- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

Volvo V60 Plug-in Dieselhybrid tiltrak stor opmærksomhed på Genève Motorshow.


Genève Motorshow 2011: Volvo følger miljøvejen


Tekst: Søren Clauding – marts 2011

 

 

 

 

 

 

 

En af de store nyheder hos Volvo på Genève Motorshow var en ny såkaldt 3-i-én bil, set i et miljøperspektiv. Der er nemlig tale om en plug-in dieselhybrid version af Volvo V60, udviklet i samarbejde med den store statsejede svenske energi-leverandør, Vattenfall.

 

Man har tre niveauer for kørsel med den nye bil – som i øvrigt er klar til serieproduktion allerede næste år: Man kan køre på elektricitet alene, man kan køre på dieselolie alene og de to kan spille sammen om at levere effekten.

 

Benytter man den sidste kombination, har man i alt 70 plus 215 hestekræfter til sin rådighed, fordelt på de to trækkende aksler, for i kombinations-versionen er der træk på alle fire hjul. Det skyldes, at dieselmotoren trækker på forhjulene, som den plejer, når den er monteret på en almindelig V60. Alt imens elektromotoren trækker på baghjulene. Samarbejdet mellem de to motorer styres naturligvis elektronisk.

 

Det er store tal, Volvo slår om sig med, for en el-motor på 70 hestekræfter er temmelig stor. Alligevel er man i stand til at køre rigtig langt på literen og at disponere over en stor aktionsradius.

 

Kører man alene på elektricitet, kan man tilbagelægge op til 50 kilometer på en opladning – som blot tager 4,5 time og kan ske fra en almindelig 220 Volts stikkontakt.

 

Kører man i hybrid indstilling, kan V60 diesel plug-in hybriden i.h.t. EU normerne tilbagelægge 52,6 kilometer på en liter dieselolie, alt imens den blot slipper 49 g CO2/km ud i atmosfæren. Med begge maskiner i brug når den 100 km/t på imponerende 6,9 sekunder!

 

Ny dieselmotor til S60 og V60

Nu og hér er Volvo også klar med en ny motor til de mellemstore S60 og V60 DRIVe modeller. Der er tale om en 115 hestes dieselmotor, som gør det muligt at køre over 20 km/l og holde CO2 forureningen på blot 114 respektive 119 g/km i de to modelvarianter. Der er tale om en opgradering af den motor, som allerede findes til C30, S40 og V50. Og med 6-trins manuel gearkasse samt stop-and-go- teknik opnås de fine miljø-tal.

 

C30 Electric klar til levering

Sidst men ikke mindst, er Volvo nu klar til at kunne levere C30 Electric, en ren el-bil, som kan tilbagelægge op til 150 kilometer på elektricitet alene. Bilen er udstyret med litium-ion batteri (som i mobiltelefonerne), den kan lades fra en almindelig stikkontakt, en fuld opladning tager 8 timer og fart præstationerne er hhv. topfart på 130 km/t og en acceleration til 100 km/t på 10,5 sekunder.

Volvo V60 Plug-in Dieselhybrid.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt