- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW Bestyrelsesformand Norbert Reithofer præsenterede med stolthed de to ny i-concept biler fra fabrikken i München.


Præsenteret i Frankfurt:

BMW i concept viser vejen og vinder på design


Af Søren Clauding – august 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BMW var ikke først, men de har heller ikke ligget på den lade side dernede i München, for præsentationen af to nye ”i-concept” biler, der begge vil være i serieproduktion om et par år, indikerer, at miljø-projektet er gennemarbejdet i enhver henseende.

 

Og man skal ikke glemme, at BMW undervejs har høstet erfaring med såvel MINI El forsøget, hvor 400 MINI’er med elektromotor gennem nogen tid har kørt forsøgskørsel rundt om i verden. Og forsøget med brændselscellebiler, som i bund og grund også er elektrobiler, har ligeledes stået på over nogle år. Den erfaring har man naturligvis benyttet til skabelsen af to hypermoderne miljø-venlige designs: BMW i 3 Concept og BMW i 8 Concept.

 

Kompakt elbil og sportslig hybrid

i 3 Concept er en kompakt el-bil, som er skabt til alene at køre på strøm fra lysnettet. BMW tager i den forbindelse for givet, at elektriciteten er ”grøn”, dvs. minimalt forurenende – men tilføjer i en regibemærkning, at man som ekstraudstyr kan købe en lille såkaldt ”range extender”, der forlænger den strækning, man kan køre på en opladning.

 

Med i8 Concept tager man skridtet fuldt ud, tro imod sit image, og har skabt den ultimative hybrid sportscoupé, udstyret med en 164 kW 3 cylindret benzinmotor samt en 96 kW el-motor, som er i stand til helt på egen hånd at drive bilen omkring 35 kilometer før den må have assistance af forbrændingsmaskineriet. Tilsammen præsterer de to motorer 260 kW svarende til 353 hestekræfter.

 

Optimeret designkunst

I teknisk forstand har man ikke opfundet den dybe tallerken. Men man har udformet den optimalt efter de gængse tekniske normer – og lidt til. For designmæssigt slår de benene væk under enhver konkurrent og formentlig også under de potentielle kunder. Dels er det udvendige design utrolig fascinerende, hvad billederne klart viser. De tekniske løsninger er imidlertid så højt udviklet, at det bliver svært for selv de bedste og mest erfarne af konkurrenterne at komme op på siden af BMW’erne – selv når de har et par år til det.

 

BMW har nemlig optimeret konstruktionerne, ikke bare hvad angår det betagende og næsten overvældende visuelle udtryk, men også hvad angår de enkelte konstruktionselementer. Man har skabt en legering af karbonfiber og kunststof – man kan kalde det karbonfiberforstærket kunststof – som i stor udstrækning erstatter stål. Aluminium er også benyttet i vidt omfang og der er derigennem opnået vægtbesparelser på i nabolaget af 250-350 kg, lidt afhængig af hvad man sammenligner med.

 

Derved har man skabt køretøjer, der forventes at hamle op med selv de skrappeste forventninger. 0-60 km/t på 3,9 sekunder og 0-100 km/t på 7,9 sekunder – for i3 bybilens vedkommende!!! I8 når de 100 km/t på 4,6 sekunder og er begrænset til 250 km/t på toppen.

 

Suveræn i bykørsel

Filosofien bag de to forskellige tekniske koncepter er enkel nok. Den 3,85 meter lange kompaktbil (som rummer plads til fire personer og endda har et bagagerum på 200 liter) har en rækkevidde på 150 kilometer. Det svarer til standarden for el-biler – men elbiler med langt lavere effekt vel at mærke. I3 disponerer over ikke færre end 170 hestekræfter og et konstant drejningsmoment på 250 Nm.

 

Dermed er i3 en suveræn vinder ved bykørsel, hvor brugeren med jævne mellemrum har adgang til en stikkontakt. En fuld opladning tager 6 timer, men allerede efter en time er batteriet oppe på 80 procent af sin kapacitet.

 

Plug-in hybrid

Hvad i8 angår handler det nok mest om at benytte miljørigtig teknologi i sportssammenhæng. Den er en plug-in hybrid, dvs. den kan lades i stikkontakten og man kan som nævnt køre op til 35 kilometer på en opladning. Men kombinationen af de to motorer giver suveræne fartpræstationer – samtidig med at man kan køre 37 kilometer pr. liter benzin jf. den almindelig brugte EU norm.

 

De funktionelle løsninger bærer præg af, at bilerne stadig er på konceptniveau. Eksempelvis er det højst utænkeligt, at de vil blive bygget med regulær indsigt gennem transparente døre, kun delt af en horisontal midterstolpe. Hvilken kvindelig passager vil glæde sig over direkte indkik på hendes nedre kropsdele… Andre løsninger er brugbare som f.eks. baglygter monteret bag bagklappen i glas.


BMW i3 Concept

 

 

 

Batteripakken er placeret i vognbunden

 

Der anvendes ultra let karbonfiberforstærket kunsstof til f.eks. karrosserisiderne.


BMW i8 Concept

 

 

Batteripakken er lagt hvor kardanakslen normalt findes

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt