- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First Testdrive: Kia Picanto: Kvantespring på alle fronter


Af Søren Clauding – juni 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den har været ventet længe, for det var som om tiden havde overhalet den hidtidige model indenom. Men nu er den her, den nye Kia Picanto. Og der er tale om kvantespring hvad angår design, funktion og køreegenskaber. Kun prisen har man formået at holde i ro: Kun 90.000 kroner koster den billigste variant – inklusive 7 års mekanisk garanti og 12 års rustgaranti.

 

Kia har ikke opfundet den dybe tallerken med den nye bil. Der er ikke tale om banebrydende løsninger. Men man har bygget en moderne lille bil, som burde sætte dagsordenen i den kategori: Den har et aggressivt design – hvor den hidtidige var en lille pusse-nusse bil. Den har forbavsende meget kabineplads og selv bagage er der plads til.

 

Fint finish

Oven i købet er det umiddelbare indtryk af bilens finish ret positivt. Kia har valgt at beklæde kabinen indvendigt med kunststofpaneler. Det giver en bedre akustik, det ser ikke så spartansk ud og så har det også effekt på støjniveauet, som er ret lavt, bilens størrelse taget i betragtning.

 

Køreegenskaberne er helt på niveau med de bedste af de små. Det kan man ikke sige om forgængeren. Dvs. den er stabil, komfortabel og til dels også underholdende at køre i, om end maskineriet ikke er udpræget sprælsk, for nu at sige det mildt. Men det er et positiv-problem, for savner man motorkraft i en bil, er det oftest fordi bilens køreegenskaber lægger op til mere effekt – simpelthen fordi den kører godt. Og i Kia’s tilfælde er der da også en større motor på vej – en 1,2 liters 4-cylindret benzinmotor, der yder 85 hk. Den lanceres i august og den glæder vi os til, selvom det selvsagt påvirker prisen – men kun med 8000 kroner.

 

Lille og økonomisk

I tekniske termer er der tale om en bil, der blot er 3,6 meter lang. I maskinrummet ligger en 3-cylindret 1-liters 69-hestes benzinmotor, hvis største plus er en forrygende god benzinøkonomi (og dermed også lavt udslip af CO2 på 95 g/km): Ikke mindre end 24,4 kilometer, kan man køre på en liter i modellen med ”Idle Stop&Go” (hvor motoren går i stå, når man f.eks. holder for rødt lys), så bilen er ikke blot billig i anskaffelse, men også billig i drift. Serviceintervallet er på 15.000 kilometer eller 12 måneder, så heller ikke hér bliver man som ejer ruineret. Og 1,2 liters motoren er ikke væsentligt mere forslugen.



Nyt er det, at Kia Picanto fra september også vil kunne fås med blot 3 døre. Imidlertid er især udstigningsforholdene fra bagsædet, når man har fået sine fødder skudt ind under sædet foran, lidt besværlige – måske er det lettere i 3-dørs varianten, men den har vi indledningsvis ikke haft lejlighed til at prøve.

 

200 liter bagageplads

Bagsædepladsen er ikke desto mindre overraskende god. Og det er ikke gået ud over bagagepladsen. Man disponerer over 200 liter regulær bagageplads, som kan udvides til 870 liter, når bagsæderne lægges ned.

 

Sikkerheden er fornem: ESP med tractioncontrol er standard. Det samme er bremsekontrolsystem og 6 airbags. På de højere udstyrsniveauer er også knæairbag standard. Men den største sikkerhed ligger nok i bilens gode køreegenskaber – altså evnen til at kunne klare en kritisk situation.

 

Pris og udstyrsniveau

Prismæssigt ligger Kia Picanto godt til i småbilskategorien. Den billigste 5-dørs Picanto koster som nævnt 90.000 kroner og den dyreste 130.000. Sidstnævnte er da også udrustet med masser af udstyr, inklusive elektronisk styret klimaanlæg, varme i rattet, sædevarme, el-sideruder, 15” alufælge og LED positionslys og meget mere. Man skal dog være opmærksom på, at bortset fra topudstyrsmodellen er aircondition ekstraudstyr til 10.000 kroner i de to laveste udstyrsvarianter.

 

Farverne (farvetillæg på kr. 4500) inkluderer en frisk ”Lemon Grass”, en rød og lys blå variant, en sort og en efter vores mening rædselsfuld ”Cafe Mocca” – som billederne på denne side giver udtryk for. Men heldigvis er smag og behag forskellig!

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt