elektriciteten ikke produceres forureningsfrit er el-biler ikke væsentligt mindre forurenende end biler med forbrændingsmotor og det er derfor alene politiske holdninger, der styrer afgifterne på biler.

 

Hyklerisk?

Bemærkelsesværdigt er det imidlertid, at Danmark, som for blot halvandet år siden i forbindelse med klima-konferencen i København forsøgte at være foregangsland mht. miljørigtig opførsel, effektivt er overhalet indenom af lande som f.eks. Holland. Det var såmænd også årsagen til, at de første testkørsler af Opel Ampera fandt sted i Holland, hvor man har en meget mere aktiv og konkretiseret holdning til, hvordan luftforureningen fra biler skal håndteres.

 

Opel Ampera er klar til serieproduktion og allerede i 2012 forventer man at sælge 10.000 eksemplarer i Europa. I Danmark vil den blive introduceret i 2013.


 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt