- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lamborghini var et af trækplastrene på Paris Motorshow, for den legendariske italienske sportsvognsfabrik præsenterede en konceptbil, tro mod de designmæssige traditioner og et indlysende eksempel på at finanskrisen ikke har slået hjulene væk under bilindustrien. Lamborghini Sesto Elemento (tv) er en miljø-optimeret Lamborghini. Man har skabt en ultra let bil, baseret på karbonfiber, som benyttes til racerbiler og netop udmærker sig ved at være på en gang yderst stærkt og vridningsstabilt og meget let. Det er også et meget kostbart materiale, hvad der er med til at gøre bilen ikke bare elegant men også ret eksklusiv. Ensportsvogn som Sesto Elemento vil normalt veje i nabolaget af 2 tons, men koncept-Lambo'en vejer kun 999 kg. Den tekniske platform stammer fra den "lille" Gallardo (th). Maskineriet er en 5,2 liters 570 hestes V10 (fra Gallardo Superleggera), dvs. et vægt/effekt forhold på bare 1,75 km/hk. Det giver en acceleration til 100 km/t på 2,5 sekunder og en topfart på over 300 km/t.


Nyheder på Paris Motorshow 2010:

Sportslige og biler


Finanskrisen er næsten gået i glemmebogen. Optimismen kan aflæses overalt, ikke mindst i det store udvalg af spændende sportsvogne og eksklusive kreationer, som blev vist frem på Paris Motorshow. På denne side er et lille udvalg af de mest bemærkelsesværdige.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mercedes-Benz CLS 350 havde verdenspremier i Paris. Der er tale om 2. generation af den 4-personers luksus coupé, som for 5 år siden, også på Paris Motorshow, satte nye standard'er for hvordan en luksusbil måtte se ud. Der er fortsat tale om raffineret luksus kombineret med en god portion sportslig dynamisk pondus. CLS er nu også forsynet med den meget stejle front og det markante Mercedes emblem i grillen. Bilen er klar til serieproduktion og den vil blive introduceret i Danmark i slutningen af januar 2011.


MINI WRC. Det britiske ikon under tysk ejendom er med i Rally VM i 2011. På Paris Motorshow viste man for første gang hvordan den nye MINI WRC (World Rally Championship) kommer til at se ud. Det er ikke den endelige WRC-rallybil, der blev vist i Paris, for en sådan bil udvikles helt frem til VM-premieren, men man får et godt indtryk af hvordan MINI vil forsøge at genoplive historien også på dette punkt. I 2011 får MINI dog ikke mulighed for at leve op til de stolte traditioner fra 1960'erne, hvor den lille vævre bil vandt Monte Carlo Ralliet. Verdens mest berømte rally indgår nemlig for tredje år i træk som første afdeling af Intercontinental Rallychallenge (IRC) - en parallelserie til VM-serien. Lidt surt for MINI, ikke mindst fordi man har hyret 2009 IRC-vinderen, Kris Meeke, til at køre den fine lille bil.


Audi e-tron spyder er navnet på en åben roadster fra Audi, en plug-in hybrid, naturligvis med firehjulstræk. En 3-liters V6 dieselmotor med 300 hk er placeret centralt. Forakslen drives af to 87-hestes elektromotorer. 0-100 km/t på 4,4 sekunder, 250 km/t på toppen og et forbrug på blot 2,2 liter dieselolie på 100 kilometer.

 

Audi Quattro concept. Tidligere kendt som Anniversario og nu i restylet udgave i Paris. Teknikken stammer fra Audi RS 5, men akselafstanden er forkortet. Karrosseriet er baseret på aluminium og karbonfiber og i maskinrummet ligger der et 5-cylindret 2,5 liters 408 hestes kraftværk som vil kunne give quattro'en en acceleration til 100 km/t på 3,9 sekunder. Topfart: 290 km/t.


Citroen C3 WRC vil erstatte den hidtidige og særdeles succesfulde VM-vinder, C4 (baggrunden) og være med til at sikre det franske bilmærkes fortsatte succes i Rally-VM.

Hyundai Genesis Coupé havde Europapremiere i Paris. En baghjulstrukken sportsvogn, som dokumenterer, at koreanerne også kan være med, når det går stærkt. Den er allerede i drift, omend i en lidt anderledes version, på det amerikanske marked såvel som hjemmemarkedet. 300 hestekræfter gemmer der sig under motorhjelmen.


Fisker Karma 1 er designet af danske men US-bosiddende Henrik Fisker. Der er tale om en ultra hurtig luksus sedan baseret på plugin hybridteknik. Bilen bygges i Finland og er udstyret med 2 stk. 200 hestes elektronmotorer, der får tilført strøm via Lithium Ion batterier, dels fra lysnettet, dels fra en 2-liters 260 hestes Ecotec turbomotor. Fisker Karma er god for 200 km/t og 100 km/t nås på under 6 sekunder. Bilen skulle i gennemsnit kunne køre omkring 40 kilometer på en liter benzin. I Danmark vil Fisker Karma bliver markedsført af Nellemann koncernen, der også står for Jaguar og Aston Martin. Hvad Fisker Karma angår har Nellemann imidlertid sikret sig distributionen i hele Nordeuropa.

 


Ford Fiesta WRC. Trods en helhjertet indsats i Rally VM fortsætter Citroën med at besejre Ford. Hemmeligheden hedder formentlig Sebastien Loeb, men i år har også andre kørere som f.eks. Sebastien Ogier og Petter Solberg dokumenteret, at Ford rent teknisk er dømt til at spille 2. violin. Den nye og mindre Fiesta WRC, som i Super 2000 udgave vandt Monte Carlo rallyet i år, skal gøre op med den position. Men Citroën svarer igen med en WRC-udgave af den mindre C3 (se nedenfor). Og glem så ikke at MINI også har meldt sig i konkurrencen (se ovenfor).


Seat IBE er en blot 3,83 meter kort elektrisk sportscoupé. Den vejer 1100 kg, motoren yder 102 hk og de 100 km/t nås på 9,7 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 160 km/t og aktionsradius'en 130 kilometer. Bilen er en konceptbil, som næppe bliver sat i serieproduktion, men design-stilen vil formentlig kunne ses i den nye Seat Leon, som kommer i 2012.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt