- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nogen mener måske, at det er en gambling at investere i en Nissan Leaf - men Nissan gør alt for at sikre, at sådan behøver det ikke at være.


 

First World Testdrive: Nissan Leaf

Nissan i stødet: Helstøbt og gennemtænk el-bil


Tekst: Søren Clauding – 2. november 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I 2050 er jordens befolkning forøget fra de nuværende godt 6 milliarder mennesker til tæt ved 10 milliarder. Stadig flere bor i byer (allerede nu flere end 50 procent af klodens befolkning). Og CO2 udledningen øges proportionalt med befolkningstilvæksten, hvis ikke der sættes ind overfor de områder, hvor energiforbruget stiger proportionalt med tilvæksten.

 

Det er nogle af de klare facts, som ligger bag bilfabrikkernes satsning på miljørigtige biler. Men hos Nissan har man især lagt vægt på den store andel af byboere og ikke mindst stigningen i antallet, da man begyndte at bygge Nissan Leaf.

 

 

Det er nødvendigt

Faktisk har Nissan bygget elbiler siden 1947. Men de er aldrig slået igennem. Det vil ske nu, mener Christian Costaganna, som er ansvarlig for Nissans strategiske udvikling og fabrikkens marketing. Costaganna fastslår, at årsagen er meget enkel: ”Verden har brug for det, jordens befolkning er bevidst om nødvendigheden og derfor er det rigtigt, at bilindustrien påtager sig sin del af opgaven. Infrastrukturen er på ingen måde fuldt udbygget til at håndtere el-drift, men går man ikke i gang, bliver den det aldrig", mener Costaganna.

 

Og hos Nissan udmønter ansvaret sig i et samarbejde med Renault, som involverer en række nationer, deriblandt Portugal, der med Lissabon som udgangspunkt er i fuld gang med at etablere ladestationer rundt om i landskabet. Om kort tid er der 1380 opladningsstationer i Portugal og med en aktionsradius, som med fornuftig blandet kørsel svinger mellem 100 og 170 kilometer, er Nissan Leaf det første eksempel på en el-dreven Nissan med stort markedspotentiale.

 

De første testkørsler

Vi har været blandt de første, der fik mulighed for at køre i den nye Nissan Leaf, der er klar til serieproduktion, men som først er på markedet i Danmark medio 2011 (på udvalgte markeder i begyndelsen af næste år). Naturligt nok fandt prøvekørslen sted i Portugal, netop i området omkring hovedstaden Lissabon, som ikke bare er kendetegnet ved intensiv og tæt trafik, men også er omgivet af naturområder, der i klareste forstand dokumenterer hvad det er, der skal kæmpes for, ved at bringe balance i CO2 regnskabet – og al den øvrige forurening ikke at forglemme.

 

Nissan Leaf er en mellemklassebil i det såkaldte C-segment, dvs. på størrelse med f.eks. en Ford Focus. Den har en rummelighed som en hvilken som helst anden mellemklassebil (bagagerum på 330 liter og god benplads både for og bag), det er ikke til at se, at teknikken er anderledes, for Nissan har forholdt sig tro imod moderne forventninger til en moderne bil. Designet er nydeligt, ikke ekstravagant og man har ikke gennem bilens visuelle fremtoning forsøgt at distancere den fra de konventionelt drevne konkurrenter.

 

”Tankes” forfra

Det er først, når der skal tankes, og man skal åbne en klap foran motorhjelmen for at ”hælde” strøm på, at Leaf’ens hjerte afsløres. Siden, når man trykket på startknappen, mødes man af andre signaler på instrumentpanelet end vanligt og gearvælgerfunktionen er også atypisk: Et anatomisk rigtigt joystick benyttes til at sætte bilen i fremadgående gear, bakgear eller i den særlige økofunktion, som hjælper føreren til at spare på de værdifulde kW.

 

Det sidstnævnte har egentlig ikke så stor betydning, opgjort i kroner og øre. For en Nissan Leaf kan køre 100 kilometer for cirka 15 kroner ved dagens el-priser. Til sammenligning koster en 1,5 liters dieselbil i store tal omkring 60 kroner i drift pr. 100 kilometer og en 2-liters benzinbil omkring 80 kroner. Men det er nødvendigt at spare på strømmen for ikke at risikere at løbe tør.

 

Tank hjemmefra

Rent mentalt skal man indstille sig på, at bare fordi instrumenteringen viser, at der kun er 75 kilometer tilbage i ”tanken”, behøver man ikke køre ind på den nærmeste tankstation, som mange af os sikkert ville gøre, hvis der var tale om en benzinbil. Det er en ny tilgang til det, at køre bil – men så er det jo også i sig selv usædvanligt, at man kan tanke op på bopælen eller på arbejdspladsen og ikke er afhængig af, at der er en tankstation i nærheden.

 

Men netop den faktor, at Nissan Leaf er skabt til byboere og den omstændighed, at de fleste byboere bor i lejligheder uden egen stikkontakt på gaden, er måske den største hurdle, der skal overvindes for at gøre Nissan Leaf til en bestseller. Selvfølgelig kan mindre gøre det, og derfor er der al mulig grund til at bakke op omkring idéen. Alene det forhold, at Nissan Leaf formentlig vil kunne købes for i nabolaget af 300.000 kroner og siden har en langt lavere driftsøkonomi, burde give den store muligheder i det afgiftsplagede Danmark.


Læs mere om Nissan Leaf – ikke mindst hvordan den kører og hvorfor>>>

Sådan er Nissan Leaf - sådan kører den>>>


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt