- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Opel Meriva: Genial, smuk og gennemtænkt


Tekst: Søren Clauding – 5. maj 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er sjældent, at man nu om dage kan bruge ordet ”genial” om en ny bil. Men i tilfældet, den nye familiebil, Opel Meriva, passer det perfekt, ikke mindst fordi bilen er usædvanlig gennemtænkt.

 

Den hidtidige Meriva generation var dengang i begyndelsen af det nye årtusinde (2003) banebrydende i sin idé. Men den var mildest talt også ret kedelig – i hvert fald efter nutidige standarder. Det har Opel fuldstændig vendt op og ned på. Den nye Meriva ser godt ud, både udvendig og indvendig, den kører godt, også ved hurtig motorvejskørsel, og så er den funktionel genial.

 

Bagtil hængslede bagdøre

Ikke sådan, at Opel har opfundet den dybe tallerken. Tjah, det havde man måske engang i førkrigstidsårene, for dengang var det ikke ualmindeligt, at en sidedør var hængslet bagtil. Men princippet blev fravalgt, efterhånden som kravet til bilers sikkerhed og deres fartformåen blev større.



Nu har Opel gen-introduceret de bagtil hængslede sidedøre, fordi man i dag vha. moderne teknologi har styr på sikkerhedsspørgsmålet og de har gjort det må en måde, så resultatet udmærket kan kaldes genialt.

 

For det første er det alene de bageste sidedøre, der er hængslet bagtil. Det indebærer, at man ved at slå fordøren helt op (den åbner 84 procent) og ved at slå bagdøren helt op (den åbner tilsvarende 84 procent), skaber en lille ”gårdsplads” mellem dørene, hvor man i et eller andet omfang er beskyttet og også har lettere ved at holde styr på børn – i hvert fald i højere grad end ved traditionel dørhængsling.

 

Vinkelret ind- og udstigning

Ved det første blik ind i den nye Meriva på Genéve Motorshow i år, fornemmede vi, at de modsat åbnede døre kunne medføre ”kollision” mellem for- og bagsædepassagerer, når de steg ud af bilen samtidig. Men det er slet ikke tilfældet. Netop pga. de vidt åbnende døre, stiger man næsten vinkelret ud af bilen og så kan man sagtens stige ud samtidig.

 

Selve ind- og udstigningen til bagsædet er den letteste sag i verden. Man sætter sig baglæns ind og stiger ud, nærmest som når man rejser sig fra en stol. Det er praktisk i hverdagen – intet under, at Rolls Royce er forfaldet til samme konstruktionsprincip, i den type bil vil lange kjoler have det meget nemmere end i en traditionel bil. Men dér hører sammenligningen med Rolls Royce også op, skal det lige siges.

 

Forvandling i en håndevending

For Opel Meriva er en kompakt bil med utrolig mange muligheder. Ikke bare er indstigningsforholdene unikke, man kan også forskyde bagsæderne både i længderetningen og ind imod midten. Det sidste kræver, at det midterste sæde forvandles til f.eks. fralægningsplads eller montering af et midterarmlæn. Men det er gjort i en håndevending. Det er en anden af årsagerne til at vi vurderer bilen så højt: Alt sker så enkelt og gnidningsløst.

 

Mellem forsæderne er anbragt to aluminiumskinner, hvorpå man kan fastgøre et midterarmlæn, eller kopholdere eller hvad behovet nu måtte være – der er mange muligheder.


 


Og fælles for det hele er, og det skal understreges endnu engang: Designet er smart, moderne, tidsrigtig og helt i overensstemmelse med de moderne designlinjer, man oplever i Opel Insignia og den nye generation Opel Astra.

 

Kommer i juni

Den nye Opel Meriva introduceres til september, men allerede i juni kommer der nogle hundrede biler til Danmark, så til den tid, kan man købe bilen. Og prisen bliver ikke meget forskellig fra den hidtidige model. Det er næsten en overvældende tanke – men mon ikke prissætningen er sat i lyset af, at Opel har brug for at få penge i kassen, og det kan ikke gå hurtigt nok efter GM’s store økonomiske problemer sidste år.

 

Motormæssigt lægger man ud med et sæt benzinmotorer, der til efteråret følges op af dieselmotorer. Den mindste benzin’er er en almindelig indsugningsmotor – resten er turbomaskiner. Vi har prøvet modellen med 140 hestes benzinmotor, den er trækvillig, støjsvag, vibrationssvag og ret benzinøkonomisk.

 

Bilferie

I øvrigt skal det også understreges, at Meriva kører så godt, at den vil være en fornøjelse på en bilferie, også med høj fart ad tyske autobahns. De første testkørsler fandt sted netop i Tyskland og det gav rig lejlighed til at prøve bilen med hastigheder på op til 200 km/t. I øvrigt har man udviklet en indbygget cykelholder, som gør det muligt at transportere cykler bag på bilen – det sparer brændstof og er meget lettere at betjene, frem for at skulle placere 2-hjulerne på taget.

 

Minus’er: Ikke mange, men i forbifarten faldt vi over at handskerummet ikke kan åbnes helt, når der står en flaske i flaskeholderen i døren, armlænene på fordørene er smalle og man savner noget at holde i for enden af armlænet – og så kan man sætte spørgsmålstegn ved, hvor let det er at gøre instrumentpanelet rent, for der er godt nok mange sprækker og kanter, det kan være svært at komme ind til.

 

Det ændrer dog ikke på helhedsbilledet af en usædvanlig genial og gennemtænkt familiebil. Den skal Opel have al mulig ros for.

 

 

 

 

 

 

 

 


Fakta om Opel Meriva:


Introduktion i Danmark i juni 2010

Billigste version: 1,4 Essentia (100 hk) kr. 209.900.

Bedste brændstoføkonomi: 1,3 CDTi 20,4 km/l diesel.

Længde: 4,29 m.

Bagagekapacitet: 400-1500 liter.

Basisudstyr (Essentia): FlexFloor, el-sideruder for, el-sidespejle med varme, elektrisk håndbremse.


Link til importøren

 

 

 

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt