BMW var ikke først, men de har heller ikke ligget på
den lade side dernede i München, for præsentationen
af to nye ”i-concept” biler, der begge vil være i
serieproduktion om et par år, indikerer, at
miljø-projektet er gennemarbejdet i enhver
henseende.
Og man skal ikke glemme, at BMW undervejs har høstet
erfaring med såvel MINI El forsøget, hvor 400
MINI’er med elektromotor gennem nogen tid har kørt
forsøgskørsel rundt om i verden. Og forsøget med
brændselscellebiler, som i bund og grund også er
elektrobiler, har ligeledes stået på over nogle år.
Den erfaring har man naturligvis benyttet til
skabelsen af to hypermoderne miljø-venlige designs:
BMW i 3 Concept og BMW i 8 Concept.
Kompakt elbil og
sportslig hybrid
i 3 Concept er en kompakt el-bil, som er skabt til
alene at køre på strøm fra lysnettet. BMW tager i
den forbindelse for givet, at elektriciteten er
”grøn”, dvs. minimalt forurenende – men tilføjer i
en regibemærkning, at man som ekstraudstyr kan købe
en lille såkaldt ”range extender”, der forlænger den
strækning, man kan køre på en opladning.
Med i8 Concept tager man skridtet fuldt ud, tro imod
sit image, og har skabt den ultimative hybrid
sportscoupé, udstyret med en 164 kW 3 cylindret
benzinmotor samt en 96 kW el-motor, som er i stand
til helt på egen hånd at drive bilen omkring 35
kilometer før den må have assistance af
forbrændingsmaskineriet. Tilsammen præsterer de to
motorer 260 kW svarende til 353 hestekræfter.
Optimeret designkunst
I teknisk forstand har man ikke opfundet den dybe
tallerken. Men man har udformet den optimalt efter
de gængse tekniske normer – og lidt til. For
designmæssigt slår de benene væk under enhver
konkurrent og formentlig også under de potentielle
kunder. Dels er det udvendige design utrolig
fascinerende, hvad billederne klart viser. De
tekniske løsninger er imidlertid så højt udviklet,
at det bliver svært for selv de bedste og mest
erfarne af konkurrenterne at komme op på siden af
BMW’erne – selv når de har et par år til det.
BMW har nemlig optimeret konstruktionerne, ikke bare
hvad angår det betagende og næsten overvældende
visuelle udtryk, men også hvad angår de enkelte
konstruktionselementer. Man har skabt en legering af
karbonfiber og kunststof – man kan kalde det
karbonfiberforstærket kunststof – som i stor
udstrækning erstatter stål. Aluminium er også
benyttet i vidt omfang og der er derigennem opnået
vægtbesparelser på i nabolaget af 250-350 kg, lidt
afhængig af hvad man sammenligner med.
Derved har man skabt køretøjer, der forventes at
hamle op med selv de skrappeste forventninger. 0-60
km/t på 3,9 sekunder og 0-100 km/t på 7,9 sekunder –
for i3 bybilens vedkommende!!! I8 når de 100 km/t på
4,6 sekunder og er begrænset til 250 km/t på toppen.
Suveræn i bykørsel
Filosofien bag de to forskellige tekniske koncepter
er enkel nok. Den 3,85 meter lange kompaktbil (som
rummer plads til fire personer og endda har et
bagagerum på 200 liter) har en rækkevidde på 150
kilometer. Det svarer til standarden for el-biler –
men elbiler med langt lavere effekt vel at mærke. I3
disponerer over ikke færre end 170 hestekræfter og
et konstant drejningsmoment på 250 Nm.
Dermed er i3 en suveræn vinder ved bykørsel, hvor
brugeren med jævne mellemrum har adgang til en
stikkontakt. En fuld opladning tager 6 timer, men
allerede efter en time er batteriet oppe på 80
procent af sin kapacitet.
Plug-in hybrid
Hvad i8 angår handler det nok mest om at benytte
miljørigtig teknologi i sportssammenhæng. Den er en
plug-in hybrid, dvs. den kan lades i stikkontakten
og man kan som nævnt køre op til 35 kilometer på en
opladning. Men kombinationen af de to motorer giver
suveræne fartpræstationer – samtidig med at man kan
køre 37 kilometer pr. liter benzin jf. den
almindelig brugte EU norm.
De funktionelle løsninger bærer præg af, at bilerne
stadig er på konceptniveau. Eksempelvis er det højst
utænkeligt, at de vil blive bygget med regulær
indsigt gennem transparente døre, kun delt af en
horisontal midterstolpe. Hvilken kvindelig passager
vil glæde sig over direkte indkik på hendes nedre
kropsdele… Andre løsninger er brugbare som f.eks.
baglygter monteret bag bagklappen i glas.
|