- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

Ny Mercedes C-klasse - lanceres i Danmark i april.


Genève Motorshow 2011: Ny C-klasse, C-klasse Coupé og SLK

Tekst er på vej - se billederne imens


Tekst: Søren Clauding – april 2011

 

 

 

 

 

 

 

I begyndelsen af april lanceres den nye Mercedes-Benz C-klass i Danmark og senere, i juni, lander den C-klasse Coupé, som havde verdenspremiere på Genève Motorshow. Hvad sidstnævnte angår, er der tale om den første coupé-variant i C-klassen – formentlig skabt pga. af den succes, Mercedes har haft med coupé varianter af de større modeller.

 

Den nye C-klasse har fået et kraftigt facelift, hvor det dog primært er indvendigt, man skal lede efter fornyelserne. Faktisk er det nu stærkt ”CLS”-inspirerede interiør helt nyt fra gearstangen og fremefter. Udvendigt er det mindre detaljer omkring lygterne og linjeføringen, der er nyt.

 

To frontpartier

Mercedes viderefører muligheden for at kunne erhverve C-klassen med to alternative frontpartier. For fire år siden besluttede man, at den nye C-klasse skulle kunne fås med den klassiske placering af Mercedes stjerne øverst på frontgrillen (læs vores test hér>>>) OG i en mere dynamisk version med stjernen placeret nede i frontgrillen (læs vores test her>>>). Det videreføres med den nye generation. I øvrigt viser erfaringerne på verdensplan, at 65 procent af C-klasse køberne vælger versionen med Mercedes-stjerne nede i frontgrillen.

 

I Danmark bibeholder Mercedes den prispolitik, man indførte 1. januar 2010, som i et hug reducerede priserne væsentligt på det danske marked.

 

Uændret prispolitik

”Vi ville have flere danskere ud at køre Mercedes,” fortæller Lars van het Erve, marketingchef hos Mercedes-Benz i Danmark. ”Det er lykkedes. Derfor fortsætter vi prispolitikken uændret og den billigste af de nye C-klasse modeller kan erhverves for lige under 475.000 kroner – inklusive integreret barnesæde på bagsædet, et bedre audiosystem og ”Attention-assist”,” siger Ven het Erve, som også peger på det faktum, at Mercedes-motorerne er blevet så effektive, for fleres vedkommende er brændstoføkonomien og forureningsgraden forbedret med op til 31 procent, at man nu kan tilbyde en bil, der blot udleder 117 g CO2/km.

 

Den nye SLK

Det er samme look har Mercedes indbygget i den nye SLK – dvs. den ”lille” Mercedes sportsvogn. Dens hidtidige – efter vor mening meget smukke design (se testen hér>>>) – er nu blevet rettet ind, så frontpartiet er blevet mere pågående og, vil nogen måske mene, dynamisk og maskulint. Det bliver spændende at se, hvordan køberne tager imod denne ændring.

 

SLS-AMG E-Cell

På Genève Motorshow viste man også den særlig AMG E-Cell version af SLS modellen – med måge vinger, skrap kulør, 4-hjulstræk og 526 hestekræfter, leveret af fire elmotorer – én på hvert hjul. 0-100 km/t på 4 sekunder. Elektriciteten leveres i prototypen af et 48 kWh litium-ion batteri, der kan genoplades til næsten 100 procent ydelse på cirka en time. Med god brug af højrefoden har den en rækkeviden på den rigtige side af 100 kilometer og Mercedes forventer at være klar med et nyt batteri på over 60 kWh inden lanceringen sidst i 2012/begyndelsen af 2013.

Interiør i Mercedes C-klasse - nyt fra gearstangen og fremefter.

 

Verdenspremiere: Mercedes C Coupé. Første gang at man kan købe en Coupé i C-klassen.

 

Mercedes SLK har fået ny dynamisk front og blevet en meget anden bil at se til end forgængeren.

 

Mercedes SLS AMG E-Cell.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt