Den har været ventet længe, for det var som om tiden
havde overhalet den hidtidige model indenom. Men nu
er den her, den nye Kia Picanto. Og der er tale om
kvantespring hvad angår design, funktion og
køreegenskaber. Kun prisen har man formået at holde
i ro: Kun 90.000 kroner koster den billigste variant
– inklusive 7 års mekanisk garanti og 12 års
rustgaranti.
Kia har ikke opfundet den dybe tallerken med den nye
bil. Der er ikke tale om banebrydende løsninger. Men
man har bygget en moderne lille bil, som burde sætte
dagsordenen i den kategori: Den har et aggressivt
design – hvor den hidtidige var en lille pusse-nusse
bil. Den har forbavsende meget kabineplads og selv
bagage er der plads til.
Fint finish
Oven i købet er det umiddelbare indtryk af bilens
finish ret positivt. Kia har valgt at beklæde
kabinen indvendigt med kunststofpaneler. Det giver
en bedre akustik, det ser ikke så spartansk ud og så
har det også effekt på støjniveauet, som er ret
lavt, bilens størrelse taget i betragtning.
Køreegenskaberne er helt på niveau med de bedste af
de små. Det kan man ikke sige om forgængeren. Dvs.
den er stabil, komfortabel og til dels også
underholdende at køre i, om end maskineriet ikke er
udpræget sprælsk, for nu at sige det mildt. Men det
er et positiv-problem, for savner man motorkraft i
en bil, er det oftest fordi bilens køreegenskaber
lægger op til mere effekt – simpelthen fordi den
kører godt. Og i Kia’s tilfælde er der da også en
større motor på vej – en 1,2 liters 4-cylindret
benzinmotor, der yder 85 hk. Den lanceres i august
og den glæder vi os til, selvom det selvsagt
påvirker prisen – men kun med 8000 kroner.
Lille og økonomisk
I tekniske termer er der tale om en bil, der blot er
3,6 meter lang. I maskinrummet ligger en 3-cylindret
1-liters 69-hestes benzinmotor, hvis største plus er
en forrygende god benzinøkonomi (og dermed også lavt
udslip af CO2 på 95 g/km): Ikke mindre end 24,4
kilometer, kan man køre på en liter i modellen med
”Idle Stop&Go” (hvor motoren går i stå, når man
f.eks. holder for rødt lys), så bilen er ikke blot
billig i anskaffelse, men også billig i drift.
Serviceintervallet er på 15.000 kilometer eller 12
måneder, så heller ikke hér bliver man som ejer
ruineret. Og 1,2 liters motoren er ikke væsentligt
mere forslugen.
Nyt er det, at Kia Picanto fra september også vil
kunne fås med blot 3 døre. Imidlertid er især
udstigningsforholdene fra bagsædet, når man har fået
sine fødder skudt ind under sædet foran, lidt
besværlige – måske er det lettere i 3-dørs
varianten, men den har vi indledningsvis ikke haft
lejlighed til at prøve.
200 liter bagageplads
Bagsædepladsen er ikke desto mindre overraskende
god. Og det er ikke gået ud over bagagepladsen. Man
disponerer over 200 liter regulær bagageplads, som
kan udvides til 870 liter, når bagsæderne lægges
ned.
Sikkerheden er fornem: ESP med tractioncontrol er
standard. Det samme er bremsekontrolsystem og 6
airbags. På de højere udstyrsniveauer er også
knæairbag standard. Men den største sikkerhed ligger
nok i bilens gode køreegenskaber – altså evnen til
at kunne klare en kritisk situation.
Pris og udstyrsniveau
Prismæssigt ligger Kia Picanto godt til i
småbilskategorien. Den billigste 5-dørs Picanto
koster som nævnt 90.000 kroner og den dyreste
130.000. Sidstnævnte er da også udrustet med masser
af udstyr, inklusive elektronisk styret klimaanlæg,
varme i rattet, sædevarme, el-sideruder, 15”
alufælge og LED positionslys og meget mere. Man skal
dog være opmærksom på, at bortset fra
topudstyrsmodellen er aircondition ekstraudstyr til
10.000 kroner i de to laveste udstyrsvarianter.
Farverne (farvetillæg på kr. 4500) inkluderer en
frisk ”Lemon Grass”, en rød og lys blå variant, en
sort og en efter vores mening rædselsfuld ”Cafe
Mocca” – som billederne på denne side giver udtryk
for. Men heldigvis er smag og behag forskellig!
|