- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Vinterdæk eller ikke vinterdæk – that’s the question…


Pjat: Selvfølgelig skal man benytte vinterdæk om vinteren

 – that’s out of question


Af Søren Clauding – oktober 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvert år på denne årstid melder spørgsmålet sig om hvorvidt der skal køres på vinterdæk om vinteren – eller man kan klare sig med sommerdæk.

 

Over 80 procent af danske bilejere har taget stilling og fornuftigt nok valgt at skifte til vinterdæk. Alligevel diskuteres spørgsmålet til stadighed: Er det nødvendigt med vinterdæk eller kan man klare sig med sommerdæk. Der er endda nogle, der påstår, at det i visse situationer er bedre at køre på sommerdæk end vinterdæk.

 

Trafikstyrelsens høring

Senest har Trafikstyrelsen gennemført en høring for at fremkomme med en stillingtagen til, om der i Danmark skal lovgives på området – ligesom man gør i vores nabolande Danmark og Tyskland. I Danmark eksisterer der som bekendt ingen lov for brug af vinterdæk.

 

Resultatet er, iflg. Trafikstyrelsen, at der ikke er tilstrækkelig viden til at begrunde lovgivningen med det formål at øge færdselssikkerheden.

 

Forkert signal

Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt der skal lovgives på området, er det alene et politisk spørgsmål. Hvorimod det efter undertegnedes opfattelse er helt klart, at man som bilist skal benytte vinterdæk i vinterperioden. Det er med andre ord et forkert signal, som let kan misforstås, at melde ud, at der ikke er nogen grund til lovgivning (fordi man øjensynlig ikke disponerer over tilstrækkelig viden). Det kan let af svage/uvidende sjæle opfattes som, at der ikke eksisterer tilstrækkelig viden om fordelene ved at køre på vinterdæk om vinteren.

 

I Trafikstyrelsens konklusion fastslås det, at det er ”førerens adfærd, som i glat føre har allerstørst betydning for trafiksikkerheden. Førerens hastighedsvalg er afgørende for, om et uheld kan afværges, og hvis uheldet alligevel sker, hvor alvorlige skaderne bliver”.

 

Det har Trafikstyrelsen for så vidt ret i, det gælder principielt alle kørselssituationer – også om sommeren – og styrelsen fastslår da også, at det samme gælder i andre færdselssikkerhedsmæssige sammenhænge.

 

Vinterdæk er et kørehjælpemiddel

Men det er vel ikke det samme som, at føreren ikke kan hjælpes til at afværge uheldene eller til at reducere skaderne, hvis uheldet alligevel sker. Det gør man i massevis af tilfælde ved at udstyre bilerne med kørehjælpemidler som ESP, ABS, stadig bedre lygter osv., osv. Hvorfor så diskutere, om man skal bruge vinterdæk om vinteren, for de hjælper også føreren til at klare en kritisk situation, foruden at det er forbundet med en større bekvemmelighed, fordi man kan komme hurtigere frem…?

 

Den tekniske begrundelse

Den tekniske begrundelse for anvendelsen af vinterdæk er omfattende. Men kort fortalt: Vinterdæk består af en blødere dækblanding end sommerdæk. Når det bliver koldere i vejret bliver gummiet hårdere og jo hårdere gummi, jo dårligere vejgreb. Det indebærer, at sommerdæks vejgreb bliver dårligere og dårligere ved faldende temperaturer – også på tør asfalt. Ved temperaturer omkring 5-7 grader er vinterdæk og sommerdæk stort set lige gode og ved fortsat faldende temperaturer bliver vinterdæks vejgreb stadig bedre – i forhold til sommerdæk.

 

I sne er vinterdæk klart bedre, på is ligeså. Det skyldes såvel den blødere gummiblanding som dækmønsteret, der især efter at man for mange år siden efterhånden fandt på at lave små lameller, der i bogstaveligste forstand suger dækket til vejbanen, er blevet utrolig effektivt.

 

Michelin-test

Men udover at alle, der har prøvet at køre på vinterdæk gennem egen erfaring har konstateret, at vinterdæk er en uomtvistelig fordel, har Michelin for kort tid siden visualiseret forskellene ved bl.a. at lade undertegnede afprøve dækfirmaets bedste sommerdæk op imod de bedste vinterdæk i fuldstændig identiske biler – oven i købet ved temperaturer på omkring 17 grader. Stedet var FDM Sjællandsringen ved Roskilde.

 

Konklusionen er klar:

Ved hurtig kurvekørsel på tør vej har sommerdæk en fordel – vinterdækkene reducerer følingen med vejen, men selve vejgrebet, dvs. kurvehastigheden, er ikke væsentlig dårligere for vinterdækkenes vedkommende. Nedbremsning med ”blokkerede hjul”på tør vej – dvs. ABS systemet er trådt i funktion – er ikke nævneværdig forskellig. De bremser stort set lige godt – en lille fordel til sommerdækket, naturligt nok ved de hastigheder. I den dobbelte undvigemanøvre (og slalomkørsel) er sommerdækkene naturligt nok bedst.

 

På FDM Sjællandsringens glatførebane, som er ligeså glat som fastkørt sne på grænsen til is, er forskellen voldsom:

 

47 km/t i stedet for 70

Ved 70 km/t kan en bil med vinterdæk bringes til fuldt stop på omkring 50 meter. For at opnå en tilsvarende standselængde skal bilen med sommerdæk helt ned på omkring 47 km/t. Med andre ord: Bilisten, der vælger at køre på vinterdæk i vinterføre, kan kun tillade sig at køre 47 km/t på steder, hvor bilisten med vinterdæk kan køre 70.

 

Forskellen i hastighed, for at opnå samme standselængde, er i sig selv en sikkerhedsrisiko, fordi de langsommere biler provokerer de hurtigere biler til at foretage overhalinger. Og al forskning, erfaring og simpel logik siger, at overhaling er den trafikalt farligste manøvre.

 

Vinterdæk i sommervejr går ikke

Det kan ikke siges tydeligt nok og mange gange nok: I vinterføre og ved lave temperaturer bør man køre på vinterdæk. Men vigtigt er det, også at skifte tilbage til sommerdæk, når det igen bliver varmere i vejret. Ved en temperatur på 17 grader er der måske ikke den store sikkerhedsmæssige forskel på de to typer dæk. Men stiger temperaturen til 25-30 grader og derover forringes vinterdækkenes præstationsniveau så meget, at de reelt går hen og bliver en sikkerhedsrisiko.

Ved omkring 70 km/t bremser bilen med vinterdæk ned til 0 på cirka 75 meter.

 

Ved 70 km/t: Når bilen med vinterdæk holder stille, kører bilen med sommerdæk stadig 45 km/t.

 

Ved 70 km/t (vinterdæk): For at opnå samme standselængde for bilen med sommerdæk som bilen med vinterdæk, skal hastigheden reduceres til ca. 47 km/t.

 

Også i accelerationsfasen på glat vej har bilen med vinterdæk (den bageste) omgående bedre fat i underlaget.

 

Efter 30-40 meter har bilen med vinterdæk for længst distanceret bilen med sommerdæk.


For at få syn for sagen og bedre klarhed over de køremæssige konsekvenser for standselængden har "Rådet for Sikker Trafik" fremstillet en lille on-line test:

Klik hér>>>


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt