Det er sjældent, at man nu om dage kan bruge ordet
”genial” om en ny bil. Men i tilfældet, den nye
familiebil, Opel Meriva, passer det perfekt, ikke
mindst fordi bilen er usædvanlig gennemtænkt.
Den hidtidige Meriva generation var dengang i
begyndelsen af det nye årtusinde (2003) banebrydende
i sin idé. Men den var mildest talt også ret kedelig
– i hvert fald efter nutidige standarder. Det har
Opel fuldstændig vendt op og ned på. Den nye Meriva
ser godt ud, både udvendig og indvendig, den kører
godt, også ved hurtig motorvejskørsel, og så er den
funktionel genial.
Bagtil hængslede bagdøre
Ikke sådan, at Opel har opfundet den dybe tallerken.
Tjah, det havde man måske engang i førkrigstidsårene,
for dengang var det ikke ualmindeligt, at en sidedør
var hængslet bagtil. Men princippet blev fravalgt,
efterhånden som kravet til bilers sikkerhed og deres
fartformåen blev større.
Nu har Opel gen-introduceret de bagtil hængslede
sidedøre, fordi man i dag vha. moderne teknologi har
styr på sikkerhedsspørgsmålet og de har gjort det må
en måde, så resultatet udmærket kan kaldes genialt.
For det første er det alene de bageste sidedøre, der
er hængslet bagtil. Det indebærer, at man ved at slå
fordøren helt op (den åbner 84 procent) og ved at
slå bagdøren helt op (den åbner tilsvarende 84
procent), skaber en lille ”gårdsplads” mellem
dørene, hvor man i et eller andet omfang er
beskyttet og også har lettere ved at holde styr på
børn – i hvert fald i højere grad end ved
traditionel dørhængsling.
Vinkelret ind- og udstigning
Ved det første blik ind i den nye Meriva på Genéve
Motorshow i år, fornemmede vi, at de modsat åbnede
døre kunne medføre ”kollision” mellem for- og
bagsædepassagerer, når de steg ud af bilen samtidig.
Men det er slet ikke tilfældet. Netop pga. de vidt
åbnende døre, stiger man næsten vinkelret ud af
bilen og så kan man sagtens stige ud samtidig.
Selve ind- og udstigningen til bagsædet er den
letteste sag i verden. Man sætter sig baglæns ind og
stiger ud, nærmest som når man rejser sig fra en
stol. Det er praktisk i hverdagen – intet under, at
Rolls Royce er forfaldet til samme
konstruktionsprincip, i den type bil vil lange
kjoler have det meget nemmere end i en traditionel
bil. Men dér hører sammenligningen med Rolls Royce
også op, skal det lige siges.
Forvandling i en håndevending
For Opel Meriva er en kompakt bil med utrolig mange
muligheder. Ikke bare er indstigningsforholdene
unikke, man kan også forskyde bagsæderne både i
længderetningen og ind imod midten. Det sidste
kræver, at det midterste sæde forvandles til f.eks.
fralægningsplads eller montering af et midterarmlæn.
Men det er gjort i en håndevending. Det er en anden
af årsagerne til at vi vurderer bilen så højt: Alt
sker så enkelt og gnidningsløst.
Mellem forsæderne er anbragt to aluminiumskinner,
hvorpå man kan fastgøre et midterarmlæn, eller
kopholdere eller hvad behovet nu måtte være – der er
mange muligheder.
Og fælles for det hele er, og det skal understreges
endnu engang: Designet er smart, moderne, tidsrigtig
og helt i overensstemmelse med de moderne
designlinjer, man oplever i Opel Insignia og den nye
generation Opel Astra.
Kommer i juni
Den nye Opel Meriva introduceres til september, men
allerede i juni kommer der nogle hundrede biler til
Danmark, så til den tid, kan man købe bilen. Og
prisen bliver ikke meget forskellig fra den
hidtidige model. Det er næsten en overvældende tanke
– men mon ikke prissætningen er sat i lyset af, at
Opel har brug for at få penge i kassen, og det kan
ikke gå hurtigt nok efter GM’s store økonomiske
problemer sidste år.
Motormæssigt lægger man ud med et sæt benzinmotorer,
der til efteråret følges op af dieselmotorer. Den
mindste benzin’er er en almindelig indsugningsmotor
– resten er turbomaskiner. Vi har prøvet modellen
med 140 hestes benzinmotor, den er trækvillig,
støjsvag, vibrationssvag og ret benzinøkonomisk.
Bilferie
I
øvrigt skal det også understreges, at Meriva kører
så godt, at den vil være en fornøjelse på en
bilferie, også med høj fart ad tyske autobahns. De
første testkørsler fandt sted netop i Tyskland og
det gav rig lejlighed til at prøve bilen med
hastigheder på op til 200 km/t. I øvrigt har man
udviklet en indbygget cykelholder, som gør det
muligt at transportere cykler bag på bilen – det
sparer brændstof og er meget lettere at betjene,
frem for at skulle placere 2-hjulerne på taget.
Minus’er: Ikke mange, men i forbifarten faldt vi
over at handskerummet ikke kan åbnes helt, når der
står en flaske i flaskeholderen i døren, armlænene
på fordørene er smalle og
man savner noget at holde
i
for enden af armlænet
– og så kan man sætte
spørgsmålstegn ved, hvor let det er at gøre
instrumentpanelet rent, for der er godt nok mange
sprækker og kanter, det kan være svært at komme ind
til.
Det ændrer dog ikke på helhedsbilledet af en
usædvanlig genial og gennemtænkt familiebil. Den
skal
Opel have al mulig
ros for.
Fakta om Opel Meriva:
Introduktion i Danmark i juni 2010
Billigste version: 1,4 Essentia (100 hk) kr.
209.900.
Bedste brændstoføkonomi: 1,3 CDTi 20,4 km/l diesel.
Længde: 4,29 m.
Bagagekapacitet: 400-1500 liter.
Basisudstyr (Essentia): FlexFloor, el-sideruder for,
el-sidespejle med varme, elektrisk håndbremse.
Link til importøren
|