- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>IAA - 64. Internationale Automobil-Ausstellung - 2011


Citroën DS5


To store Citroën eye-catchere: DS5 og Tubik


Af Søren Clauding - september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroën havde to iøjefaldende verdenspremierer på IAA I Frankfurt: Mellemklassebilen DS5 og den luksuøse minibus, konceptbilen Tubik.

 

DS5 er det seneste skud på DS-produktlinjen, som blev indledt med DS3, fulgt op med DS4 og nu også bevæger sig ind i premium-segmentet med DS5. Citroën DS5 introduceres sidst i 2011 på de første markeder og signalerer ifølge Citroën selv innovation og visioner med et markant design, raffineret indretning og en ganske særlig køreoplevelse for både fører og passagerer.

 

Den kan smykke sig med eksklusive materialer som Club læder og aluminium, luksuriøs forarbejdning med lædersæder hvor syningen er inspireret af eksklusive urlænker.

 

Blandt de tekniske nyskabelser kan nævnes intelligent traction control, der er en videreudvikling af ESP-systemet, anden generation af vejstribealarm, automatisk skift mellem nær- og fjernlys afhængig af trafikken omkring bilen, head-up display i farver og bakkamera. DS5 bliver også den første Citroën som kan leveres med Hybrid4, som er en fuldhybrid løsning, der både giver høje præstationer (200 hk og træk på alle fire hjul), og gør det muligt at køre i byen på el, tilføre boost til accelerationen i funktionen Sport og samtidig sikrer lav udledning af CO2 med blot 99 g/km.

 

Fronten på bilen understreger slægtskabet til de andre DS modeller med det store luftindtag, den store kølergril i krom med Citroëns logo og LED-lygter. Førerpladsen er inspireret af cockpittet i et fly. Et tydeligt eksempel er loftet, som er nyt bud på hvordan et glastag kan se ud. Det er opdelt i tre ovenlys, med et samlet lysareal på 0,58 m2) som kan afskærmes enkeltvis.

 

Citroën DS5 er 4,52 meter lang (25 cm kortere end en C5 sedan), 1,85 meter bred og 1,51 meter høj. Bagagerummet kan rumme 465 liter VDA, adgangen til bagsæderne og bagsædepladsen er på samme niveau som i en sedan.

 

Citroën Tubik sætter nye standarder
Citroën udvikler løbende nye mobilitetskoncepter, for eksempel internetportalen Multicity, der er lanceret i Frankrig og snart også i andre lande. Samtidig søger at man at tænke nutidens og fremtidens behov for mobilitet ind i udviklingen af biler, og seneste eksempel på en anderledes type bil er en luksuriøs og højteknologisk shuttle under navnet Tubik.

 

Tubik er et bud på en bil med plads til 9 personer, og den har et design og præstationer som er på højde med en moderne sedan. Citroëns designere har ladet sig inspirere af Citroëns berømte HY-model og dens forgænger model TUB og har givet den en formgivning, som er både anderledes og pudsig, med en raffineret sammensætning af farver og materialer.

Den er indrettet som en komfortabel ”lounge”. Indretningen er meget fleksibel og stolene kan placeres, så man kan læne sig tilbage eller sidde over for hinanden. Kabinen er udstyret med seneste teknologi bl.a. i form af multimedieskærm og avanceret lydanlæg, så passagererne kan nyde turen i fulde drag.
 

Tubik er udstyret med fuldhybridløsningen HYbrid4. Desuden er der gjort en stor indsats for at gøre bilen så aerodynamisk som muligt. Det er lykkedes i en grad, så brændstofforbruget kan fastholdes på samme niveau som i en traditionel sedan. Den er 2,08 meter bred, 2,05 meter høj og 4,80 meter lang.

Tubik er desuden udstyret med 22 tommer hjul og dæk af typen ”høj og smal” som er meget brændstoføkonomiske.
For at optimere forholdet mellem komfort og vejgreb, er den udstyret med hydraktiv affjedring. Det betyder, at uanset last forbliver vognhøjden den samme takket være den elektroniske styring i systemet, som også automatisk sænker bilen ved høj fart for at forbedre aerodynamikken og dermed reducere brændstofforbrug og udledning af CO2.

Citroën DS5

 

Citroën Tubik

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt