- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>IAA - 64. Internationale Automobil-Ausstellung - 2011



Verdenspremiere: Mazda CX-5 - Mazda's nye ansigt


Af Søren Clauding - september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kik godt på billederne her på siden. Sådan kommer de kommende generationer af Mazda's biler til at se ud. På Frankfurt Motorshow vises den nye CX-5, en mellemklasse SUV/cross-over, der også kan leveres med firehjulstræk. Men vigtigst er det måske, at Mazda ved samme lejlighed præsenterer mærkets nye visuelle identitet. Mazda kalder det KODO: Soul of Motion.

 

Om det er et heldigt design, vil salgstallene give et klart signal om. For selvom CX-5 er en helt ny bil, en biltype, der ikke tidligere har været i modelprogrammet, er især det nye frontparti  den mest markante nyhed.

 

Li' eller ikke-li', thats the question

Et markant design igangsætter altid følelser hos bilkøbere: Lide eller ikke-lide - det er spørgsmålet og derigennem har undertegnede måske vagt tilkendegivet en vi skepsis. Men det må stå sin prøve og det bliver spændende at se hvordan designsproget bliver tolket i andre modeller. Ofte er et nye design også et spørgsmål og tilvænning.

 

Bilen er helt igennem ny. Men ikke mere ny end at man tager afsæt i Mazdas forsøg på at optimere eksisterende teknologi. Mazda eksperimenterer ikke med hybridteknologi eller alternative brændstoffer - ikke i den serieproducerede modellinje i hvert fald - men har forfinet den eksisterende teknik, så man opnår nogle klassebedste resultater hvad angår f.eks. effekt i kombination med forbrug og emission.

 

Mange kræfter og ringe forurening

Den europæiske CX-5 vil kunne leveres med en 165-hestes 2-liters benzinmotor alternativt en 160 hestes 2,2 liters diesel. Kompressionsforholdet er så højt som 14,0:1 og derved opnår man en CO2 værdi for dieselmotoren på blot 119 g/km - til trods for de mange kræfter. Sidstnævnte dieselmotor kommer også i en version med 150 hhv.175 hestekræfter.

 

Benzinmotoren halter naturligt nok lidt bag efter hvad angår CO2 udledningen, men et tal på 139 g/km kan Mazda godt være stolt af, igen motorens høje effekt taget i betragtning.

 

Forbrugstallene for en Mazda CX-5 med de to motorer er hhv. 16,7 km/l for benzinmotoren og 22,2 km/l for 160-hestes dieselmotoren.

 

 


Nogle få data for den nye Mada CX-5:


Længde: 4,54 m.

Bredde: 1,84 m.

Højde: 1,67 m

Frihøjde: 21,5 cm

Bagagerumsvolumen: 500 liter.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt