Hvert år på denne årstid melder spørgsmålet sig om
hvorvidt der skal køres på vinterdæk om vinteren –
eller man kan klare sig med sommerdæk.
Over 80 procent af danske bilejere har taget
stilling og fornuftigt nok valgt at skifte til
vinterdæk. Alligevel diskuteres spørgsmålet til
stadighed: Er det nødvendigt med vinterdæk eller kan
man klare sig med sommerdæk. Der er endda nogle, der
påstår, at det i visse situationer er bedre at køre
på sommerdæk end vinterdæk.
Trafikstyrelsens høring
Senest har Trafikstyrelsen gennemført en høring for
at fremkomme med en stillingtagen til, om der i
Danmark skal lovgives på området – ligesom man gør i
vores nabolande Danmark og Tyskland. I Danmark
eksisterer der som bekendt ingen lov for brug af
vinterdæk.
Resultatet er, iflg. Trafikstyrelsen, at der ikke er
tilstrækkelig viden til at begrunde lovgivningen med
det formål at øge færdselssikkerheden.
Forkert signal
Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt der skal
lovgives på området, er det alene et politisk
spørgsmål. Hvorimod det efter undertegnedes
opfattelse er helt klart, at man som bilist skal
benytte vinterdæk i vinterperioden. Det er med andre
ord et forkert signal, som let kan misforstås, at
melde ud, at der ikke er nogen grund til lovgivning
(fordi man øjensynlig ikke disponerer over
tilstrækkelig viden). Det kan let af svage/uvidende
sjæle opfattes som, at der ikke eksisterer
tilstrækkelig viden om fordelene ved at køre på
vinterdæk om vinteren.
I Trafikstyrelsens konklusion fastslås det, at det
er ”førerens adfærd, som i glat føre har allerstørst
betydning for trafiksikkerheden. Førerens
hastighedsvalg er afgørende for, om et uheld kan
afværges, og hvis uheldet alligevel sker, hvor
alvorlige skaderne bliver”.
Det har Trafikstyrelsen for så vidt ret i, det
gælder principielt alle kørselssituationer – også om
sommeren – og styrelsen fastslår da også, at det
samme gælder i andre færdselssikkerhedsmæssige
sammenhænge.
Vinterdæk er et kørehjælpemiddel
Men det er vel ikke det samme som, at føreren ikke
kan hjælpes til at afværge uheldene eller til at
reducere skaderne, hvis uheldet alligevel sker. Det
gør man i massevis af tilfælde ved at udstyre
bilerne med kørehjælpemidler som ESP, ABS, stadig
bedre lygter osv., osv. Hvorfor så diskutere, om man
skal bruge vinterdæk om vinteren, for de hjælper
også føreren til at klare en kritisk situation,
foruden at det er forbundet med en større
bekvemmelighed, fordi man kan komme hurtigere frem…?
Den tekniske begrundelse
Den tekniske begrundelse for anvendelsen af
vinterdæk er omfattende. Men kort fortalt: Vinterdæk
består af en blødere dækblanding end sommerdæk. Når
det bliver koldere i vejret bliver gummiet hårdere
og jo hårdere gummi, jo dårligere vejgreb. Det
indebærer, at sommerdæks vejgreb bliver dårligere og
dårligere ved faldende temperaturer – også på tør
asfalt. Ved temperaturer omkring 5-7 grader er
vinterdæk og sommerdæk stort set lige gode og ved
fortsat faldende temperaturer bliver vinterdæks
vejgreb stadig bedre – i forhold til sommerdæk.
I sne er vinterdæk klart bedre, på is ligeså. Det
skyldes såvel den blødere gummiblanding som
dækmønsteret, der især efter at man for mange år
siden efterhånden fandt på at lave små lameller, der
i bogstaveligste forstand suger dækket til vejbanen,
er blevet utrolig effektivt.
Michelin-test
Men udover at alle, der har prøvet at køre på
vinterdæk gennem egen erfaring har konstateret, at
vinterdæk er en uomtvistelig fordel, har Michelin
for kort tid siden visualiseret forskellene ved
bl.a. at lade undertegnede afprøve dækfirmaets
bedste sommerdæk op imod de bedste vinterdæk i
fuldstændig identiske biler – oven i købet ved
temperaturer på omkring 17 grader. Stedet var FDM
Sjællandsringen ved Roskilde.
Konklusionen er klar:
Ved hurtig kurvekørsel på tør vej har sommerdæk en
fordel – vinterdækkene reducerer følingen med vejen,
men selve vejgrebet, dvs. kurvehastigheden, er ikke
væsentlig dårligere for vinterdækkenes vedkommende.
Nedbremsning med ”blokkerede hjul”på tør vej – dvs.
ABS systemet er trådt i funktion – er ikke
nævneværdig forskellig. De bremser stort set lige
godt – en lille fordel til sommerdækket, naturligt
nok ved de hastigheder. I den dobbelte
undvigemanøvre (og slalomkørsel) er sommerdækkene
naturligt nok bedst.
På FDM Sjællandsringens glatførebane, som er ligeså
glat som fastkørt sne på grænsen til is, er
forskellen voldsom:
47 km/t i stedet for 70
Ved 70 km/t kan en bil med vinterdæk bringes til
fuldt stop på omkring 50 meter. For at opnå en
tilsvarende standselængde skal bilen med sommerdæk
helt ned på omkring 47 km/t. Med andre ord:
Bilisten, der vælger at køre på vinterdæk i
vinterføre, kan kun tillade sig at køre 47 km/t på
steder, hvor bilisten med vinterdæk kan køre 70.
Forskellen i hastighed, for at opnå samme
standselængde, er i sig selv en sikkerhedsrisiko,
fordi de langsommere biler provokerer de hurtigere
biler til at foretage overhalinger. Og al forskning,
erfaring og simpel logik siger, at overhaling er den
trafikalt farligste manøvre.
Vinterdæk i sommervejr går ikke
Det kan ikke siges tydeligt nok og mange gange nok:
I vinterføre og ved lave temperaturer bør man køre
på vinterdæk. Men vigtigt er det, også at skifte
tilbage til sommerdæk, når det igen bliver varmere i
vejret. Ved en temperatur på 17 grader er der måske
ikke den store sikkerhedsmæssige forskel på de to
typer dæk. Men stiger temperaturen til 25-30 grader
og derover forringes vinterdækkenes
præstationsniveau så meget, at de reelt går hen og
bliver en sikkerhedsrisiko.
|